Inlägg från: trollprinsessan |Visa alla inlägg
  • trollprinsessan

Gastric Bypass (GBP)

Tack så jättemycket!! =) Det känns bra att ha så många som tänker på mig..

Inskrivningen är klar.. kl 9 i morgon ska jag befinna mig på kirurgslussen.. för att sen få gå upp till min avdelning och göra mig iordning där.

Läkaren jag träffade idag berättade att risken för komplikationer är lite större på mig iom att jag redan har gjort en magsäcksoperation.
    Det har bildats ärrbildningar.. och vävnaden är inte lika mjuk som hos en patient som inte blivit opad förut.
    Sen sa han något mer oxå... men jag har fått en black out pga av all information jag fått idag.. Men det kanske kommer tillbaka vid ett senare tillfälle.

Nu ska jag börja packa ihop mina saker som ska med i morgon...
    Jag ska vaxa benen .. (vill ju inte se  ut som ett hårigt monster i morgon när man ska ligga där halvnaken *S*) ...
    Sen ikväll ska jag duscha, tvätta av mig, och försöka slappna av...

tack för att ni tänker på mig.. =)
    Jag hör av mig så fort jag kan efteråt...

• trollprinsessan

Hej allihopa..
    nu är jag äntligen hemma..
    Allt har gått jättebra! Jag har lite ont i såret.. men har mest ont in ryggen pga sjukhusets sängar...

Tog permis igår i några timmar.. och gjorde en fuling och åkte iväg och hade ett homeparty... (säljer vuxenleksaker).
    Efter det åkte jag hem till mina föräldrar och gosade med min son som inte alls mått bra av att jag varit borta.. och framförallt inte mått bra av att se mig på sjukhuset..
    Så väl hemma så var det bara mamma som gällde.. fram tills att vi sa att jag skulle åka igen.. men komma tillbaka idag..
    Då blev han arg, ledsen och skulle börja slåss.. =(

Men nu .. äntligen hemma... bara mamma.. oj vad vi gosar!!! =)

måste fråga er som redan är opade... hur är det med glass för oss??
    Typ piggelin?
    Min son sitter och äter en sån nu och det ser så gott ut (favoritglassen) ...

• trollprinsessan
    nudelbumsan skrev 2007-03-19 00:29:57 följande:
    Trollprinsessan: Vad gjorde du för Op gastro bypass el castro bandning??
    gjorde en gastric bypass... vad är castro banding? =)
  • trollprinsessan

aj aj.. =/
    Tror jag svalde en lite för stor tugga av knäckebröd... det känns konstigt och gör lite ont... =/
    svettas som fasen...

• trollprinsessan
    Anonym (BMI 50) skrev 2007-03-21 18:25:31 följande:
    Trollprinsessan - hur går det? Hur känns det nu och har biten med hårt bröd ställt till det? Hur mår man direkt efter en op???
    Jag har mått lite si så där hela dagen... Mådde riktigt illa vid middagen.. och fick bara i mig ett par små tuggor... Sen kändes det precis som innan operationen... som om maten fastnade och jag måste få kräkas upp den...
    Jag fick bara upp massa slem... Sen började jag frysa... och frös som fasen.. låg under fleecefilt och varmt täcke i 3-4 timmar... innan jag började bli som normal igen..
    nu är jag snuskigt trött.. och ska gå och lägga mig...
    Men jag mår bättre nu iaf! =)

Direkt efter op är du så drogad av epidural och morfin... *lovely feeling* så du känner inget alls... jag mådde jättebra och kunde inte förstå varför jag inte fick ställa mig upp...
    Dagen efter tog de bort epiduralen och morfin droppet på mig pga att den höll på att lossna... då började det kännas att man levde... Morfinsprutor och citadonsuppar höll mig igång... Men sen 3e dagen började det kännas bättre igen.. dag 4 mådde jag så pass bra (utan smärtlindring) så att jag kunde åka iväg på permis och hrmmm.. jobbade (är homepartyförsäljare) ... i några timmar *S* ... Dag 5 åkte jag hem... och det har gått bra fram tills idag då jag inte tänkte mig för... men som sagt. .mkt bättre nu
  • trollprinsessan
    Anonym (BMI 50) skrev 2007-03-21 22:18:43 följande:
    trollprinsessan - har du inte råkat ut för det som de pratar om. Vad kallas det för?? När man ätit något efter operation som magen inte klarar av. Då ska man tydligen kunna bli rejält sjuk och må riktigt pyton. Hur som helst hoppas jag att du slipper må så fler gånger. Är det olika om man får äta efter opertion eller inte? När jag har läst på verkar det som om många går på flytande för att sedan bara äta pureer och vidare till riktig mat......Känns dock bra att läsa att man är så drogad så man svävar runt lite. Nästan något att se fram emot  
    tja.. kanske... fast jag hann ju inte äta nåt direkt igår.. så jag vet inte... Men men.. nu mår jag bättre iaf.. =)
    Ja det är nog olika från landsting till landsting...
    Här i Östersund har man börjat mer och mer med att gå över till lättuggat iom att du kommer hem från sjukhuset.... alltså en vecka soppa och sen lättuggat... allt du kan mosa med en gaffel sa min dietist...
    Maja o Felicia skrev 2007-03-21 23:40:23 följande:
    Trollprinsessan: Gjorde du en öppen eller en titthålsoperation? Hoppas du mår bättre nu Hur tycker du att det funka efter operationen med din son? Jag tänker på allt *normalt* man gör när man har små barn, man kan ju knappt gå och kissa utan att en gråter och den andra behöver hjälp Får du gå i någon eftergrupp efter operationen?Kram J
    Jag gjorde en öppen...
    Tja.. det funkar väl bra.. jag är ensamstående... så mina föräldrar är guld värd... de bor i samma bostadsområde.. så mamma "bor" här just nu... och pappa kommer upp och hjälper till då mamma jobbar osv... =)
    Blir kanske lite väl bortskämd ...
    Då jag var på sjukhuset så vägrade min son att titta på mig.. skulle absolut inte kramas eller prata med mig...
    men nu hemma så är det som vanligt.. visst.. han är mer mormorsgris än mammagris för tillfället.. men det kan ju bero på att han förstår att jag inte kan göra allt som jag kunde göra förut just nu..

Tillfällen när han står i sin spjälsäng och gråter och vill upp .. och jag inte får lyfta... det är då man undrar vad fasen man har gett sig in i... =/

Men nädå.. det funkar...
  • trollprinsessan
    Anonym (ringarum) skrev 2007-03-22 13:58:45 följande:
    trollprinsessanNär gjorde du din op? Fick du vänta länge?Kram Malin
    Jag gjorde min den 14:e mars.. alltså 8 dagar sedan.. =) tja.. jag började tjata om den hösten 2004 ... alltså om remisser... skulle på samtal våren 2005 hos kirurgen... men var gravid så jag fick skjuta fram det... Träffade honom jan-feb 2006.. och blev lovad att op skulle ske någon gång under 2006... fick en tid 6e november 2006... men 2 veckor innan så blev den framflyttad pga nån akutop som behövdes. Sen 14:e feb ringde de och sa att jag skulle bli opad 14:e mars istället! =)
  • trollprinsessan
    Anonym (BMI 50) skrev 2007-03-22 16:49:54 följande:
    Jeja & Felicia - tack, då vet jag varför. Hur stort ärr blir det om man har en öppen op? Alltså inte det att det är en av orsakerna till om man ska opereras eller inte men det är ju intressant att veta.
    Mitt ärr är ca 15 cm ...
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)