• atej

IQ-test efter anställningsintervju

Jag har tidigare varit på arbetsintervju på detta ställe.. nu hade de ringt de personer som de var mera intresserade av, och jag var bland dem
    de sa bara att jag skulle göra ett test.. Jag tog för givet att de skulle ställa frågor som rörde den branschen...
    När jag väl var där så fick jag göra ett IQ test... blev helt förvånad över detta och nyfiken såklart på hur det gick.

Nån mer som varit med om detta?

• Svar på tråden IQ-test efter anställningsintervju
  • anna68

Det är inget ovanligt med såna tester. Vad är det för konstigt med det? Varför skulle man inte få göra såna, Pysse?

• atej

nej ne det var arbetsgivaren som gav mig detta test så fick jag själv sitta i ett rum o lösa detta! Ingen psykolog nej!
    (fast jag skulle behövt ett efter testet, blev helt snurrig i huvudet o kunde ej sluta tänka på frågorna, fast det kanske berodde på att jag inte hade ätit frukost .. :-S )

• Pysse

Jo men rena IQ-tester tycker jag är väldigt konstigt att man får lov att göra och frågan är vem som gör dem - är det en rekryteringskonsult eller en legitimerad psykolog ?

Att kolla om en blivande flygledare klarar att svara på kluriga frågor samtidigt som någon ställer andra frågor - är väl ett självklart test. Men ett rent IQ-test tycker jag är direkt kränkande - skulle jag nog aldrig ställa upp på.

• Chaplin

Testerna jag gjort har letts av psykologer. En del av testerna är av typen tidigare beskriven, jag trivs att jobba i grupp osv... Sedan har det följts av språktest och sedan figur/siffer-test.

Jag ser inget konstigt i det överhuvudtaget faktiskt. Sedan väger man ju samman resultatet och intervjuerna före och efter väger ofta mycket tyngre än testresultaten.

Jag har gått igenom testresultatet efteråt med en psykolog/beteendevetare.

Anledningen är att man vill få en så heltäckande bild av en person som möjligt.

• Chaplin

Jag förstår inte vad det är som är kränkande?

• atej

Ja men i dagens läge är det inte så lätt att bara bli sur, vända på klacken o gå därifrån!!
    Det blir svårare och svårare att vara arbetslös i detta land.. (inte för att det någonsin har vatt spec. kul att vara det men nu blir man ju nästan JAGAD av ams.. inte kul )

• Pysse

Chaplin - men i ditt fal utfördes det väl på ett korrekt sätt och kanske av rekryteringsfirman. Men om det är arbetsgivaren som utför testet - så tycker jag att åtminstone när det gäller att mäta IQ så är man inne på den privata sfären allt för mycket. Sedan är det sådana saker som hur arbetsgivaren förvarar resultatet - vem på företaget har möjlighet att ta del av det ?

Är det verkligen bara jag som tycker det är lite kränkande.

TS! Jag hoppas du får jobbet !!!

• atej

Han Intygade innan jag gjorde testet att endast han skulle ta del av resultatet och ingen annan efter det. DET kändes skönt att veta ifall man klantat sig ordentligt.. hehe

Tack Pysse..
    Sen fick jag reda på att vi är tre som blivid kallade till att göra testet, och av oss tre ska TVÅ få tjänst där! Då är man nära..spännande!

• k girl

Hahaha. Jag har sökt jobb som krönikör och jag var en bland de tio som de var mer intresserade av... De ska publicera vår bild och lite fakta om oss i tidningen och så får läsarna rösta. Det känns lite konstigare som urvalskriterium...

Nej, jag tycker inte alls att det är konstigt att göra IQ-test. Jag skulle inte vilja anställa någon med IQ fiskmås för att uttrycka sig krasst. Varför är det kränkande? Logisk-matisk intelligens innebär ju att man har förmåga till analytiskt och abstrakt tänkande, problemlösningsförmåga och förmågan att förstå orsakssammanhang. En person som har hög mätbar intelligens är också mer snabbtänkt när det gäller enkla iakttagelser och problem. Kan inte det vara önskvärda egenskaper i ett jobb? Hur kan det vara kränkande?

• ReRant

En sak man kanske bör ha i åtanke är att liknande utvärderingar är offentliga uppgifter om man gör det för en myndighet.
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=595047&rss=1400

Dock ser jag inget konstigt i sådana utvärderingar och jag skulle definitivt inte känna mig kränkt.

• pratglada tjejen

Så hur går det? *nyfiken* spännnande!!! Skulle gärna vilja veta ditt IQ-svar och vad han sa! Om du inte skulle ta illa vid dig, bara spännande ALDRIG gjort något sådant, vare sig test eller test hos arbetsgiv!!!

• atej

pratglada tjejen

Jag vet inte hur det gick eftersom han inte rättade det då.. han lovade att ringa under veckan och meddela om testresultatet och även om jag fått jobbet! Får väl vänta med spänning!
    Men så fort jag vet så meddelar jag!

jag hade heller aldrig gjort något liknande o har tänkt tidigare på att jag gärna vill prova.. så nu fick jag göra det!

• atej

Jag har fått jobbet !!!!
    verkar inte vara IQ-befriad trots allt

Svar på tråden IQ-test efter anställningsintervju