Johannes Amritzer
Lilly Li:
Apostoliskt ledarskap är underförstått ett ledarskap exklusivt för män eftersom kvinnan helst inte ska leda eller predika överhuvud taget. Accepterar man det så kan man ju tycka att det här med apostoliskt ledarskap är en god idé. Kvinnan är ju enligt Johannes A. "Guds B-Plan"...
Förutom att det inte får plats några kvinnor i nätverket för apostoliskt ledarskap är det endast de som johannes och hans kollega väljer ut som får vara med. Så "tilldammans med hela sveriges kristna ledarskap" är en myt.. Det finns inte plats för ngra kritiker.
Det här med apostoliskt ledarskap dyker upp emellanåt i svensk kyrkohistorik. Det är inte nytt att åberopa urkyrkoprinciper för att bygga upp en auktoritär struktur i församlingen. För mig är "apostoliskt ledarskap" något som bara syftar till att bygga upp en framförallt manlig maktstruktur. Det är ju den enda strukturella principen som man anammar ifrån församlingarna i apostlagärningarna. Fråga Eurell som sitter i styrelsen i Märsta varför de inte tillämpar gemensamt ägande? Varför är det inte lika viktigt att tillämpa det som att dra upp urgammalt kvinnoförtryck?
Jag känner till johannes sedan ganska tidigt i hans karriär. Han har förändrats mycket. Men det är klart, om man räknar antalet frälsta själar som pant för hur helig man är (som vi i pingströrelsen ibland tenderar att göra med våra predikanter) så vinner kanske Johannes. Mathilda 83, jag tycker faktiskt inte att det räcker.. Jag tror att Gud kan möta vem han vill och det kanske har mer med mskors öppenhet, och förväntan än med predikanten som predikar.. Framförallt så rättfärdigar varken helande elller antal frälsta en övermodig undervisning.
Det är med sorg i hjärtat som jag hör och ser Johannes idag.
/D