• Maja o Felicia

Gastric Bypass (GBP)

Hej!
    Startar en tråd angående GBP! Har du börjat funderat på att göra en GBP? Har du kommit längre än till bara funderingar? Fått remiss? Står du på kö till en operation? Har du gjort en operation redan? Här kan vi fritt få utlopp för våra tankar, funderingar och får råd och stöd! Jag hoppas att den här tråden kommer att få behålla sitt liv länge eftersom att jag iallafall känner ett stort behov av den...

Jag är en tjej på snart (om 14 dar i skrivande stund) paserar 30, mamma till två tjejer och lever med en underbar man i Edsbyn, litet samhälle i hälsingland. Jag är mammaledig just nu.. Jag här varit överviktig sedan 96- efter min första graviditet. Jag har i 2 år funderat på en sån här operation. Men inte vågat ta steget att ringa till HC(Hälsocentralen). Ringde nu före jul och dom sa att dom skulle skicka en tid, inget hände så jag ringde igen för några veckor sen.. Fått en tid nu 12 februari. PIRRIGT!! Tänker bara på det här nu, hur kommer det att bli? Tänk om jag får ett nej sen? Vad är det jag ger mig in i? Men trots alla funderingar upp och ner så skriker kropp och själ -Jo, det här är nödvändigt! Det här är vad jag vill!
    En arbetskamrat och vän till mig har gjort en operation förra våren så jag har henne att prata med.. Jag har fått sett både glädje och sorg igenom henne så jag vet att det inte är någon dans på rosor.. Jag önskar henne allt gott!!

Vad jag vet nu är att läkaren på HC skriver en remiss vidare och sen är det nästa läkare som avgör om jag får en operation eller inte..
    Undrar hur lång tid det kommer att ta? L (min vän) fick remissen gokänd på hösten och i mars/april gjorde hon sin operation.. Men sen har jag läst på nätet om människor som fått vänta i år.. Vill inte vänta, vill bara få det gjort..

Vad har du för tankar? Hur mår du? Vad har du för drömmar?

Jag hoppas att vi kommer att få ha långa samtal här inne...

/ Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 08:38:53:
    Länka gärna in tråden i din press så att fler som behöver kan hitta hit!!

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m16963367.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 14:14:34:
    www.viktop.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-11 11:13:58:
    Nu på måndag (12/2) Skall jag få bollen i rullning! Skall på vc och träffa en läkaren som skall skriva remiss ang GBP! Nervöst!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 17:58:26:
    Fick en bra läkare från tyskland.. Han pratade med mig ett tag först och sen kollade han blodtryck.. (de var bra) Ska gå till dietist i 2 månader och sen skall vi träffas och prata om hur det går. Då först skall han skicka remiss vidare. I morgon skall jag dit till VC kl8,00 och lämna blodprover och Väga mig! Jag har ju inte vägt mig på så läng tid...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-13 12:42:07:
    Sanningens ögonblick slog mig till marken i dag med en smäll!!! Har ett BMI på 47..
    Vikten kommer sen, klarar inte ens av att tänka tanken på den.. Jag ser mig inte så.. Kan inte förlika mig med den...
    /Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-26 23:24:27:
    Vad jag är glad att vi är så många som hittat hit :) Det är många som skriver mail till mig, gör gärna det!

jeanette.gu@hotmail.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-07 11:27:13:
    www.storochfin.biz/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-19 22:39:47:
    Tack för att ni är så många som berättar om era erfarenheter.. Det behöver vi OP-oskulder :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-18 14:15:02:
    Varit hos Maria, min dietist idag. BMI 46,9

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-19 23:37:46:
    I morgon (20 April) fyller min Maja 1 år! Fy, får ångest när jag tänker på det, atrt för ett år dedan låg jag där och vi hade vår långa långa resa kvar.. Nära till chokladkakan nu men jag skall hålla mig. Lägger mig o läser is stället :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-27 22:13:57:
    Vär och vägde mig i dag, gått ner 100 GRAM?!!? Va, vad är det?? Ingenting! :/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 12:24:46:
    var på vattengympan första gången igå :) Jobbigt!! Var till Maria och vägde mig (dietisten) -1kg :)

• Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Anonym (väntar)

Tack för tipset! Jag ska göra det.

• Anonym (ringarum)

Hej!
    Jag må vara lite trög...men har jag fattat det rätt om man lyckas att gå ner en del i vikt under tiden man går hos en viktgrupp eller så, blir det så att man inte blir beviljad en op? Jag menar även om jag går ner 10 kg så är jag ju fortfarannde fet och så ska man ju kunna hålla sin vikt minskning också det är ju det som är det allra svåraste trots allt...jag vet inte hur ni känner men då känner nästan jag att det inte är nån ide att gå ner i vikt om man helt plötsligt inte får en op bara för att man har lyckats att gå ner 10 15 kg eller vad det nu kan vara?! Ni får gärna tycka att jag är knäpp men det är liksom min spontana reaktion. Kram

• Mrs Kaffelatte

Som jag fattat det hela måste du visa för kirurgen att du har viljan och motivationen att genomgå denna op och därför visa att du kan "lägga om" ditt liv själv.
    Ingen kräver några exakta kilon men du ska kunna visa en neråtgående kurva för att han ska bli nöjd.
    Detta är vad som gäller här.

Vet folk som gått ner 30 kilo och ändå fått operationen.
    Men då har de kanske legat på omkring 130 före så..

• Anonym (ringarum)

Mrs kaffelatte
    Ok då vet jag känns bättre nu...tack för snabbt svar
    kram

• nudelbumsan

Snart ger jag upp.. inge brev än å jag vet inte vart jag ska ringa heller orkar snart inte mer.. Denna vätan tär på hela mej nu..

• trollprinsessan

nudelbumsan... ring till kirurgmottagningen på ditt sjukhus... Tala om för personen som svarar att du väntar på en remiss för en gby och att du vill veta hur det går med den.. om du överhuvudtaget har en chans att få den..

Landstingen är väldigt sega ibland på att skicka ut brev och remisser.... förutom när det gäller räkningar.. då är de snabba!!!

• Anonym (BMI 50)

Usch, jag skulle ju ha blivit uppringd av en läkare förra veckan men han ringde ju aldrig. Så idag tog jag nytt mod och ringde VC för att återigen sätta bollen i rullning. DÅ har de inga telefontider idag. Jag kommer alltså inte ens fram till VC.
    Undrar om det är ödet som säger att jag inte ska gå vidare utan försöka lösa det själv - igen!!!!
    Får väl försöka samla ihop mod till i morgon igen och prova....

• Felicia6

Hur funkar det?
    Min läkare skulle ju skicka en remiss till kirurgen.. Får jag nåt brev om att dom mottagit remissen eller sitter jag i ovisshet i 1-2år då kön är framme vid mig?
    (Ja, förutom om jag ringer då)

• trollprinsessan

om jag minns rätt så tror jag att jag fick ett brev från kirurg där det stod att de mottagit en remiss och att jag skulle kallas till samtal... När samtalet skulle bli stod inte... men det tog ungefär 6 månader innan jag fick komma iaf

• Mrs Kaffelatte

Jag fick ett remiss svar med.. Det tog nån månad eller så.
    Men sen började det dryga.. Väntan.
    Som tur var var jag inte lika inställd på det nu utan det blev jag först efter jag varit på mötet. Så "min" väntan är nu.

För jag hade nog blivit knäpp om jag först fått vänta 1, 10 år och sedan 1 år till....

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)