• Mindy

Gör ditt förslag på 2-veckors matschema!

Någon mer än jag som tycker att det här med vardagsmat är urjobbigt? Inte att laga den kanske men att KOMMA PÅ vad fasen man ska äta till middag! Nu när jag är mammaledig så blir det alltid jag som fixar maten....stöön, förutom på helgen då vi hjälps åt.

Vill du bidra med förslag som andra kan ha nytta av?
    (Jag tar mig friheten att bara begära, inte komma med nåt själv. Ni förstår idétorkan....Typ makaroner och köttbullar, tacos, tacos och tacos och kanske lite köttfärssås och spaghetti. Köttfärs var det! )

Just nu har jag faktiskt ett förslag från familjeliv i ugnen, kyckling, ris, banan och mandariner m.m.

Tackar på förhand!

VECKA 1

Måndag
    Tisdag
    Onsdag
    Torsdag
    Fredag
    Lördag
    Söndag

VECKA 2

Måndag
    Tisdag
    Onsdag
    Torsdag
    Fredag
    Lördag
    Söndag

• Svar på tråden Gör ditt förslag på 2-veckors matschema!
  • Mallin

Oh, detta är ju precis en sån tråd som jag tänkt starta.
    Har bara inte blivit av.
    Såhär ser min matplanering ut vecka 1 & 2!
    Många är väldigt "basic" rätter som går snabbt att laga då jag oftast inte har så mycket tid att laga mat i veckorna.

VECKA 1

Måndag: Spagetti & köttfärsås ( ja till det behövs väl inget recept, men jag kan ju berätta att när jag gör min köttfärsås använder jag "Findus Pastasås örter & kryddor", den ger himla god smak.

Tisdag: Stinas kyckling, ris och bearnaisås

Onsdag: Kokt potatis, köttfärsbiffar och brunsås

Torsdag: Varma mackor med sallad

Fredag: Hemlagad pizza (jag gör den med bara tortillabröd, orkar inte göra deg. På den har jag samma pastasås som jag har till köttfärsåsen, skinka, champinjoner, mozarella ost ...ja och annar gojs som är gott)

Lördag:Köttfärsenchilladas (nötfärs, creme fraiche paprika&chili-smak,torillabröd & riven ost)

Söndag: Lasagne

VECKA 2

Måndag: Pasta med baconsås. ( Bryner bacon, burkchampinjoner, röd paprika + rödlök, häller i matlagningsgrädde och lite tomatpure...låter puttra...kryddar lite med paprika pulver. Till detta tagliatelle.)

Tisdag : Pommes och karréskivor med nån sås.

Onsdag: Kycklinggryta med ris ( kycklingfileer bryns först sen har jag i burkchampinjoner, rödlök och matlagningsgrädde och kokar ihop detta)

Torsdag:Kokt potatis med stekt fläsk och brunsås

Fredag: Kycklingenchilladas (bryn kyckling, rödlök & champinjoner, blanda i creme fraiche paprika&chilismak, rulla in i tortillabröd och strö över riven ost. Servera med sallad.

Lördag: Tacos

Söndag: Paj ( inte bestämt vilken än)

Japp, det var väl mitt bidrag till veckomatsedeln !

• Jennie Brunflo

VECKA 1

Måndag makaroner + stekt korv + stuvade morötter

Tisdag fiskbullar + makaroner + rårivna morötter blandat med paprika

Onsdag kycklinggryta + ris

Torsdag spagetti + köttfärssås i ugn

Fredag tacos

Lördag hemmagjord pizza

Söndag fläskfilé + hasselbackspotatis

VECKA 2

Måndag pannkaka med morötter och keso i smeten

Tisdag kokt fisk + potatis + äggsås

Onsdag räksås + pasta

Torsdag varma mackor

Fredag köpt pizza

Lördag fläskfilé + ris

Söndag bakad potatis + någon god röra

• morotsland

Mycket kött tycker jag, varför inte nåt vegetariskt ibland? Tex linsgratäng, pitabröd med hoummos och rostade grönsaker, potatis- och purjosoppa, kikärtsbiffar med sallad och bulgur mm

• Mollie

Varva "diagonalskivad" squash och urvattnad abugine, lasangeplattor, vit sås (sån man har till lasange), tomatkross och ost! Krydda och salta efter behag. Supergott! (och vegetariskt och nyttigt!!)

Vill man kan man varva med tunn-skivad kassler, då blir det en icke-vegetarisk rät!

• Mallin

Jennie Brunflo: Vad har du i din räksås som du skrev onsdag v. 2??

• Mallin

Inga fler som har tips på två-veckors matsedel?

• Gablin

Vilken bra tråd!
    Jag vill också bidra, men dessvärre kommer jag bara på för en vecka framåt!
    Hoppas det kan vara till liute hjälp iallafall!

VECKA 1

Måndag : Köttfärswok med ris.
    Bryn köttfärs i en wokpanna, ha i rödlök, champinjoner och valfria wokgrönsaker. Koka ris och häll sedan i detta i woken, skvätt i soya och blanda runt.
    Servera med vitlöksbaguetter.

Tisdag : Makaronilåda

Onsdag: Unclebens kinagryta med ris
    Strimla lövbiff eller sjömansbiff, bryn i en stekpanna. Ha i uncle bens sweet & sour sås och låt puttra ett par minuter.
    Servera med ris.

Torsdag: Hamburgare med bröd

Fredag: Chipslåda
    Skär fläskfiléerna i skivor och bryn dem i lite matfett på en stekpanna.
    Häll det mesta av chipsen i en ugnssäker form och lägg den brynta fläskfiléen ovanpå.
    Blanda champinjonsoppan med grädden och häll blandningen över chipsen och fläskfilén.
    Stick ned några chips här och där av dem chipsen som du sparade i påsen.
    Grädda i 220 grader i 15-20 minuter. Blir chipsen brända, lägg folie över.

Serveras med pain riche och en salladsblandning

Lördag hemmagjord pizza

Söndag: Kycklinngryta med ris

• Mallin

Vad bra Gablin, nu fick man ju några tips till !

• Anna83GBG

Vill bara ge ett tips. I min frys finns alltid fryst ärtsoppa, lasagen o korvstroganoff. Det gör att man kan klara sig utan att laga mat på några dagar om man har lite bröd, pasta o ris o sånt hemma.
    Gör ca 10-15 matlådor varje v o då finns det alltid mat o jag står inte o lagara mat varje dag.

Svar på tråden Gör ditt förslag på 2-veckors matschema!