• Jadzia Dax

Johannes Amritzer

Någon här som hört Johannes Amritzer predika eller är bekant med hans församling och tjänst?

• Svar på tråden Johannes Amritzer
  • Rataxes

Dash:

Det låter som ett kvalificerat bondfångeri!
    Betala för att lyssna på predikningar?
    Vem gör något så dumt?

• Tacksam för livet

Det finns många som köper predikningar, likaväl som man kan köpa musik eller ljudböcker. Inget konstigt.

• Matilda83

dandelionbride, jag förstod inte riktigt vad du menade?
    Jag tror absolut inte att man kan räkna en människas "helighet" i hur många den fått föra till tro. Jag menade mer att jag trots att jag är kritisk till sättet att styra församlingen inte kan förneka att det kommer väldigt många till tro genom det de gör och att hjälpa människor att får möta Jesus är ju en gemensam strävam för alla oss kristna - oavsett syn på ledarskap.
    Jag tror att Gud kan använda vem eller vad han vill för att få upp någons ögon för att han är sann! Absolut! Inget är omöjligt för Gud!
    Jag kanske uttryckte mig konstigt tidigare...? hoppas det inte missförstods. Det är så svårt att skriva om sådana här saker utan att det blir missförstånd... :) Hoppas jag lyckats förklarat vad jag menade.

• Dash

Rataxes
    "Det låter som ett kvalificerat bondfångeri!"

- Plus girighet och hybris.
    Att ta betalt för sina predikningar är väl inte vad Jesus ville.
    Jesus jagade köpmännen ur templet. Fördömde inte Jesus handel i Guds namn?

• dandelionbride

matilda 83, ursäkta det var int menat direkt mot dig.. Jag försökte bara skapa en dialog. Känner ingen mycket av det du beskrev..

jag tycker att vi kristna har lite väl stor respekt för predikanter som har fina siffror angående helande och frälsta efter sina möten. Du skriver att ändå inte känns helt hundra. Jag håller med, förstår vad du menar... Det är inte alltid som de 2 stämmer överens. Om människor blir frälsta, och dessutm många andra tycker att Johannes är jättebra och helt rätt, har jag då rätt som kristen att tycka annorlunda? Man ska alltid våga gå på sin inre känsla. Det är inte så vi uppfostras i pingströrelsen iaf!

Det kan gå helt stick i stäv. Flera sammanhang jag varit med på har burit frukt (en begränsad tid) fast de styrts av auktoritära ledare som levt i väldigt grov omoral under den tiden. När det sedan uppdagats så fryser man ut den ledaren och glömmer bort alla fina ord man sagt om honom.

vet du vad jag menar?

Ordet är viktigare än det runt omkring, "frukt" ska föregås en sund undervisning. Gör det inte det så är det något grundläggande fel.

/hälsning D

• Mamma Anna

jag vet inte hur jag hamnade i den här tråden, men jag tycker det är läskigt med kristna som fokuserar mer på människor och församlingsstrukturer än grunden för sin tro. Det luktar gammal fisk...

• Lilly Li

Dandelionbride

Jag blir ledsen att höra de missuppfattningar du har fått angående apostoliskt ledarskap. Enligt Johannes är inte kvinnan Guds B-plan. De orden kan jag lova aldrig kommit ur hans mun. Johannes hylllar kvinnan och jag vet ingen annan pastor som lyfter sina kvinnliga ledare i församlingen som Johannes och Märsta pingst gör.

Ni som reagerat över att att kostar pengar att lyssna på månadens Mp3 så vill jag att ni ska veta att det fungerar som en vanlig prenumeration. Precis som andra prenumererar på Elle eller Damernas Värld ser många det som en fördel att en gång i månaden få en undervisning rakt in i hemmet. Sen kan jag meddela att det snart kommer ligga gratis predikningar på hemsidan.

Johannes är den siste jag vet som skulle vilja tjäna pengar på sitt jobb. Varje månad tar han ut så "lite som möjligt" i lön för att inte belasta församlingen eller missionsorganistationen.

• Dash

Lilly Li
    Hur mycket tar han ut i lön?

• Rataxes

Man kanske skulle köpa några predikningar och lägga ut på nätet på nån bittorrentsite? undrar om djävulen kommer och tar mig då?

• Arla

Det namnet känner jag igen... Han hade jag som lärare på högstadiet under en kort period.

Svar på tråden Johannes Amritzer