järntabletter vs blutsaft?
IdaN: Det finns ett järntillskott som heter Hemofer. Det innehåller en annan sorts järn än Niferex, en sort som lättare tas upp av kroppen och därför är det lägre dosering.
IdaN: Det finns ett järntillskott som heter Hemofer. Det innehåller en annan sorts järn än Niferex, en sort som lättare tas upp av kroppen och därför är det lägre dosering.
Klart att Blutsaft innehåller järn. Det är ju ett flytande järntillskott.
www.vitaminvaruhuset.e-butik.se/shop/&gclid=CIi9oInT-4kCFSlcMAodsxOZRQ
www.helhetsdoktorn.nu/lathund/blutsaft.htm
"Träffade min läkare den 18 januari och berättade att den innehöll allt annat än det som stod på den!"
Och det vet h*n för att?
www.uppsatser.se/uppsats_b/b52e245c4c.php
Här kan du läsa en sammanfattning av en uppsats gjord om Blutsaft, där uppsatsskrivarna har testat hur Blutsaft kan höja blodvärdet hos menstruerande kvinnor. Tydligen kunde de se ett klart resultat, blodvärdet höjdes. Eftersom Blutsaft innehåller järn.
Det din läkare kanske menade var att blodvärdet kan sjunka rätt mycket hos gravida, och då är det inte alls säkert att Blutsaft räcker till, eftersom det innehåller lika mycket järn som t.ex. rena järntabletter. Men för personer som får problem med magen av t.ex. Niferex eller Duroferon så kan Blutsaft, ibland i kombination med Hemofer, vara det som hjälper bäst.
I allmänhet är det ingen fara med ett så "milt" järntillskott som Blutsaft. Faran som KAN uppstå är om man har ett väldigt högt Hb främst under slutet av graviditeten, eftersom det ökar risken för blodproppar i moderkakan och därmed sämre flöde till barnet.
Men då handlar det om Hb 146 eller över, som inte sjunker av sig självt, vilket Hb gör för de allra allra flesta gravida.
Jag vet inte hur jag skulle göra i ditt läge, men det beror också på hur högt Hb du hade från början.
Alicia: Då är det säkert ingen som helst fara med Blutsaft.
Men som alltid så är det bättre att prata med sin BM när det gäller såna grejer. Jag är bara en glad amatör
Om jag inte minns fel så brukar man säga att ca 120-140 är helt normalt för kvinnor