Inlägg från: Maja o Felicia |Visa alla inlägg
  • Maja o Felicia

Gastric Bypass (GBP)

Mrs Kaffelatte skrev 2007-02-06 22:16:08 följande:
    Jag har varit in på mitt första möte med sjuksyrran nu för dokumentation av min viktnerdång. Var in på infomötet i oktober och så vägde de en.I dag så skulle jag vägas igen och var helt övertygad om att jag gått upp minst 5 kilo under dessa månader.Det har ju varit jul och så har jag ätit en medicin som jag tyckte mig gå upp av.Men nej nej -1,6 kilo!!!!!!!!!!!!! Kollade även blodtryck och blodsocker.. Allt var kanonfint..Hon blev till och med förvånad över att jag var såå överviktig men ändå hade ett sånt perfekt blodtryck... Så lite glad blev man ju för det med... Nu skulle hon kolla med en läkare om han kunde skriva ut Acomplia åt mig.Skitbra.. även om det inte gör allt jobb åt en så blir det ju i allafall lättare om man kan få hjälp...Så nu börjar min resa på allvar....Hej hopp!!!
    Tack

Ja jag ska komma in och berätta.. Känns jobbigt att lämna ut sig.. Känner mig osäcker på hur mycket jag måste lämna ut mig.. Känns som om jag ska på en GYN-undersökning!
  • Maja o Felicia
    Mrs Kaffelatte skrev 2007-02-11 11:14:05 följande:
    Vad menar du nu?? Vaddå lämna ut??Jag är blondin..

Jag menar att jag tycker att det är jobbigt att prata om min övervikt! Då känns det som att jag klär av mig naken fast jag har alla min kläder på... Måste antagligen väga mig :(

• Maja o Felicia

Hej!
    Varit på VC i dag, var jätte nervös när jag kom in.. Fick en bra läkare från tyskland.. Han pratade med mig ett tag först och sen kollade han blodtryck.. (de var bra) Ska gå till dietist i 2 månader och sen skall vi träffas och prata om hur det går. Då först skall han skicka remiss vidare. I morgon skall jag dit till VC kl8,00 och lämna blodprover och Väga mig! Jag har ju inte vägt mig på så läng tid... Jaja, lika bra att jag får veta.. Jag känner nu att jag hade velat att han skulle ha skickat remiss direkt när det ändå är så lång vänte tid... Känns som att man förlorar 2 månader.. Är nog bara lite överkänslig just nu.. Fryser och är helt slut nu!!

Du har säkert försökt gått ner flera gånger i vikt men bara lyckats med några kilon.. Eller hur??
    -Ja det har jag!! Många gånger... och jag lyckas i början.. Men sen att hålla kvar, jag klarar det inte..

Jeanette

• Maja o Felicia

Hej

Var och lämnade prover nu på morgonen och vägde in mig.. Snacka om en kalldusch!!! Jag fattar inte att det är sant!! Har ett BMI på 47!!!!!!! Den vikten som vågen visade är ett enormt sor människa för mig, jag ser mig inte som så stor!!! Jag tycker att jag är snygg och ganska stor om magen men inte sååå FET!! Känns jobbigt nu!!
    Dom tog prover på blodfetter och för sockersjuka.. Han ringer om det är nåt galet annars så skulle vi höras om 2 månader

Till Anonym: Det är säkert olika från lansting till lansting men här i Gävleborg så om du har haft ärtstörning så skall du ha fått behandling och varit *friskskriven* i 5 år innan du får komma i kö för en OP.. 

Anonym (gjort -06) skrev 2007-02-13 08:34:50 följande:
    Maja o felicia: det är ju en jättebra början!!! Skönt att du verkar fått en bra läkare som tar problemet på allvar! Se tiden med dietisten som en förberedelse på allt, och om dietisten inte kommer med något nytt mot hur du lever nu så prata med din läkare igen och säg som du känner. Jag tror att de skickar dig till dietist först för att det är såå många som siktar in sig på en operation fast de inte prövat allt än, när de märker att du vet vad det handlar om och att du prövat allt kommer de inte tveka om att skriva en remiss.lycka till nu!
    Ja, läkaren sa att innan OP måste ja ha brytit dom vanorna som jag har och börjat leva ett annat liv,  kommit till freds med det nya sättet att leva och då kommer OP att lyckas bättre och viktnergången blir större och bieffekterna mindre. Så jag förstår men jag ville att han skulle skicka remissen direkt.. Men jag köper det jag fått nu så jag hoppas bara jag får komma till Dietisten snabbt!! Och jag behöver stöd för att kunna hålla mig där jag skall vara, äter fel, fikar med alla min fika glada vänner och kvälls äter!! Jag vet vad jag skall göra men klarar inte av att hålla det..

