Inlägg från: Mi corazón |Visa alla inlägg
  • Mi corazón

Starta egen butik! nån mer?

Hoppar in i tråden.

Går oxå i planerna på att starta en "verklig" butik. Driver i dag en webbutik. Planen är att öppna den verkliga butiken inom ett par år...det är ju mycket som skall fixas innan. Det jag undrar är hur får man det att gå ihop med småbarn. Vi har inga barn idag men planerar det inom ett par år...vilket i så fall skulle bli ungefär samtidigt som jag öppnar upp min butik. Klarar man det? Målet är att jag bara skall ha öppet max 4 dagar i veckan.

• Mi corazón

Att starta min webbutik har varit riktigt kul...jag har inte lagt ner så våldsamt mycket tid...eller egentligen har jag nog lagt ner en massa tid. men som sagt det har varit jätte kul och då glömmer man lätt tiden.

Jag har en ganska oavancerad hemsida som jag har kodat själv. Sen har jag ett bra bokföringspogram, som hanterar ordrar. Ett bra bokföringspogram underlättar för att få struktur på ekonomi. Än så länge har jag inte marknadsfört min webbutik... men några har hittat dit. Jag skall lägga ner lite mer krut på marknadsföringen senare i vår och hoppas då få några kronor över som jag kan investera i den verkliga butiken.

• Mi corazón

Mina 78: Jag tro jag betalar 160 kr för domänet varje år som jag har skaffat hos www.one.com . Inte speciellt mycket. Jag har ett ganska billigt lager då jag tillverkar produkter efter beställning. På min hemsidan betalar man i förskott så jag behöver aldrig ligga ute med några pengar. Jag har hittills lagt ut runt 20 000kr inför uppstarten. I det ingår en bra dator, skrivare och lite olika program. Inte allt för mycket pengar.

• Mi corazón

Mina78:
    Jag registrerade firma redan på en gång. Min plan är att jag så småning om skall kunna leva på mitt företag....kanske inte just på e-butiken. Vet inte hur mycket man får tjäna som hobbyverksamhet. Kolla på skatteverket.se.

• Mi corazón

Att bara starta en enskild firma hos skatteverket kostar inget. Vill du däremot registrera ett namn gör du detta hos bolagsverket.se och då kostar det 1 000kr.

• Mi corazón

På bolagsverkets hemsida kan man söka i näringslivsregistret för att se om ett namn är upptaget. Om jag inte minns helt fel så anger man inte namnet på företag när man fyller i skatteverkets anökan.

Kolla mer här www.foretagsregistrering.se

Svar på tråden Starta egen butik! nån mer?