Johannes Amritzer
Någon här som hört Johannes Amritzer predika eller är bekant med hans församling och tjänst?
Någon här som hört Johannes Amritzer predika eller är bekant med hans församling och tjänst?
Dash:
En snabb koll på Ratsit avsöjade att han tjänar mindre än hälften av vad L - O´s Ulf Khomeini gör.
Rataxes:
Varför tycker du det är så konstigt att saker och ting kostar pengar? Vad är problemet?
Tacksam för livet -
För min del är det inget problem, eftersom jag aldig någonsin skulle betala för att lyssna på någon religiös person.
Det är bara att gratulera Johannes till en ny affärsidé...
Vad gäller Amritzers predikningar så gissar jag att de är helt gratis för den som så vill. Gör så här:
Ta reda på var Amritzer ska predika kommande veckor och infinn dig, helt enkelt. Sätt dig ner i bänkraden och lyssna. Dyrt, eller hur?
Vill man ha Amritzers undervisning bevarat på mp3 eller annat ljudformat så kan man kanske betala en slant? Inspelad undervisning kan man sedan återkomma till flera gånger, få nya aha-upplevelser, nya kunskaper och nya chanser till skratt.
Kalliope
"Ta reda på var Amritzer ska predika kommande veckor och infinn dig, helt enkelt. Sätt dig ner i bänkraden och lyssna. Dyrt, eller hur?"
- Med tågresa, boende och mat så blir det en hel del pengar för mig.
Rataxes
Djävulen kommer inta att ta dig. Du kommer snarare få en fin plats uppe bland molnen bredvid Jesus, som tackar dig för du uttryckt missnöje för att Mammon styr i församlingen.
Alltid lika intressant att läsa dina insiktsfulla inlägg.
Ser man till historien och idag så har alltid det varit ett lukrativt sätt att tjäna pengar på stackars Jesus.
En "sann kristen" skulle aldrig ta betalt för att prata om sin religiösa övertygelse.
En sann kristen rider på sin åsna, i trasiga kläder och sover under träden som Jesus gjorde.
Vad kör Amritzer och Ulf Ekman för bilar?
Är det någon av er som vet på ett ungefär hur gammal han är?
Dandelionbride: Då tror jag att vi har fattat varandra. :) Håller med dig och tycker att det är superviktigt att både verkligen TRO, men det är faktiskt också viktigt att kunna ta ett steg tillbaka och granska lite kritiskt och pröva det man får höra. För allt är inte Gud, ibland är det människor och även om de säkert vill gott, så det kan bli fel.
Det viktigaste för oss måste ju vara att ha hjärtat vänt till Jesus och lita på honom och ledas av honom! Då kan det bli riktigt bra!
//Matilda
Arla:
Jag tror han är sådär en 30-35 år.
Matilda83:
Håller med, det är jätteviktigt att "pröva" allt. Men ibland tror jag man är FÖR kritisk också - och kanske missar ett och annat. Det gäller att ha rätt balans där, inte alltid enkelt. En tröst är att det som är äkta består, det andra falnar efter hand.
lilly li: Det är dessvärre inte några missuppfattningar jag pratar om rörande apostoliskt ledarskap. Det är ett förhållningssätt. Apostoliskt ledarskap är ju inte något nytt och det handlar mycket om att skapa täta maktstrukturer. Apostoliskt ledarskap är inget annat än en tendensiös syftning till en slags "urkyrka". Det rimmar inte gott med min uppfattning av ett sunt ledarskap.
Angående kvinnan som "Guds B-plan" så kan jag inte svära på att det var EXAKT den formuleringen han använde, det var nästan ett år sedan nu, men termen nämndes och det var den innebörden han ville ha fram, att kvinnan får leda och predika mest för att alla män inte fyller sitt ämbete. Hennes utrymme är alltså sekundärt, beroende på hur många män som finns tillhands.
Matilda!
Ja vi är nog ganska överens där.. ;)
/D
Tacksam för livet: Håller med! Det gäller att hitta balansen - att våga pröva, men också våga behålla och TRO! På vissa platser blir det ju nästan så att man ska tvivla så mycket som möjligt och ifrågasätta allt - inte bara acceptera eller bara tro. Det är liksom andra träsket! :) Gäller att lyckas hålla sig nånstans i mitten - Hålla sig nära Jesus!
