Inlägg från: enlitenbitkaka |Visa alla inlägg
  • enlitenbitkaka

Rottweiler är det en bra hund att köpa?

som jag fattat så ska ni ha hunden enbart till sällskap? Då skulle jag inte rekommendera en rottis då det är en arbetande brukshund med mycket motor som kräver en hel del.

Kolla upp sällskapshundarna istället (Grupp9)

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • enlitenbitkaka
    Ms N skrev 2007-01-30 22:51:41 följande:
    Jag blir faktiskt lite ledsen när jag ser vilken inställning folk har till exempelvis för schäfer och rottis. Dessa raser är arbetande brukshundar och ska så bevaras att vara så. Är man inte intresserad av att jobba och träna med sin hund, varför köper man då en sådan ras? På grund av att folk köper, i mitt tycke, fel ras för sitt ändamål så avlas det på "soffliggare" istället för dugliga brukshundar. Till slut kommer de mesta bruksegenskaperna vara bortavlade. Då det finns över 400 godkända raser i Sverige så torde man väl kunna hitta en hund som passar i ens liv?! Ett tips till alla som letar efter en passande är att läsa på rasklubbarnas hemsidor. Där finns det en fastställd rasstandard och där framkommer tydligt vad hunden är framavlad till att göra.
    Superbra inlägg!! Problemet är ju att så många går på utseendet och rekommendationer från ex. grannen... Börjar man i rätt ände och utgår från vilka egenskaper man söker kan man mycket lätt undvika att komma hem med "fel" hund. Visst blir alla hundar till det man gör dem till...gör man en rottis till en soffpotatis så blir den det, vilket är fruktansvärt tråkigt.
  • enlitenbitkaka
    Zaria skrev 2007-01-31 00:06:11 följande:
    Sira: Citerar "Jaa, en golden..kanske. Men har hört att de är just den rasen som biter oftast"Det där ska du ta med en nypa salt, det är också Golden som är väldigt vanlig i barnfamiljer där ungarna klänger hur som helst på dem, även en golden kan få nog.Läste om en Golden en gång som bitit ett barn, hunden fick avlivas, efteråt upptäcks det att hunden har en penna uppkilad i örat som någon unge tryckt dit, inte konstigt att den bet, tycker förövrigt att golden är en trevlig ras.
    Just det där scenariot är ju så vanligt....en stor vit hårboll som agerar lekkopis åt barnen för dem är ju sååå bra familjehundar. Och visst det är dem, men en golden är även den en arbetande hund som kräver mer aktivering är lek i trödgården och barnvagnspromenader.
Svar på tråden Rottweiler är det en bra hund att köpa?