Inlägg från: Buffyhusse |Visa alla inlägg
  • Buffyhusse

5 min metoden

Kan bara skriva under på vad Dagotto skriver. Enda sättet att få vår dotter att somna (och sova) var vid mammas bröst, vilket blev något påfrestande i längden.

Avgörande för oss var att vi fick stöd av vår BVC-sköterska att vi var tvungna att göra något för att ändra situationen. Efter bara tre-fyra dagar med 5-minuters somnade vår dotter själv efter mindre än en kvart. Rena lyckoruset infann sig!

Det kräver en viss disciplin och att man stålsätter sig förstås.

Alla måste ju hitta sina lösningar, men sedan tror jag också att det är viktigt att man känner sitt barn. Det gäller att lära sig vad skriken betyder. Är barnet desperat ska det förstås inte behöva ligga själv.

• Buffyhusse

Som snö: Det handlar om att GE barnen sömnmönster som de inte haft.
    I vårt fall sover BÅDE vi och vår dotter bättre efter 5-minuters.

Xerxes har en poäng, när man diskuterar "metoder" kopplas det alltför ofta ihop med om föräldrar är "goda" eller inte. Sånt dödar alla vettiga diskussioner.

• Buffyhusse

Som snö: Tro mig, om vår dotter hade kunnat berätta hur hon helst velat somna, hade vi gladeligen lyssnat på hennes önskemål. Men det råder liksom ingen förhandlingssituation med spädbarn. Föräldrarna lyssnar in, känner av, och fattar till sist beslut. Klart att det är tvång! Men det är förmätet av dig att göra alla som använder metoden till självupptagna egoister. Finns förmodligen många olika orsaker till att föräldrar väljer eller inte väljer denna metod, det framgår väl av inläggen om inte annat.

Svar på tråden 5 min metoden