Kram
dandelionbride
Efter att otaliga gånger lyssnat på Johannes vet jag vad han står för mycket väl. Vilket slags ledarskap och vilken inställning till kvinnor som han står för. Jag känner inte alls igen det som du skriver, eller jo, det gör jag. Det låter som Johannes främsta kritikers osanna röster som gjort sig hörda.
Som kvinna i hans stab vet jag att han inte skulle välja en man framför mig bara för att det skulle vara en man. Tråkigt att vissa tror det. Vi är många unga tjejer som predikar och undervisar i församlingen och på bibelskolan och det är inte för att det inte skulle finnas kompetenta killar till detta.
Jag tänker inte skriva mer i den här tråden. Johannes är en fantastisk man som gör ett jobb som kommer att bestå.
JAg blir lite full i skratt åt den här diskussionen om pengar. För det första. Jesus och hans lärljungar hade pengar och det var inte en liten kassa. Den hade Judas hand om och han blev minst sagt girigare och girigare. Att tjäna pengarna och ge sig hän åt girighet - det är att tjäna Mammon. Att vi i Sverige sen är smått överkänsliga för att folk tar betalt för arbete de utför det är så typiskt svenskt.
Alla kyrkor ta upp kollekt. Betyder de att de alla tjänar mammon? Alla kyrkor jag känner till gör detta för att de själva har omkostnader (hyra, lön till anställda osv), att de stödjer olika humanitära och kristna barmhärtighetstjänster utöver världen, samt att för att de som arbetar ideellt inte ska behöva betala för resor, uppehälle, material och dyl för det de gör för församlingen.
Ofta baserar de som har problem med att predikanter tjänar pengar sina uppgifter på tidningarnas inte alltid sanningsenliga rapporteringar.
Hur tror ni att prästerna i svenska kyrkan lever? De få också betalt för sitt arbete - kallas lön.
jaja.
growingbelly
Problemet ligger i att det finns många religiösa ledare som i första hand är ute efter att tjäna pengar och utnyttja andra människor. Det är ju förbjudet enligt Bibeln.
jaja
Dash. Så är det nog tyvärr. Fast jag tror inte att de vi diskuterar i den här tråden ingår i det facket.
Lilly li:
Jag tycker att det är bra att du känner dig hemma i Johannes stab. Jag tvivlar inte på att du är uppskattad, jag känner många duktiga kvinnliga förkunnare, medarbetare i församlingar! Johannes ord tolkar jag så som jag hörde. Om det inte är något han idag håller fast vid så blir jag lite förbluffad. Jag har sedan jag börjat skriva i tråden fått det bekräftat hos andra som närvarade vid det tillfälle även jag hörde honom tala om "kvinnan i tjänst" där han använde uttryck som a plan och b plan. Om det inte är ngt han står för så kanske hela seminariet var ett misstag, vad vet jag? eller så var det en medveten provokation? Vad tror du? En tragisk sådan isf. Det satt äldre inte fullt så imponerande kvinnor, riktiga pingstveteraner, (härliga pionjärer!) i publiken. Men att predika Guds ord är ju ingen popularitetstävling ;) Frågan är om Gud anser att kvinnan är hans backup plan också?
Jag har hört en och annan provokation komma ifrån honom tidigare i talarstolen (bland annat på pingströrelsens sommarkonferens "Nyhemsveckan") som förmodligen (vilket är klassiskt i Pingstkyrkan) i efterhand raderats ifrån kassettbanden ;)
Personligen vänder jag mig mot den del av förkunnelsen som handlar om apostoliskt ledarskap. Det är tendensiöst väl utvalda punkter som man titulerar som "en tro på urkyrkan". Det handlar om att stärka maktstrukturer.
Jag tror att det är viktigt att våga se igenom, att förlita sig på sitt förnuft och sin inre känsla. Det är inte så komplicerat egentligen. Gud är den samme som han alltid har varit!
Men men, låt oss inte fästa oss vid sådant här. Du behöver inte fortsätta diskutera, även om jag tycker att det är starkt och sunt att du der dig i kast med det så långt! Det gör inget att man tycker olika!
Allt gott!
Mvh Rebecka