ocd o relationer
Anonym (Analytiskt): Jag håller nu på och kämpar med min OCD- har också haft mot relationen till min man. Nu är jag mer oroligt för andra saker som jag så klart tycker är mycket värre än min förra oro. SÅ är det alltid- det nya känns alltid värre men i eg. är ju ångesten den samma.Ditt uttryck "det som jag hakar upp mej på är att hur ska man veta om det ligger "sanning i tankarna" eller att det är ocd..jag har liksom aldrig vetat ,,det där man bara vet längst in..jag letar liksom efter en baskänsla som man kan återkomma till".
Det var dessa tankar som höll mig kvar i OCD:n alltför länge. Du måste nog tänka helt från andra hållet. SKit i den där baskänslan! Säg bara till tankarna "jaså- funderar jag på om detta är äkta eller eller ej?" eller " jag hör vad ni säger, tankar, men jag väljer att inte resonera med er idag". Detta är oerhört svårt (jag vet) men testa! Fly inte tankarna. Säg till dom att du har hört dem men att en diskussion med dom inte leder någonstans. Du måste inte VETA att du älskar din pojkvän för att kunna strunta i tankarna. För enligt dina mått kan du aldrig veta. Ett sökande efter tecken, rätt känsla eller dylikt kommer bara underhålla denna oro. Det du däremot kan påverka är hur stor plats dessa tankar ska få ta i ditt liv. Man tror det är omöjligt men när man väl kommer på hur det fungerar så blir man mer envis och motiverad att kämpa. Du kommer säkert känna dig ledsen och ångestladdad ett tag när du väljer att inte ta upp och argumentera med dina tankar men livet kommer locka mer än att hålla på med dessa frågeställningar- de leder ju ingenstans.
Hoppas du inte tycker jag är för frispråkig men jag håller själv på och kämpar och har bestämt mig för att klara det. Det kan du också!
Lycka till! Jag vet hur oerhört svårt det är.