• Nallemajatjejen

"Kinamat-såsen"

Är det någon som vet hur de gör såsen som i princip alla rätter ligger i? Den där transparenta tjocka och säkert feta såsen? Har mått illa i två veckor nu och det enda som har hjälpt det var när jag åt kinamat (funderar på om jag kanske får i mig för lite fett. Har gått ner 1,5 kilo sen jag blev gravid och äter ungefär som vanligt). Tyvärr tillåter inte ekonomin att köpa kinamat varje dag så jag tänkte att man kanske kan göra det själv?

• Svar på tråden "Kinamat-såsen"
  • Mamma Anna

vet inte riktigt vad du menar men när jag wokar brukar jag ha i ostronsås (brun och lite genomskinlig) då smakar det nästan precis som när man köper på restaurang. Fast man får inte ha för mycket för då blir det skitäckligt

• Nallemajatjejen

alltså jag tänker på den såsen som är när man beställer alla "standardrätterna" Typ stekt kyckling i skivor med grönsaker. Biff med bambuskott etc...

• Jennie Brunflo

Förstår inte heller vad du menar.

Är den helt genomskinlig? Då fattar jag inte.

• Saucy

Jag skulle också vilja veta....ÄLSKAR sån sås som är i ex.vis Biffmed Babuskott. (visst är det sån du menar)

Annars kan du prova ostronsås - det är supergott - men används nog mer i thai-mat. Annars är den samma färg och konsistens...

Det finns ju också sånna färdiga kinesiska såser av märket BlueDragon på ICA - kanske kan prova om någon av dem funkar.

• HangtheDJ

Menar du den sötsura såsen som är glansig och lite svargt orange?
    I sånt fall är receptet:

1½ dl ananasjuice
    1 msk maizena eller idealmjöl
    2 msk soya
    3 msk tomatkethup
    1 msk vitvinsvinäger
    1 msk flytande honung
    Gör så här:
    Blanda ananasjuice, maizena, soya, ketchup, vinäger och honung i en kastrull. Låt koka upp under omrörning. Koka en minut.

Hoppas det blev rätt.

• Saucy

Det här måste vara rekord i flest svar på kort tid... vad många svar du fick!!! hahah

• Jennie Brunflo

Apropå om du äter för lite fett:
    Det gjorde en bekant till mig och hon sa att hon mådde mycket bättre efter hon börjat ha bregott på mackorna och började med standardmjölk, fet fil, äta hembakade mjuka kakor osv....sånt med fett i alltså.

Så det kanske är lika för dig.

• Nina 73

Jag brukar ta soja blandat med buljong och vitlök och sen reder jag av det med potatismjöl, då blir det en klar brun sås, jättemums men hemmagjord kinamat!! Lycka till!!

• dalarnarules

det har jag också undrat över många gånger.. den är så jäkla go! vet inte vad det är dock...

• HangtheDJ

chinesefood.about.com/

Om inte annat så kolla på denna hemsida, då kan du ju ariera med okila grönsaker, fisk, kött och kyckling.

• HangtheDJ

"variera med olika". nåja ni förstod säkert.

• Rusty

Den är inte så fet den där såsen, mindre än gräddsås iallafall! Den blir genomskinlig för att man reder den med potatismjöl (eller, jag vet inte vad kineserna använder... men potatismjöl funkar!

Stek upp det du vill ha i grytan (typ biff, bambuskott, champinjoner...) i lite olja, häll på lite vatten och låt det koka upp, smaksätt (soja, kryddor, och kanske även lite buljong) och red sedan av med potatismjöl.

• Nina 73

Här är receptet:

4dl vatten
    2 vitlöksklyftor, pressade
    1-2msk äkta soya
    1,5 msk majsstärkelse eller 1msk potatismjöl
    2 buljongtärningar
    svartpeppar

Blanda ihop alla ingredienser i en kastrull och koka upp. Rör hela tiden!

• Feya

Det här fungerar att ha med det mesta!

1del ostronsås
    1del fisksås
    1del strösocker

(sen kan man ju självklart ändra lite efter smak!)

Här kommer ett jättegott wok-recept:

2msk veg. olja
    2 finhackade vitlöksklyftor
    2tsk riven ingefära
    -----------------
    Hetta upp en wokpanna häll i oljan, tillsätt vitlök o ingefära när oljan är het o woka på medelvärme i 5sek.

300-400g strimlat kött (skinka, nötkött eller kyckling)
    ------------------------------
    Öka värmen på woken och ha i köttet. Woka i 4 min.

1msk ostronsås
    1msk fisksås
    1msk strösocker
    ------------------------
    Tillsätt och blanda väl. (jag brukar dock ta det dubbla, ungefär...)

1 tunt skivad röd eller gul lök
    1 tunt skivad/strimlad morot
    ½ finstrimlad grön paprika
    ½ finstrimlad röd paprika
    100g broccoli i små buketter
    100g blomkål i små buketter
    100g strimlad vitkål
    4 skivade champinjoner
    ------------------------
    Lägg i grönsakerna woka tills de är mjuka, men fortfarande krispiga, ca 4 min. Om grönsakerna blir torra kan du hälla i 1-2 msk vatten i woken.

Lägg över på ett serveringsfat och servera genast med kokt vitt ris, helst jasmin.

Mmmmumma!

• Nallemajatjejen

oj. tack för alla svar... lyckades luska till ett eget recept som blev hyffsat men ska deffinitivt prova några av dessa vid ett annat tillfälle

• Flippan71

I den där standard kinasåsen ska man även ha i socker! Lärde jag mig när jag jobbade på en kinarestaurang för jag var också väldigt nyfiken på hur sjutton man gjorde den egentligen. Men jag tror att man ska blanda allt innan, och sen hälla på den och bara värma tillsammans med maten, förstår du? Alltså inte reda av den tillsammans med maten...
    Så, smält socker, soja, buljong, vitlök, salt, vatten tillsammans, häll på potatismjöl, och häll den i woken på grönsakerna, kycklingen eller vad det nu är du lagar.. Hoppas att det smakar!

• Solkatten

Potatismjöl- eller maizenaredning är det som gör kinasåsen tjock. Sedan används det friskt med monosodiumglutomat (MSG) i kinamat- smakförstärkande (finns att köpa på kinalivs, men har vissa nackdelar om man har i för mkt i maten-man kan känna sig extremt törstig). Sedan är ju soja, sesamolja, fisksås, tomatpuréer olika sätt att basera såserna på. Fräst vitlök i sötsurig sås är dödsgott!!

Svar på tråden "Kinamat-såsen"