Inlägg från: Tjejja |Visa alla inlägg
  • Tjejja

Affektkramp

Min dotter på nu 22 månader fick igår en affektkramp igen, det var flera månader senast så jag trodde att jag inte skulle behöva uppleva detta fler ggr. Det började när hon var runt året och det hände typ 3 ggr på en månad och sen har det vart lungt.

Affektkramp är nått som barnet får när det blir riktigt argt, det kan skilja sig mellan barnen men min dotter skriker ur all luft tills hon tappar andan och tuppar av. Har hört om andra barn som bara behöver tar i så hårt att de skakar tills de tuppar av.

I går tog storasyster en penna av lillan och då blev hon så arg... hon skrek ur all luft utan att ta in ny, blev bara blåare o blåare. Då fattade jag vad som var på väg att hända. Jag brusar i vanlig ordning upp mig... tar upp henne i famnen och blåser henne i munnen. Sen tog hon ett andetag innan hon tuppade av. Efter typ 2-3 sekunder är hon tillbaks och börjar gråta, återfår sin ansiktsfärg och fortsätter envisas efter pennan som inget har hänt. Storasyter blev lite förskräkt så hon ger tillbaks pennan.

Det har sett lika ut vid de andra tillfällena oxå och jag sökte läkare för det efter det hade hänt första ggn. Läkaren sa att det kallas affektkramp och att man inte kan förlora barnet på det sättet. Jag blir lika rädd varje gång... tror att hon inte ska börja andas igen. Så vad läkaren sagt känns inte som någon tröst. Ja det är verkligen jätte hemskt när det händer.

Vill gärna höra om andra som haft/har barn med affektkramp.

• Svar på tråden Affektkramp
  • Tjejja

Tack alla ni som svarat, så skönt att höra att vi är flera med dessa barn!

Svar på tråden Affektkramp