• IdaN

järntabletter vs blutsaft?

Hej jag var på inskrivning idag och ja var tvungen att börja äta järntabletter redan men jag har hört talas om något som heter blutsaft(stavning?) och ja undrar om de är skonsamare mot magen eftersom ja har så svårt för att äta järntabletter blir så hård i magen att de är jobbigt att gå på toa och dom besvären har man ju redan.

Tacksam för lite tips kring detta.

Kram på er alla familjelivare

• Svar på tråden järntabletter vs blutsaft?
  • listo

"Träffade min läkare den 18 januari och berättade att den innehöll allt annat än det som stod på den!"

Och det vet h*n för att?

www.uppsatser.se/uppsats_b/b52e245c4c.php
    Här kan du läsa en sammanfattning av en uppsats gjord om Blutsaft, där uppsatsskrivarna har testat hur Blutsaft kan höja blodvärdet hos menstruerande kvinnor. Tydligen kunde de se ett klart resultat, blodvärdet höjdes. Eftersom Blutsaft innehåller järn.

Det din läkare kanske menade var att blodvärdet kan sjunka rätt mycket hos gravida, och då är det inte alls säkert att Blutsaft räcker till, eftersom det innehåller lika mycket järn som t.ex. rena järntabletter. Men för personer som får problem med magen av t.ex. Niferex eller Duroferon så kan Blutsaft, ibland i kombination med Hemofer, vara det som hjälper bäst.

• Starkast

Ska tilläggas att läkare ofta rekomenderar apotekets produkter och tycker hälsokostprodukter inte är något att ha.

Mutade????

• Arla

Jag ökade mitt hB med hästlängder när jag drack blutsaft, innehåller det inte järn då är det väl alla andra vitaminer som hjälper till att ta upp det ur maten då.

• skotertjej

Gå in på någon Hälsokostbutik och fråga.
    Jag har provat både järnsaft och nu dricker jag feronol(åxå en slags järnsaft).
    Tycker att de är något bättre än blutsaft då det är lite mer järn i.
    Ferronol innehåller även C-vitamin, B1, B2, B6, B12, folsyra och är gjord av nypon, nässla, lingon och röda vinbär.
    Smakar helt ok.
    Man tar 15 ml/dag och då får man i sig 21mg lättupptaglig tvåvärts järn.
    Och inte blir jag hård i magen heller.
    Så den är verkligen att rekommendera.
    Min BM har åxå godkännt den.

• skotertjej

Ett annat hett tips är Mivitotal (dr dounbachserien) som åxå finns på hälsokost.
    Jag kombinerar den med Ferronol och det funkar perfekt.
    Det är flytande och smakar blääää, men det får man stå ut med.
    Använde bara den innan jag började med järntillskott och järnnivån höll sig hög länge pga avva de olika ämnena som finns i Mivitotal.
    Har åxå gjort sa att jag blivit av med graviditetsklåda som jag led av vid min förra grav då jag började med Mivitotal.
    Plus att man inte blir så himla godissugen.
    Mycket piggare och inga magproblem.
    Det enda negativa är att den är ganska dyr men det är värt pengarna.

• Alicia 72

Listo, du som brukar ha koll på bitarna, vet du om man kan dricka blutsaft utan att medvetet ha järnbrist?
    Var hos bm i måndags som berättade att jag nu var i början av en tillväxtperiod och att många efter den behöver järntillskott.
    Dock hade jag så bra järnförråd i början av graviditeten så hon tyckte det var onödigt att börja med detta redan nu.

Om tre veckor ska jag dit igen och då ska jag ta blodvärde-test.

Har dock denna vecka kännt mig jäääättetrött! Vet inte om det beror på järnbrist eller inte. Men om man kan prova Blutsaft utan att veta om man egentligen behöver mer järn så gör jag ju gärna det....

Känns dumt att låta järnförrådet slå i botten!

Mvh,

Alica

• listo

I allmänhet är det ingen fara med ett så "milt" järntillskott som Blutsaft. Faran som KAN uppstå är om man har ett väldigt högt Hb främst under slutet av graviditeten, eftersom det ökar risken för blodproppar i moderkakan och därmed sämre flöde till barnet.

Men då handlar det om Hb 146 eller över, som inte sjunker av sig självt, vilket Hb gör för de allra allra flesta gravida.

Jag vet inte hur jag skulle göra i ditt läge, men det beror också på hur högt Hb du hade från början.

• Alicia 72

Listo: Tror det var 133 om jag inte kommer ihåg fel

• listo

Alicia: Då är det säkert ingen som helst fara med Blutsaft.
    Men som alltid så är det bättre att prata med sin BM när det gäller såna grejer. Jag är bara en glad amatör

• Alicia 72

Listo: Råkar du veta vad normalvärdena är för järnförrådet? Hon sa bara att det var mycket bra (och jag har för mig att det var 133).

• Yrslan

Blutsaft, järntabletter biter inte på mig.

• listo

Om jag inte minns fel så brukar man säga att ca 120-140 är helt normalt för kvinnor

• Carro E

Ja blutsaft är kanon förutom samken som ni säger
    men jag brukar skynda mig att ta blutsaften å sedan dricka apeksin juice direkt efter då försvinner nästan smaken, så de är ett tips för er som har svårt att dricka den
    Men min barnmorska sa att den var kanon å att mina värden är jätte bra, å jag ska fortsätta med blutsaften varje dag!

• IdaN

Tack tjejer för era tips tror att ja ska ner till hälsokosten imorgon och ställa lite frågor om blutsaften.. någon som vet vad den kostar ca?

Svar på tråden järntabletter vs blutsaft?