Inlägg från: cruZZe |Visa alla inlägg
  • cruZZe

5 min metoden

Med våran äldsta dotter började situationen för oss bli ohållbar när nattningen tog upp mot 2 timmar varje kväll. När hon var ganska precis 1år sa jag åt frugan att vi måste etsta 5min metoden då allt annat sket sig. Det är inte kul och man tycker synd om barnet. Men man ä trots allt in ungefär var 5:e minut och talar om att allt är ok och det är dags att sova. Efter ungefär 5-6 dagar funkade allting klockrent för oss.

Jag vet att många skriker rakt ut ang 5min men för oss fungerade inget annat. För en del kommer inte 5min heller att fungera och jag tror att barnet inte ska vara så liet som någon månad bara.

• cruZZe

Xerxez: Ja när det kommer till barnfostran är folk väldigt lättstötta. Man ska (tycker jag) ha klart i huvudet att det som fungerar i ett hem kanske inte alls fungerar i ett annat.

• cruZZe

Som snö sa:

"Inte direkt dåliga föräldrar kanske. Bara föräldrar med dåligt tålamod, som låter sin egen tid, sina egna prioriteringar komma i första hand. Och som inte orkar lägga ner den tiden det tar att hitta barnens borttappade sömnmönster."

Det är i mina ögon sett ett sätt att nervärdera en förälder, kalla dom egotrippade helt enkelt.

I vårat fall handlade det om att hon helt enkelt inte verkade kunna somna oavsett vad vi gjorde. Och att ha en 1-åring som somnar 22:00 och kliver upp 05:00 gör att både barn och föräldrar blir trötta och griniga.
    Ska man sedan också jobba blir situatinen till slut ohållbar.

Jag tycker nog du är lite trångsynt när du påstår att föräldrarna är ego när de kör 5min metoden. Allting beror juh på hur just deras situation ser ut.

Som jag skrev tidigare, det som fungerar för vissa kanske inte alls är rätt metod för andra.

• cruZZe

Ghandhi: Ja det fungerar helt säkert olika bra på olika barn och i olika situationer.

• cruZZe

Alshain: Det är därför man går in då och då och visar att man är i närheten. Men för att vara tjatig det fungerar inte på alla barn.

Svar på tråden 5 min metoden