• MammaFia

Månadspeng till 12-åring?

Hur mycket är det rimligt att en 12-årig kille får i månadspeng å vad krävs för att han ska få den (alltså städa sitt rum mm).

Diskussionerna går heta här hemma... Ni vet; Alla andra får ju...

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-24 18:23:46:
    Vad ska dessa pengar gå till?
    Behöver de betala sitt lördagsgodis, biobesök å andra nöjen för månadspengen eller betalar ni det utöver?
  • Svar på tråden Månadspeng till 12-åring?
  • halstabletten

Jag kan förstå dina synpunkter på WoW- men skulle isf se till att dra upp riktlinjer för det- så att han förstår att det är ett privelegium som kommer att tas bort om han inte kan följa de riktlinjer ni sätter upp. Bestäm när, var, hur han får sitta isf, och att det inte ska bli krig när han suttit sin "tid" vid datan.

Bryter han sedan mot reglerna, så får han meddela er vad han vill spendera sin månadspeng på så köper ni det åt honom i en tid framöver, alternativt sparar ni pengar åt honom som kan plockas fram när han uppnått summan för att köpa något lite dyrare.

Då har ni en legitim orsak att neka honom att spela, om han misskött sig. Det kan ju faktiskt vara så att han sköter det hela på ett bra sätt också. Jag skulle nog ge honom det förtroendet men vara noga att förklara att det är just ett förtroende som han måste värna om, och kom överens om vilka regler som ska gälla så att det inte blir tjafs sen. Sedan är det upp till er att vara konsekventa och hålla fast vid eventuella konsekvenser om pojken missköter spelandet.

• MammaFia
    halstabletten skrev 2007-01-25 14:56:04 följande:
    Jag kan förstå dina synpunkter på WoW- men skulle isf se till att dra upp riktlinjer för det- så att han förstår att det är ett privelegium som kommer att tas bort om han inte kan följa de riktlinjer ni sätter upp. Bestäm när, var, hur han får sitta isf, och att det inte ska bli krig när han suttit sin "tid" vid datan. Bryter han sedan mot reglerna, så får han meddela er vad han vill spendera sin månadspeng på så köper ni det åt honom i en tid framöver, alternativt sparar ni pengar åt honom som kan plockas fram när han uppnått summan för att köpa något lite dyrare. Då har ni en legitim orsak att neka honom att spela, om han misskött sig. Det kan ju faktiskt vara så att han sköter det hela på ett bra sätt också. Jag skulle nog ge honom det förtroendet men vara noga att förklara att det är just ett förtroende som han måste värna om, och kom överens om vilka regler som ska gälla så att det inte blir tjafs sen. Sedan är det upp till er att vara konsekventa och hålla fast vid eventuella konsekvenser om pojken missköter spelandet.
    Spelandet har vi kontroll på ändå.
    Han spelar redan på makens account. Men han vill gärna ha ett eget.
    Om spelet kostar 120 kr i månaden, så har han ju bara 30 kr över till att fylla mobilen å annat. Alltså, eftersom han redan får 150 kr av sin mamma i månadspeng, så får han i så fall lika mycket här. Då blir det totalt 300 kr, vilket jag tycker är gaska myckt pengar.
  • halstabletten

Mammafia- Är 150 kr "ganska mycket pengar" som i "vi har inte råd att ge honom så mycket" så gör inte det, men om det handlar om att du tror att 300 kr är en ovanligt stor summa för en 12-åring att handskas med så tror jag absolut inte det. Det är nog åtminstone vad de "flesta" 12-åringar har idag. Har man mycket mindre blir ju möjligheterna att lägga undan och spara näst intill obefintliga. Eftersom pengarna ska räcka till att fylla på mobilen, hans WoW account om det nu är det nöjet han väljer, plus eventuella andra nöjen och lördagsgodis(?), så tycker jag att 300 känns rätt lagomt. De pengarna räcker inte särskilt långt idag.

Tex:

Mobilkort 100 kr
    Wow 120 kr
    Lördagsgodis (*4) 80 kr
    Övriga nöjen 60 kr
    Spara 40 kr

• MammaFia

Nä, 150 kr är inte mycket pengar, men 300 kr är det. Vilket det blir om han får 150 kr av oss å 150 kr av sin mamma varje månad.

• halstabletten

Ja fast nu pratade jag om 300 kr, jag vet inte om det framgick. Om han får 150 kr totalt innebär det 30 kr till mobilen efter att han betalat sitt WoW konto, och det sa du själv att inte räcker någonstans. Plus att pengarna skulle räcka till godis, och andra nöjen.

Du sa själv att diskussionerna gått varma hemma och att pojken hävdar att "alla andra får"- jag säger som jag tror, det är nog så att "alla andra" eller åtminstone de flesta andra får mer än 150 kr i månaden. Men är du osäker, ring upp någon av hans kompis föräldrar och fråga hur mycket deras barn har att röra sig med.

• MammaFia

Men han får ju inte bara 150 kr i månaden. 150 + 150 = 300 kr
    Eller ska han ha dubbel månadspeng 300 + 300 = 600, bara för att han har två familjer?

