• sira

Rottweiler är det en bra hund att köpa?

Hej!
    Jag och min sambo har tänkt köpa en rottis, skulle gärna vilja höra lite om rasen. Är det en pålitlig hund? Tacksam för svar

• Svar på tråden Rottweiler är det en bra hund att köpa?
  • Gizmo 75

Hej!
    Självklart ska man tänka över sitt val av hund.
    Hur myckat vana har man, hur mycket tid är man villig att lägga ner, vad ska man ha hunden till, familjeförhållande osv.

Vi har en rottiskille! Helt underbar! Ångrar inte en sekund att vi köpte honom!!

• Helgona
    sira skrev 2007-01-30 20:42:42 följande:
    vi har ingen erfarenhet av en sån stor hund! Vi är båda uppvuxna med hundar men de var mindre..Vi vill ha en "familje hund", en som kan springa med mig och mysa osv.. Vi har inga barn nu men planerar så klart att skaffa så småning om. Tror ni att jag borde välja en annan hund?
    Oh ja tänk om.....
    Bernersenner
    Schäfer
    Golden Retriver
    Labrador
    Collie
    Dalmatiner
    CARPE DIEM
  • Marvelous
    sira skrev 2007-01-30 20:42:42 följande:
    vi har ingen erfarenhet av en sån stor hund! Vi är båda uppvuxna med hundar men de var mindre..Vi vill ha en "familje hund", en som kan springa med mig och mysa osv.. Vi har inga barn nu men planerar så klart att skaffa så småning om. Tror ni att jag borde välja en annan hund?
    hehe då borde ni nog välja en annan hund...
    Puss i ljumsken!
  • Marvelous
    elinis skrev 2007-01-30 20:42:01 följande:
    Förstår inte"om man inte har hundvana" "eller haft liknande raser" blablaman måste ju få erfarenhet nångång!!!!!!!!!!!!!!!
    Har du nån gång haft hund? Du verkar inte veta va du pratar om :S
  • sira

ok, tack för era svar!!
    Hade inte riktigt önskat mig dessa svar, men e tacksam för dem och ska tänka om och kanske skaffa en annan ras..synd för de är så fina!
    MVH

• elinis

marvelous

så säg mig, hur ska man skaffa erfarenhet ev en speciell ras när det krävs hundvana av just sån typ av ras?

förstår du inte hur dumt det låter??

• Helgona
    elinis skrev 2007-01-30 20:42:01 följande:
    Förstår inte"om man inte har hundvana" "eller haft liknande raser" blablaman måste ju få erfarenhet nångång!!!!!!!!!!!!!!!
    Du vill inte få "hundvana" av en hund  som tar över ditt liv, som biter sönder inredning o knappt går att ha tillsammans med andra männsikor,
    Tyvärr är det aldrig hundens fel utan männsikor som skaffar sig "hundvana" på fel sorts hund!
    Tyvärr avlivas inte människan utan hunden allt som oftast!
    CARPE DIEM
  • Helgona

Det vi menar med hundvana är flera års erfarenhet av hundar o hundfostran...
    Det är skillnad på att en spets biter eller en rottwailer biter...
    Du har olika förutsättninga i varje hund, olika rasstandard, olika humör
    Vissa hundar vaktar andra inte...

Man kan inte köpa samojedhund o tro att den kommer att trivas ihop med ett äldre par i Spanien,.,,,, liksom

CARPE DIEM
  • Dagsländan

Har rottis, känner fler som har rottisar och barn, funkar hur bra som helst.
    Någon skrev att dom är morriga, ja bland rottisfolk brukar det heta pratiga, dom morrar alltså inte för att dom är arga utan tex. då dom blir kliade och njuter. Man lär sig att höra skillnad på morr och prat. Min hund varken morrar eller pratar, låter mer som en säl då ho myser.
    Men det är en hund som behöver få arbeta och träna för att må bra, precis som alla hundar, men kanske lite mer....Har ni inte tid för det så skaffa en annan ras. Men rottisar är underbara hos rätt ägare!

Svar på tråden Rottweiler är det en bra hund att köpa?