• Majspuree

Tråd för oss rökare

Tänkte att jag kunde starta en tråd för oss som röker eller har rökt under graviditeten. Man kan ju inte yttra sig i någon av trådarna här på fl om rökning då man blir anfallen av ett gäng pirajor.
    Självklart vet vi ju att det är fel att röka när man är gravid. Och dom flesta av oss vill INTE röka. Så jag tänkte att här kan man skriva av sig om man haft en jobbig dag, försöker sluta mm

OBS inga viktigpettrar göre sig besvär, vi vet att man inte ska röka!

• Svar på tråden Tråd för oss rökare
  • Majspuree

Jag har sån magsjukefobi just nu så jag ror jag snart röker ihjäl mig. Tänker inte på annat än magsjuka hit och magsjuka dit.

• kimmye

Majspuree: Går oxå runt och tänker på på magsjuka
    VILL INTE!!!

Vi håller på att renovera badrummet, så vi har ingen dusch och toalett på avstånd.

• Majspuree

Kims mamma: Ja viss är det jobbigt att gå runt och tänka på att man ska bli sjuk heeela tiden. Vad gör du för att undvika eländet? Jag äter biobics, vitpeppar och tvättar mig jämt känns det som. Plus att jag håller mig isolerad så mcket som går. Men jag vill inte vara isolerad. Vill skicka arvid till dagis mm men jag vågar inte.

• Brodsmulan
    Excited & Majspuree.. tack
    Jo, det är nog något ingen vill uppleva att ha och mista det man så väldigt längtat efter. Men skulle aldrig säga att jag skulle vilja vara förutan den upplevelsen ändå.
    Mer tragiskt är att de flesta moraltanter kastar i ansiktet på en att "ja, om du bara inte rökt.." *suck* kunde inte vara mer fel. Utan tvekan är rökning något dåligt, delvis inverkade det naturligtvis. Men mitt bekymmer är långt bortom det, det sitter hos mig.. Jag har ett mycket högt hb, vilket är farligt. Han fick en defekt moderkaka, enbart 200g mot normala 700. Sen att jag var dum nog att lyda bm och börja äta järn i v31, trots ett hb på 141 och jag mådde toppen.. det blev det som blev för mycket. Från att vara normal i v31 (va på tillväxt 30+3) till -40% och inga hjärtslag kvar 34+2 p.g.a. multipla infarkter i moderkakan.. som ja, uppkommer av rökning också, men tillför man järn på ett så högt hb är det ren livsfara. Mina nu sista två grav har jag fått äta trombyl just för att få ner hb, idag ligger jag runt 133, mitt i grav där man brukar vara som lägst och det med hjälp av blodförtunnande.
    Carpe diem.. man vet aldrig vad morgondagen innebär..
  • Tokeri

Jag slutade röka för ett par verkor sedan, men det höll inte mer än 2 veckor :S Har en massa tjat på mig om rökningen, sambon röker inte och blir arg pga graviditeten å tycker jag är dum som inte tänker på det. men det gör jag tro mig. Men det är lättare sagt än gjort. Går hemma och är arbetslös och kommer inte få någe jobb innan bebis kommer. Så ju mindre man har å göra ju mer röksugen blir man ju. eller jag iallafall. Sen om jag har en dårlig dag så känns det mycke bättre om jag kan få unna mig några ciggareter å varva ner lite.. Dum är man men ska ta nya tag! :)

• iduns matte

det finns inga ursäkter för att röka under graviditeten så vi skiter i ursäkterna tycker jag..
    om man så röker EN cigg mindre/dag så är det i alla fall EN mindre... jag och många med mig VILL hemskt gärna bli av med det här förbannade beroendet, men hur ska man orka bry sig när alla är på en om det.. trottsig blir i alla fall jag då.
    men till alla er gravvon där ute.. ni gör så gott ni kan och som jag sa tidigare en är ju i alla fall en mindre =)
    lycka till

• Majspuree

Tokeri: Vet hur det är. Är oxå arbetslös och går hemma. Vem vill anställa nån som är gravid i 5 månaden liksom? Jag själv skulle ju inte ha gjort det.

• Paw Print

Blev jätteglad när jag hittade den här tråden! Har precis som ni känt mig väldigt ensam här på FL bland alla moralkärringar!

Jag har en son som är 6 år(rökte inte under den grav.), idag röker jag ca 1,5 pkt/dag, rökte 2 pkt innan.

Vill sluta röka & sluta med kaffet för att vi försöker skaffa ett syskon och jag vill öka mina chanser att bli gravid.

Har hela tiden sagt att jag ska sluta när jag blir gravid, men innerst inne tror jag inte på det själv.

Fruktansvärt jobbigt att både ha omgivningens press på sig + abstinensen.

Kaffet är lika svårt att sluta med, dricker jag inte kaffe får jag fruktansvärd migrän och kan inte göra annat än att ligga i sängen hela dagen. Dricker mellan 5 & 8 koppar/dag.

Tänker hela tiden att det är mitt fel att jag inte blir gravid för att jag lever så osunt & att om jag nu blir gravid så kommer jag att få missfall. Det blir ju inte direkt lättare att sluta av att man springer runt med dessa mörka tankar...

Får panikångest bara jag försöker avstå från en cigg. Har försökt sluta miljontals gånger med alla möjliga metoder, men det slutar alltid på samma sätt. Gråter, skriker, svettas, får hjärtklappning, hittar på en ursäkt för att smyga iväg till affären för att köpa cigg, smygröker, börjar röka igen...

Testade nyligen boken "äntligen icke rökare" av Allen Carr. Den funkade! I en dag. Jag kände mig jättepeppad efter jag läst boken och var inte ett dugg röksugen hela den dagen, sen nästa dag var allt som vanligt igen.

Vet inte vad jag ska ta mig till! Vill ju sluta, men orkar inte med abstinensen!

• Mysan31

Ho ho ho ho vart har alla tagit vägen???

• Mysan31

Ho ho ho ho vart har alla tagit vägen???

Svar på tråden Tråd för oss rökare