Om han väljer att bara spara sin månadspeng hos mamma, bara för att han får betala sina nöjen som Grönan med familjen där själv å sen spela bort månadspengen här, så får det vara hans val. Men då kommer han inte ha råd att ringa från sin mobil.
    Mer än 300 kr i månaden kommer han INTE att få. Det är vi helt överens med hans mamma om.

• halstabletten

Nej, jag menar inte att han "ska" ha 600kr, men 300 totalt, dvs 150 av er var, tycker jag låter rimligt.

• MammaFia

Ja, men det är ju det jag har skrivit hela tiden

• halstabletten

Haha, jag tror att vi missförstod varandra

• MammaFia
    halstabletten skrev 2007-01-25 20:03:42 följande:
    Haha, jag tror att vi missförstod varandra

Vi har suttit å gått igenom det här med hans månadspeng nu ( å pratat med mamman).

Han får idag 150 kr av sin mamma i månadspeng utan några som helst motkrav. För sina egna pengar ska han där betala sitt eget lördagsgodis, nöjen (även familjenöjen) å annat.

Han kommer att få 150 kr av oss oxå, men med kraven att han har det snyggt i sitt rum söndagen innan han ska till sin mamma (alltså var annan vecka)+ att han sköter skolan. (inte att han ska kunna allt perfekt, bara att han gör sitt bästa å lämnar lappar å sånt i tid)

Just nu har han varit ganska så slarvig med en del saker, så som en morot att skärpa till sig, så ska han få den Walkman mobil som han önskat sig länge, i födelsedagspresent (i maj). Vi kommer att stå för räkningen till en viss del. Allt över den summan får han betala själv.

Låter det rimligt?

• Bekali

våra barn får inte 500 kr/ månad i handen

Vi har 4 barn som är 12 år,11 år, 9 år och minstingen är 5 år.

Jag sparar pengar på deras konton varje månad, dem får godispengar 40 kr/v. Sen betalar vi alla ev aktiviteter som dottern var på bio i helgen och då fick hon bio-check busspengar o lite extra fickpeng utöver den normala godispengen.

äldsta sonen brukar skjuta lite skytte på ungdomsgården varje söndag så då får han pengar till detta (40 kr/mån)

vi brukar köpa nån dvd-film eller spel till gamecub eller annat med jämna mellanrum.

så snitt får dem 200 kr/mån + de vi sätter in på deras konton

Dem brukar gå o panta lite flaskor o sånt ibland och då får dem behålla "pantpengarna"

våra barn har bara 1 gemensam mobil då dem knappt anv den, bara dottern som har behöv av mobil då hon rider. den fyller vi på vid behov.

• Lillflickan

Jag har en grabb på 11 och han får 200:-/mån.
    Jag betalar telefonkort, kläder, godis samt idrotten. Så 200:- får han till nöjen. Det är alldeles lagom. Han får absolut inte köpa godis för pengarna.
    Han brukar vilja åka och spela spel på internetcafé, eller gå på bio eller hyra film. Sånt får han göra för sina pengar.

• MammaFia

Glömde ju skriva det.... *dah*

Vi betalar lördagsgodis till alla i familjen, alla gemensamma nöjen, skoldanser (inträdet, godis/dricka får han stå för själv), aktiviteter med alla kostnader mm.
    Så med andra ord får han disponera sina 150 kr han kommer att få av oss hur han vill.

• halstabletten

TS: Jag tycker att det låter rimligt! Givetvis beror det väl lite grann på vilka familjeaktiviter som görs hos mamman (dvs vad kostnaden är) men hon vet ju vad han har att röra sig med så då antar jag att hon tar hänsyn till det vid planering av ev. aktiviteter

• Cattastrofen

Min äldste son e 12 år o han får 200kr i månaden, som oftast går till spel eller filmer (just nu)... Godis, kläder, pengar till mobilen o sånt betalar vi, sen så sparar jag en hundring varje månad utöver

• MarieW

Min bonusson får 100 kr av oss & 100 kr av sin mamma varje månad. + att jag betalar 120 kr på WOW oxå. Vill han gå på bio har jag sagt att jag betalar bion men har får betala godis, dricka osv själv. Men annars ska hans 200 kr räcka till lördagsgodis, övriga nöjen mm mm....

Julia 25/8 -97 Linus 13/11 -00 Emma 7/11 -02 Maya 28/4 -06 *Mina älsklingar, mitt allt*
  • MarieW

glömde ju att skriva att han fyller 13 år i slutet på mars

Julia 25/8 -97 Linus 13/11 -00 Emma 7/11 -02 Maya 28/4 -06 *Mina älsklingar, mitt allt*
  • Rix

Min 13 åring får 75 i veckan som han sparar 55 av. Dom andra går till nöjen.

Ett bra sätt att lära dom spara till nått dom vill ha. Nyss köpte han en mobil med musikpaket för 1500:- och nu sparar han till en dvd med högtalare.

Lördagsgodis betalar vi och även mobilladdning. Senast vi laddade med 100:- var i september.

Svar på tråden Månadspeng till 12-åring?