• skrotomanen

Brustna blodkärl?

Att blodkärlen lätt går sönder i underlivet vid ansträngning är det vanligt. Har varit med om det fyra gånger på tre dagar nu. Fick konstaterat på gyn första gången att blodkärl gått sönder och därför jag blött. De andra blödningarna har följt samma mönster. Vid lite ansträngning går de sönder och blöder. Vanligt?

• Svar på tråden Brustna blodkärl?
  • hemlis

Hej!

Jag har också haft några småblödningar som man tror komemr från brusta blodkärl.
    Senast hade jag det i måndags, belv jätterätt eftersom jag hade gjort fvp 5 dagar före.
    men dom kinde inte se ett spår efter blödningen.
    Man kan få det vid tex ansträngning, efter sex och på mig har det bara inträffat vi toabesök när jag gjort nr 2, är sååå trög i magen.

Jag är i v 17 nu, kan tillägga att jag har haft det tidigare i mina graviditeter också.
    Vilken vecka är du i?

• 1malle

Ja det är vanliogt, blodflödet ökar under graviditet o man kan lätt få små bristningar i de tunnaste finaste kärlen. Många får ofta näsblod, andra får som bristningar i ansiktet o precis som du nu då får en del lätt bristningar i underlivet... Inget farligt men kanske obehagligt.

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • skrotomanen

Jag är i vecka 13. Och som du säger vid nr 2 har det hänt, den andra gången efter VUL, tredje gången efter jag lyft dottern...men allra fösta gången efter jag gått i trappan.

• hemlis

Man blir ju så orolig hela tiden, men det är skönt att höra att det finns fler.
    1malle, precis som du skriver, jag har haft lite blod i näsan och blöder när jag borstar tänderna ibland, så det kasnke inte är så konstigt att man blöder i underlivet också, allt handlar ju om slemmhinnorna.
    Men man blir så rädd när man blöder från underlivet tänker det värsta på en gång och till slut känns et som om man inte vågar göra någonting, det är ju inte heller bra.

Jag gjorde VUL v 7-8 och då fick jag också en blödning.
    Det har varit lugnt i fera veckor nu, men som sagt den här veckan har det hänt en gång och pyttelite igår, lite ljusrosa roppar blandat med vanlig flytning (ursäkta detaljerna) också vid nr2.

• skrotomanen

pratade med med BM igår för säkerhets skull och hon sa att så länge det bara är väldigt sparsamma blödningar så är det ingen fara. Hon sa att man kan ha väldigt ytliga och känsliga blodkärl i början av graviditeten, men att det troligtvis kommer upphöra på sikt. Blev lite lugnare.

• hemlis

Hej!
    Skrotomanen, precis så har jag också fått det förklarat.
    Jag hade mycket mer småblödningar i början, men nu händer det bara någon gång ibland och då väldigt sparsamt.
    Skönt att du känner dig lite lugnare nu, men jag förstår precis hur du känner, även fast jag råkat ut för det i två garvididteter förrut som fullföljt utan problem.

Ha en fortsatt trevlig helg!

• skrotomanen

Tack hemlis, men hur många veckor höll det på så här för dig. Det är garanterat individuellt men på en höft sådär. Så jag vet på ett ungefär liksom.
    Hoppas du får en toppen helg! Ska njuta av snön så mycket jag kan och vila.

• hemlis

Jag hade en blödning senast måndags och pytelite i torsdags och jag går in i v 18 nu på måndag.
    Det blev glesare och glesare mellan, iblans 2 veckor och sist (före måndags) var det kasnke 3 veckor sedan.

Trevlig helg själv!

• Strawbaby

Efter att ha levt i celibat i 4 veckor myste vi väldigt försiktigt igår kväll, men efteråt kom det som en ljusrosa flytning (ursäkta) med någon ljusröd tråd i...ungefär som när blodkärl brister i näsan. Men jag blödde liksom inte utan det var bara det. Har inte haft några andra blödningar. Men det är alltså normalt???

• hemlis

Strewbaby, var man än läser tycker jag att det står att det är helt ofarligt att få en liten blödning efter samlag.
    men du kan ju alltid fråga din BM så att du vet att det är ofarligt.
    Låter helt ofarligt och det är tydligen helt normalt

• UllaBella

Min BM säger att man alltid ska ta en blödning på allvar, så jag har åkt in till gyn de gånger jag har blödit.

Första gången i v.9 blödde jag massor, har aldrig blödit så mycket, trots ganska riklig mens i vanliga fall.
    Andra gången i v.20 blödde det mindre.

Båda gångerna har det varit pga blödning från livmodertappen. Men det vet man ju inte föränn man kollat! Dr. gjorde en grundlig undersökning sist och mätte och kollade så att jag inte öppnat mig osv.
    Så jag tycker nog att man ska kolla upp varje blödning. Kanske inte om man blöder en liten fläck typ... men annars. Det kan ju vara bra att ha med i journalen också att man har varit "lättblödande".

Man kanske blöder lättare under förlossningen också då, och ja, inte vet jag.. bara mina funderingar..

Hur som helst så är det jobbigt när blödningarna kommer. Det känns så fel!
    Kram

• hemlis

Ulla bella, jag tror också att man ska söka gyn alltid när man har haft/har småblödningar/större bödningar, tror alla här har pratat med sin bm om det.
    Jag var på gynakuten på Karolonska i måndags och kollade med både UL och gjorde gynundersökning, läkaren sa att jag inte behövde söka vård igen om jag fick en lika liten blödning igen som försvinner på en gång.

Jag tror inte man blöder så mycket mer än vanligt vid förlossningen, jag har inte gjort det mina två förlossningar.
    Många blöder mycket trots att dom aldrig haft någon blödningen tidigare.
    Det beror nog på om man spricker mycket eller inte.

Men som sagt, det spelar ingen roll fast man gjort undersökningar, varje gång man blöder så blir man jätterädd och orolig.
    Hoppas vi slipper mer oro!

• skrotomanen

Min BM sa att är det bara lite, typ en stänkblödning är det ingen fara samma sak sa läkaren på UAS gynakut. Hon sa att det var blodkärl som gått sönder och att det är ganska så vanligt.

• hemlis

Skrotomanen, dom är så erfarna och vet vad dom pratar om, så har dom sagt så, så är det bara att lite på dom och inte vara orolig.

• Humlan88

Vet att inlägget är gammalt men provar ändå. Igår fick jag och en kollega lov att lyfta upp e tant som ramlat. En stund efter de började jag blöda, rent blod ca två tsk inga klumpar, sen upphörde det. Kan detta vara ett bristande blodkärl? Är i v 11

• Johannana
    Humlan88 skrev 2018-01-27 14:04:05 följande:

Vet att inlägget är gammalt men provar ändå. Igår fick jag och en kollega lov att lyfta upp e tant som ramlat. En stund efter de började jag blöda, rent blod ca två tsk inga klumpar, sen upphörde det. Kan detta vara ett bristande blodkärl? Är i v 11

Hej! Ja, med största sannolikhet är det så. Så länge du inte blöder långvarigt och som en riktig mens (eller mer) och/eller får kraftig värk så brukar det inte vara någon fara :)
  • Humlan88
    Johannana skrev 2018-01-27 14:16:34 följande:

Hej! Ja, med största sannolikhet är det så. Så länge du inte blöder långvarigt och som en riktig mens (eller mer) och/eller får kraftig värk så brukar det inte vara någon fara :)

Har inte blött nå mer sen igår eller haft nån smärta
Svar på tråden Brustna blodkärl?