• IdaN

järntabletter vs blutsaft?

Hej jag var på inskrivning idag och ja var tvungen att börja äta järntabletter redan men jag har hört talas om något som heter blutsaft(stavning?) och ja undrar om de är skonsamare mot magen eftersom ja har så svårt för att äta järntabletter blir så hård i magen att de är jobbigt att gå på toa och dom besvären har man ju redan.

Tacksam för lite tips kring detta.

Kram på er alla familjelivare

• Svar på tråden järntabletter vs blutsaft?
  • numbernine

Alicia72
    Blutsaft finns i hälsokosten och på en del välsorterade matbutiker. funkade för mig då jag kräktes konstant av niferex.

• Themla

Har hört att Blutsaft ska vara väldigt snällt mot magen. Det tas tydligen upp snabbare av kroppen än järntabletterna oxå, kan tänka mig att det beror på att det är flytande form. Blutsaft går att köpa i hälsokostaffärer och i större livsmedelsaffärer med hälsokostprodukter.

Ett råd kan vara att köpa en liten flaska först för att se om man gillar smaken... *s*

• Litens

BLUTSAFT innehåller inte JÄRN som det påståss..
    Min läkare har rekommenderat NIFEREX.. Där e järn i den iallafall!!

• MariaK

Litens: Varför rekomenderas den då av läkare istället för Järn tabletter. MÅSTE ju finnas järn i den.........

• numbernine

blutsaft är ett organiskt järnglukonat. Järn i flytande form. Saften innehåller dessutom bla C-vitamin för att kroppen lättare ska kunna ta upp järnet. Så visst är det järn.
    100ml innehåller 100mg järn.
    Bra alternativ om man har en trög mage dessutom.

• Litens

Träffade min läkare den 18 januari och berättade att den innehöll allt annat än det som stod på den!
    O det möjligtvis pyttelilla järnet där var i den var inte ens lönt o pina sig själv med för det smakar juh inte super..
    Niferex e betydligt bättre om man nu kan ta tabletter.

Själv får jag VENOFER dropp en gång i veckan på KK!

• numbernine

Det är nog olika då. Jag gick och fick järnsprutor en gång i veckan och min läkare sa att eftersom jag kräktes så av niferexen så skulle jag prova Blutsaft eftersom den också innehåller så mycket järn.
    Det är nog så med många saker att även experterna säger olika, så man får väl prova sig fram vad som funkar. Det är ju det viktigaste.

Svar på tråden järntabletter vs blutsaft?