Känns sorgligt att lämna det här livet.. (Löjligt) Men det känns som att det är en sån himla stor del av mig.. Fika, skratta och vara *lycklig* Men sanningen är ju den att jag sitter där och fikar för att jag är olycklig i mig själv!! I kroppen sitter min olycka, i själen och hjärtat mår jag bra och jag har inga psykiska problem.. Men jag har ont i kroppen, axlar, nacke och rygg! Ont i ben, knä och mina svullna fötter... Jag flåsar och svättas för minsta lilla... Jag tackar gud för att jag har min man som är underbar!! Han är ALLT för mig, han stötar mig och puffar mig.. Han har humor och han har glimten i ögat..
    Mrs Kaffelatte skrev 2007-02-13 09:52:13 följande:
    Va bra att det verkar ha gått bra däremot så reagerar jag lite på detta med remissen.Den ska han skicka och sen kan han börja hjälpa dig.. Som sagt var väntetiderna där är enorma och det är inte VC-läkaren som avgör om du får bli opad eller inte. Det bedömmer kirurgen..2 månader.. Hm ja jag fattar att du "känner dig lurad".. Jag vet här där jag bor så är det någonstans 2-3 års väntan på att "få komma in i rullarna" alltså få träffa kirurgen och köra i gång på allvar..Nu är det kortare tid på en del ställen. För en kompis till mig tog det 6 månader från läkarebesöket och remissskickandet till klar op. Men detta var i stockholm..Ja ja men hur som helst så har du i allafall fått stenen i rullning nu... Varje steg framåt är bra.. Hej hopp!!!
    Ja, jag undrar varför det var så med remissen, men nu känns det bara som att ja, jag köper det bara jag får komma igång.. Hur är det med vårdgarantin?? Kan man puffa på om man åberopar den? Det är ju 90 dagar på den, gäller den för det här oxå? Om det är så.. Vad händer då, ställs man på nån lista där man kan få OP fortast möjligt eller hur blir det? För mig spelar det ingen roll var jag opereras, har bil så...
    Det är 2 här som opererat sig nyligen och dom tog det 6 mån för ungefär men dom var aldrig iväg till dietist eller på nåt vikt möte..

Tack för allt ert stöd och er uppmuntran!!! TACK, det behövs...
  • Maja o Felicia

Oj, hoppas ni orkar läsa nu..   *fnitter*

• Maja o Felicia
    Anonym (gjort -06) skrev 2007-02-13 13:24:27 följande:
    TS: ang vårdgarantin så kan du utnyttja den först när du träffat kirurgen och han godkänt dig för en op. från den dagen har de 3 månader på sig att opa dig enl vårdgarantin. Ang med att lämna sitt gamla liv, jag känner igen de känslorna, men det blev inte så illa som jag trodde. Eftersom man måste äta ofta så fikar jag gärna med kollegor och vänner, tar en macka eller frukt när de fikar, orkar jag mer efter det så tar jag en kaka och ärligt talat så finns inte suget kvar så mycket, blir hellre mätt av en macka än äter 10 kakor och mår dåligt.. fast fika kommer du ju kunna göra, det handlar ju bara om att göra rätt val.
    Känns skönt att höra..

Hur reagerar magen på fett och socker?
    Läkaren pratade om förstoppning (inte så trevligt ämne), han sa att det kunde vara farligt.. Hur menade han då? Tar man inte lavemang eller nått? Kommer det att vara krångel med tarmarna hela tiden eller är det olika?

• Maja o Felicia
    Anonym skrev 2007-02-13 16:33:02 följande:
    Jag förstår ändå inte hur de kan ha så långa väntetider i Ljungby i så fall. Det vore ju drömmen att bara behöva vänta i 3 månader istället för 9.
    Det handlar väll oxå om att om man åberopar vårdgarantin så kan man få komma var som helst för en OP? För mig är det helt ok.. Bara det blir gjort..
  • Maja o Felicia
    Mrs Kaffelatte skrev 2007-02-15 20:40:36 följande:
    Ingen hemma?? Hohoho VAr är alla??
    Här.. *ler*  Blev 30 idag så jag har firat med familj och prinsesstårta :)
  • Maja o Felicia
    Mrs Kaffelatte skrev 2007-02-18 12:26:44 följande:
    Ja ja ingen som är här och talar med mig så jag får väl tala med mig själv.. -Nån som har läst boken : Operation nytt liv, av Hanne Kjöller??-Nää det har jag inte, funderar på att köpa den och läsa.. -Många säger att det är kanon just när man ska viktopa sig.-Ja det har jag hört med..En dialog med mig själv..
    Hej.. Varit mycket nu ett tag.. Inte hört något från dietisten än :(
    Vi har dop för vår yngsta nu på lördag och samtidigt har vi en födelsedagsmiddag för 60 personer.. *mycket att göra* Jag har precis fyllt och min sambo fyller på lördag (25 år)..
    Vär ju så stor släkt på båda sidorna så vi har bara bjudit familjerna annars skulle det bli oövervinerligt!! Och samma personer skulle bli bjudna på båda kalasen så därför slår vi ihop alltihopa till ett.. 

Skall kolla upp den där boken.. Har du nå mer förslag?
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)