• MammaFia

Månadspeng till 12-åring?

Hur mycket är det rimligt att en 12-årig kille får i månadspeng å vad krävs för att han ska få den (alltså städa sitt rum mm).

Diskussionerna går heta här hemma... Ni vet; Alla andra får ju...

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-24 18:23:46:
    Vad ska dessa pengar gå till?
    Behöver de betala sitt lördagsgodis, biobesök å andra nöjen för månadspengen eller betalar ni det utöver?
  • Svar på tråden Månadspeng till 12-åring?
  • 1malle

Våra bonusbarn får inte någon vecko eller månadspeng hos oss, de gör ju inget för att hjälpa till eller vill aldrig hitta på nått... Bara sitta hemma o se tråkiga ut...
    Låter inte skoj men så är det... har dem här varannan helg o får DRA med dom o TJATA om vi ska hitta på något skoj, tex badet eller bio....

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • halstabletten

Ska det "bara" räcka till nöjen/saker tycker jag att 300 kr/mån låter helt okej. Kankse att ni kommer överens att ni betalar för antingen en bio eller ett disco i månaden utöver det, vill han sedan gå mer får han pröjsa själv?
    Om han idrottar tycker jag inte att 300 ska täcka utrustningen. Då räcker inte 300 kr särskilt långt...

• biomedbonus

Vår bonusson får såklart bara månadspeng här eftersom det är  här han bor mest. Så har jag en till bunus som bor hos deras mamma hon får sin peng där. Men hade det varit varannanvecka så kanske vi hade delat på det.

• MammaFia

300 kr i månaden bara till nöjen... Det låter mycket i min öron, speciellt som hans nöjen är att sitta å bygga lego eller vara ute å leka med sina kompisar

• 1malle
    MammaFia
    Ja precis, en tolvåring är inte lik en annan tolvåring...
    En del ränner på disco medans andra leker lekar....

Min snart 15 årige son sitter hemma o lirar data, gitarr o spelar innebandy.
    Han e inte en sån som festar på helgerna eller ränner på stan...*stolt över det*
    Så därmed har han mycket pengar medsina 500:- varje månad.
    Vi drar av lite om hans mobil räkning sticker iväg, för att han ska lära sig pengars värde...
  • MammaFia

1malle:
    Vi har lite krav (efter en lite stormig upprorsperiod ) för att han ska få sin månadspeng. Det ska vara städat i hans rum på söndagen innan han åker till sin mamma å så ska han sköta sina läxor. Alltså att han pluggar å gör sitt bästa, inte glömmer en massa skolböcker å slarvar. Inte att han är bäst på förhören.

Iofs, om han får 150 kr här, så har han ju 300 kr i månaden tillsammans, då han får 150 kr av sin mamma.

Har googlat lite på månadspeng å snittet för en 12-åring var tydligen ca 240 kr, men då stod det inte vad de pengarna ska gå till.

• 1malle
    MammaFia
    Givetvis ska de göra sig förtjänta av så mycket pengar.
    Min son städar sitt rum, slänger sopor, tar hand om sin lillebror på 11 månader när jag behöver hjälp ( är gravid o ordinerad vila pga tidiga värkar) och utöver detta så hjälper han till lite om vi ber om det. Skolarbetet ser vi som en självkalrhet, han går i friskola o har inte några läxor så länge han gör det han ska i skolan...
  • mamme

Hej, mina barn blir tretton och fjorton i år. De har fått 250:-/mån. Till nöjen, kan man säga. Vi betalar kläder och aktiviteter, max ett biobeök eller disko/mån, vill de fler gånger får de betala själva. För att de ska få månadspeng skall de städa sina rum, ha ett vårdat språk och sköta sina läxor, annars blir det avdrag 50:-/vecka. Har man inte skött sig = resterande pengar som finns kvar efter avdraget...

I år höjer vi månadspengen till 300:-/mån...

Jag tycker inte pengarna ska gå till kläder för det är ganska dyrt och de ska kunna känna att de kan handla något annat utan att alltid behöva be om mer pengar, sen tycker jag inte att det är fel att barn får hjälpa till med någon syssla hemma om de behöver/vill ha mer pengar....

• halstabletten

Mammafia- fast lite grann av månadspengens bakomliggande tanke, som jag ser det iaf, är att man lär sig värdet av pengar. Med andra ord, väljer man att sitta hemma och bygga lego så har man också möjlighet att spra sina pengar och köpa något som man vill ha. Bränner man dock pengarna på att springa på bio, köpa tidningar, cd-skivor eller vad det nu kan vara så räcker pengarna inte långt och då har man inte möjligheten att kunna lägga undan pengar heller.

Kan tillägga att jag och de flesta av mina bekanta hade ca 300 kr/månaden när jag var 12, det är 13 år sedan...(och priserna har ju knappast gått ned)

• MammaFia

Kläder, busskort å såna andra saker betalar vi givtvis.

Det vi funderar på att pengarna ska gå till är i så fall
    Mobilen (han laddar ner spel å ringer massa onödiga samtal, lånar ut mobilen till andra osv),
    Nöjen på egen hand
    Extra lördagsgodis

MEN, det han främst vill ha mycket pengar till är ett eget account på WoW. Det kostar 120 kr i månaden. Det är något jag inte är så förtjust i att betala.

Tack så jätte mycket för alla era inlägg!
    Jag tar gärna emot fler råd å synpunkter

Svar på tråden Månadspeng till 12-åring?