• sira

Rottweiler är det en bra hund att köpa?

Hej!
    Jag och min sambo har tänkt köpa en rottis, skulle gärna vilja höra lite om rasen. Är det en pålitlig hund? Tacksam för svar

• Svar på tråden Rottweiler är det en bra hund att köpa?
  • Anki 82

Våran rottis är helt underbar! Så jag kan verkligen rekommendera rasen. men det är samtidigt en vakthund som behöver en fast hand. Kolla upp uppfödaren och gärna hundar som kommer därifrån så ni vet att de har bra psyke! Våran "lilla plutt" (60 kg) har nyss fyllt 2 år så han är fortfarande väldigt lekfull men samtidigt världens mysigaste och snällaste! Jättebra att ni ska gå valpskola och gå gärna fortsättningskurser också så kommer ni få en riktigt bra hund! Kika gärna in i min gästbok så finns det lite bilder på våran Storm! Lycka till med hundköpet och hoppas det blir en rottis!

• Terese 86

Jag har en rottis och han är en fin familje hund. Det beror på hundens gener och föräldrarnas lynne, är dom bra så är rottisen som vilken familje hund som helst, men det beror också självklart på hur man fostrar hunden man måste ha tid för den men det måste man för alla hundar. Min rottis är en riktig knähund synd att han är så tung bara...

• sira

Tack för att alla verkar vara så motiverade till att hjälpa mig!! Mycket imponerad!!

• ixxia

HELGONA: vad menar du med rottis + dogo = pittbull???

• Helgona

Hon ser ut som en pitbull i ansiktet tycker jag...

CARPE DIEM
  • enlitenbitkaka

som jag fattat så ska ni ha hunden enbart till sällskap? Då skulle jag inte rekommendera en rottis då det är en arbetande brukshund med mycket motor som kräver en hel del.

Kolla upp sällskapshundarna istället (Grupp9)

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • Ms N

Jag blir faktiskt lite ledsen när jag ser vilken inställning folk har till exempelvis för schäfer och rottis. Dessa raser är arbetande brukshundar och ska så bevaras att vara så. Är man inte intresserad av att jobba och träna med sin hund, varför köper man då en sådan ras?

På grund av att folk köper, i mitt tycke, fel ras för sitt ändamål så avlas det på "soffliggare" istället för dugliga brukshundar. Till slut kommer de mesta bruksegenskaperna vara bortavlade.

Då det finns över 400 godkända raser i Sverige så torde man väl kunna hitta en hund som passar i ens liv?! Ett tips till alla som letar efter en passande är att läsa på rasklubbarnas hemsidor. Där finns det en fastställd rasstandard och där framkommer tydligt vad hunden är framavlad till att göra.

• enlitenbitkaka
    Ms N skrev 2007-01-30 22:51:41 följande:
    Jag blir faktiskt lite ledsen när jag ser vilken inställning folk har till exempelvis för schäfer och rottis. Dessa raser är arbetande brukshundar och ska så bevaras att vara så. Är man inte intresserad av att jobba och träna med sin hund, varför köper man då en sådan ras? På grund av att folk köper, i mitt tycke, fel ras för sitt ändamål så avlas det på "soffliggare" istället för dugliga brukshundar. Till slut kommer de mesta bruksegenskaperna vara bortavlade. Då det finns över 400 godkända raser i Sverige så torde man väl kunna hitta en hund som passar i ens liv?! Ett tips till alla som letar efter en passande är att läsa på rasklubbarnas hemsidor. Där finns det en fastställd rasstandard och där framkommer tydligt vad hunden är framavlad till att göra.
    Superbra inlägg!! Problemet är ju att så många går på utseendet och rekommendationer från ex. grannen... Börjar man i rätt ände och utgår från vilka egenskaper man söker kan man mycket lätt undvika att komma hem med "fel" hund. Visst blir alla hundar till det man gör dem till...gör man en rottis till en soffpotatis så blir den det, vilket är fruktansvärt tråkigt.
    .?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • Dagsländan

Tack Ms N. Håller med. Sen kan man välja olika linjer inom raserna. Vill man ha mer vakt så kan man skaffa rottis med tyska linjer. Vill man ha mindre väljer man andra. Men framför allt se till så föräldrarna är åtminstone MH-beskrivna om dom inte ha rgjort MH-test och AD/HD fria samt att det är en SKK reggad rottis.

• Jan H

Ska man skaffa en rottis och vill veta mer om den så köp eller låna en bok "Rottweilern en utmärkt brukshund". Den är skriven av Ulla Barvefjord.

Sitat ur hennes bok:

I alla hundböcker jag läst varnar författarna för rottweilern som "nybörjarhund". Det är trams. Varför ska man behöva genomlida en eller ett par andra hundraser om man är intresserad av rottweiler?

När jag fick mitt första barn hade jag inte ens hållit i en bebis. Ännu mindre visste jag om spädbarns behov och hur man skulle handskas med dem. Hur gick det då med det stackars barnet då? Jo, han är nu en vuxen man. Han är välväxt, harmonisk, snäll mot mamma o pappa, klarade skolan fint och är socialt välanpassad.

Det är konstigt att man tillåts skaffa barn utan att ha det minsta hum om vad man ger sig in på.

Rottweilern är inte en ras för vem som helst. Det är sant. Men det finns ingenting som säger att du blir en bättre rottweilerägare för att du haft en tax, en golden retriever och en cocker spaniel och inte hade några problem med det.

En del människor blir aldrig lämpliga hundägare. Inte till någon ras. För andra passar rottweilern utmärkt redan från första början.

Detta från Ulla Barvefjords bok.

Hon hade 30-års erfarenhet när hon skrev boken 2001

Svar på tråden Rottweiler är det en bra hund att köpa?