• bebben Elias mamma

Hur mycket kläder har era barn???

Min man tycker att mina barn har sjukt mycket kläder, jag älskar ju att handla men det gör väl de flesta mammor. Så nu undrar jag om det är sant.

Hur många tröjor, T-shirts, byxor, jackor etc. har era barn i passande storlek???

• Svar på tråden Hur mycket kläder har era barn???
  • Kajak

vi köpr inte så mycket till henne nu ännu för hon växer mycket.
    9 mån o 72 cm lång tjejen.

Vi/jag försöker tänka på VAD hon behöver mest.
    Då är det body o overall hon behöver just nu på vinter.
    Byxor har hon redan en massa.
    Hon använder inte alla.
    Sen jag tror att hon kommer att få en MASSA kläder "snart" för hennes mormor har liiite svårt att låt bli att gå på barnavdelning. Hon säger hela tiden "ska bara titta på utan att handla nåt" men det gör hon ändå...

• Cissela

Kollar i garderoben (och då är ju en del i tvätten, fast inte så mkt, typ 10 plagg):

3 joggingställ
    5 jenas/byxor
    14 mjukisbyxor
    6 kjolar
    10 klänningar
    7 tjocka tröjor
    8 body
    15 tröjor
    ca 20 t-shirts
    ca 10 nattlinné och pyjamas
    17 par strumpor
    9 strumbyxor

2 overaller
    1 ställ med jacka och termobyxa
    Massor av vantar och mössor

Lite mkt men det är så kul att shoppa.

• Klassikern

Lustigt att frågan kommer just nu, jag har precis gjort en exceluppställning över Linnéas kläder, för att se vad som behövs i hennes kommande storlekar.

Jag brukar handla på rea eller med rabattkuponger (minst 20 % annars är det ingen idé). Ofta köper jag större storlekar i förväg och tar fram eftersom. Och då glömmer man lätt hur mycket man har köpt. He-he...

I hennes nuvarande storlek (stl 74) har jag 20 bodys (lite väl många kanske), 6 byxor, 2 klänningar, 4 tröjor, 6 pyjamaser (hur kunde det bli så många??!), 2 träningsoveraller, 2 vinteroveraller och 2 koftor. Dessutom så anväder hon fortfarande några plagg i storlek 68, så det blir ju en hel del.

Maken tycker att jag kan lugna mig lite och det har han förmodligen rätt i. Fast på halva reapriset blir det ju så billigt att de nästan skänker bort grejerna - och då kan jag ju inte låta bli att handla... Eller ibland på Tradera kan jag inte låte bli.

Men totalt sett så lägger jag inte ner några stora pengar.

• malin ulrika

Jag har en femåring och en två åring.
    Köper sällan nått åt nån av dem, de får kläder på födelsedagar och jul av släkten, och dessutom ärver han av en 8-årig syssling..
    2-åringen ärver de flesta av 5-åringens kläder, så de har båda mer än de behöver fast jag sällan köper nått.

Till jul brukar jag köpa nått lite fint, när vi ska på många kalas, ta julkort etc. Köper då ett par "finbyxor" och skjorta åt båda.
    I år köpte jag varsin pyjamas åt dem också, tyckte de var SÅ söta, (finns på scrapsida i galleriet), fast rätt dyra...

Visst är det roligt att köpa kläder till barnen, fast jag försöker låta bli. Det blir MYCKET pengar och om man sätter in dessa pengar nu å barnens konto istället kommer de att tacka en när de är tonåringar! Jag sätter in tusen kronor i månaden på deras konto för framtida studier. Med ränta på ränta kommer det förhopningsvis täcka kostnaderna när de ska studera.

• malin ulrika

Jag har en femåring och en två åring.
    Köper sällan nått åt nån av dem, de får kläder på födelsedagar och jul av släkten, och dessutom ärver han av en 8-årig syssling..
    2-åringen ärver de flesta av 5-åringens kläder, så de har båda mer än de behöver fast jag sällan köper nått.

Till jul brukar jag köpa nått lite fint, när vi ska på många kalas, ta julkort etc. Köper då ett par "finbyxor" och skjorta åt båda.
    I år köpte jag varsin pyjamas åt dem också, tyckte de var SÅ söta, (finns på scrapsida i galleriet), fast rätt dyra...

Visst är det roligt att köpa kläder till barnen, fast jag försöker låta bli. Det blir MYCKET pengar och om man sätter in dessa pengar nu å barnens konto istället kommer de att tacka en när de är tonåringar! Jag sätter in tusen kronor i månaden på deras konto för framtida studier. Med ränta på ränta kommer det förhopningsvis täcka kostnaderna när de ska studera.

• systernegativ

Isak har mycket kläder, men vi lägger ner kanske 50-60 kronor i månaden på kläder till honom, förutom när det rör sig om ytterkläder eller skor. Köper mest på tradera, och då de riktigt billiga fynden, och så har han mycket ärvda kläder. Men han är fin ändå

Han kanske har 15 tröjor och 15 byxor och 5 bodys och 10 t-shirts och 5 pyjamasar. Eller nåt.

• malin ulrika

För att svara på frågan om antal:
    5-åringen har nog ca
    6 par byxor
    10 tröjor
    Otaliga T-shirtar
    5 fleece-tröjor
    6 pyjamasar

2-åringen har ungefär
    6 par byxor
    6 bodies
    7 tröjor
    5 västar
    7 pyjamasar
    10 t-shirtar

(I passande storlek alltså, sen har de en amssa att växa i också...)

• malin ulrika

För att svara på frågan om antal:
    5-åringen har nog ca
    6 par byxor
    10 tröjor
    Otaliga T-shirtar
    5 fleece-tröjor
    6 pyjamasar

2-åringen har ungefär
    6 par byxor
    6 bodies
    7 tröjor
    5 västar
    7 pyjamasar
    10 t-shirtar

(I passande storlek alltså, sen har de en amssa att växa i också...)

• mamma me tre

jag är shopping tokig så mina barn har drivor med kläder!!!

• malin ulrika

...ber om ursäkt för att de kommer 2 ggr, vet inte varför...

Men oj vad många har massor av kläder! Om man ahr 40 par byxor, de hinner väl växa ur dem då, även om man har ett par nya byxor varje dag? Då har man olika kläder varje dag i över en månad! Hur många gånger hinner de använda kläderna innan de växt ur dem? Om de växer ur dem på ett halvår, så anske de bara använt kläderna 6 ggr!
    Wow!

Om ni säljer era barnkläder efteråt, låt mej vet, de måste vara i jättefin kondition och jag köper dem gärna!

Svar på tråden Hur mycket kläder har era barn???