• IdaN

järntabletter vs blutsaft?

Hej jag var på inskrivning idag och ja var tvungen att börja äta järntabletter redan men jag har hört talas om något som heter blutsaft(stavning?) och ja undrar om de är skonsamare mot magen eftersom ja har så svårt för att äta järntabletter blir så hård i magen att de är jobbigt att gå på toa och dom besvären har man ju redan.

Tacksam för lite tips kring detta.

Kram på er alla familjelivare

• Svar på tråden järntabletter vs blutsaft?
  • Arla

blutsaften är kanonbra men smakar äckligt som attan.

• johandra

Blutsaft tas väl upp snabbare av kroppen tror jag..Men det smakar KRÄK!! Har du provat niferex?Dom e mildare mot magen..

Lycka till och grattis till liten i magen

Mamma till världens finaste Ella 060309
  • Alicia 72

Var köper man Blutsaft? Är det "farligt" att dricka även om man inte skulle behöva? Är kanontrött men har inte fått bekräftat att det rör sig om järnbrist menar jag.

/ALicia

• IdaN

Jag åt niferex när ja väntade sonen och det spelade ingen roll att dom var skonsamare mot magen för min mage protesterade ändå.

• MariaK

Jag blev tillsagd att dricka blutsaft efter förlossningen för mitt blodvärde var så dåligt. Tål inte järntabletterna så detta var en lösning. Blev ej hård i magen av det men FY ATTAN vad det smakade

• mammas gumsegos

Blutsaften röstar jag för. Finns på hälsokostaffär

• Arla

Hos oss finns det både på mataffärerna och på hälsokosten.
    Har man väldigt högt järnvärde så är det nog inte så bra att tillföra mer men blutsaft innehåller mycket som är bra.

• mammas gumsegos

När jag låg på HB 102 smakade det svartvinbärssaft, men då jag gått upp till 112 smakade det BLÄÄ

• listo

IdaN: Det finns ett järntillskott som heter Hemofer. Det innehåller en annan sorts järn än Niferex, en sort som lättare tas upp av kroppen och därför är det lägre dosering.

Svar på tråden järntabletter vs blutsaft?