Tingeling13:
Men om ni tar dubbel mängd av medicinerna då?
Tuber är något som för mig (tidigare iallafall) varit förknippat med gamla skröpliga människor, och känts lite gammalmodigt. Fördelen är ju att man inte behöver någon el!
Barn går ju hela tiden igenom olika faser, och kanske är det en fas som Jonathan går igenom nu? Hälften av medicinen är väl bättre än ingen medicin?
Fördelen med om ni träffar en kurator/psykolog på CF-centret är att de har (förhoppningsvis) lång erfarenhet av andra i mer eller mindre samma situation. Kanske kan ni där få höra att "det är vanligt med en sådan reaktion i hans ålder", "det brukar går över på ett år, bara man inte bråkar för mycket". Kanske är det så att han behöver känna att han får bestämma lite mera själv, han börjar trots allt bli "ganska stor" (jag har själv en 12-åring hemma). Även om man inte kan låta honom ta alltför stora beslut självklart!
Vi har exvis haft en helt underbar dietist på Ackis till Emil (chefen på barnsjukhuset, tyvärr går hon i pension snart). Hon har hela tiden sagt "det ska vara lustfyllt att äta". Det kör vi stenhårt med. Trots att Emil behöver extra energi, så har vi inte pressat/tvingat honom. En period när han var dryga året, och precis hade varit dödssjuk och verkligen behövde äta ikapp sig, så vägrade han mat öht. Det var bara amning som gällde. Så i ett par veckor blev det inget annat. Sen lossnade det igen, och han började äta som en häst.
Usch, det måste vara extra jobbigt att inte bo nära sitt CF-center! Vi kan när som helst ringa dit, och oftast få råd per telefon, och/eller en tid hos läkare/sjukgymnast/dietist/kurator eller vad det nu är som vi har behov av att träffa. Samma människor varje gång, och de vet vad de håller på med!
Sjukhuspräst förknippar jag med sorg (och död). Bara därför jag gör en sådan reflektion. Men det kan nog vara som du säger, bra för Jonathan att få prova på att prata med en man. Frågan är hur duktig han är på att hantera 12-åriga pojkar (fast det verkar ju inte era tidigare kurator/psykologkontakter varit heller).