• Maja o Felicia

Gastric Bypass (GBP)

Hej!
    Startar en tråd angående GBP! Har du börjat funderat på att göra en GBP? Har du kommit längre än till bara funderingar? Fått remiss? Står du på kö till en operation? Har du gjort en operation redan? Här kan vi fritt få utlopp för våra tankar, funderingar och får råd och stöd! Jag hoppas att den här tråden kommer att få behålla sitt liv länge eftersom att jag iallafall känner ett stort behov av den...

Jag är en tjej på snart (om 14 dar i skrivande stund) paserar 30, mamma till två tjejer och lever med en underbar man i Edsbyn, litet samhälle i hälsingland. Jag är mammaledig just nu.. Jag här varit överviktig sedan 96- efter min första graviditet. Jag har i 2 år funderat på en sån här operation. Men inte vågat ta steget att ringa till HC(Hälsocentralen). Ringde nu före jul och dom sa att dom skulle skicka en tid, inget hände så jag ringde igen för några veckor sen.. Fått en tid nu 12 februari. PIRRIGT!! Tänker bara på det här nu, hur kommer det att bli? Tänk om jag får ett nej sen? Vad är det jag ger mig in i? Men trots alla funderingar upp och ner så skriker kropp och själ -Jo, det här är nödvändigt! Det här är vad jag vill!
    En arbetskamrat och vän till mig har gjort en operation förra våren så jag har henne att prata med.. Jag har fått sett både glädje och sorg igenom henne så jag vet att det inte är någon dans på rosor.. Jag önskar henne allt gott!!

Vad jag vet nu är att läkaren på HC skriver en remiss vidare och sen är det nästa läkare som avgör om jag får en operation eller inte..
    Undrar hur lång tid det kommer att ta? L (min vän) fick remissen gokänd på hösten och i mars/april gjorde hon sin operation.. Men sen har jag läst på nätet om människor som fått vänta i år.. Vill inte vänta, vill bara få det gjort..

Vad har du för tankar? Hur mår du? Vad har du för drömmar?

Jag hoppas att vi kommer att få ha långa samtal här inne...

/ Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 08:38:53:
    Länka gärna in tråden i din press så att fler som behöver kan hitta hit!!

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m16963367.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 14:14:34:
    www.viktop.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-11 11:13:58:
    Nu på måndag (12/2) Skall jag få bollen i rullning! Skall på vc och träffa en läkaren som skall skriva remiss ang GBP! Nervöst!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 17:58:26:
    Fick en bra läkare från tyskland.. Han pratade med mig ett tag först och sen kollade han blodtryck.. (de var bra) Ska gå till dietist i 2 månader och sen skall vi träffas och prata om hur det går. Då först skall han skicka remiss vidare. I morgon skall jag dit till VC kl8,00 och lämna blodprover och Väga mig! Jag har ju inte vägt mig på så läng tid...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-13 12:42:07:
    Sanningens ögonblick slog mig till marken i dag med en smäll!!! Har ett BMI på 47..
    Vikten kommer sen, klarar inte ens av att tänka tanken på den.. Jag ser mig inte så.. Kan inte förlika mig med den...
    /Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-26 23:24:27:
    Vad jag är glad att vi är så många som hittat hit :) Det är många som skriver mail till mig, gör gärna det!

jeanette.gu@hotmail.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-07 11:27:13:
    www.storochfin.biz/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-19 22:39:47:
    Tack för att ni är så många som berättar om era erfarenheter.. Det behöver vi OP-oskulder :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-18 14:15:02:
    Varit hos Maria, min dietist idag. BMI 46,9

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-19 23:37:46:
    I morgon (20 April) fyller min Maja 1 år! Fy, får ångest när jag tänker på det, atrt för ett år dedan låg jag där och vi hade vår långa långa resa kvar.. Nära till chokladkakan nu men jag skall hålla mig. Lägger mig o läser is stället :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-27 22:13:57:
    Vär och vägde mig i dag, gått ner 100 GRAM?!!? Va, vad är det?? Ingenting! :/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 12:24:46:
    var på vattengympan första gången igå :) Jobbigt!! Var till Maria och vägde mig (dietisten) -1kg :)

• Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Jofimiel
    nudelbumsan skrev 2007-05-03 23:01:24 följande:
    fast d e så himla konstig på mej för alla tappar hakan när jag säger vad jag väger för alla gissar på 100 kilo inte över?!? om d bara kunde vara så=) Men d kanske är hur man lägger det.. Jag e ju lixom stor å "fast" överallt har ju ingen stor mage å ingens tor rumpa el höfter, å inget som hänger läkaren trodde inte jag skulle bli "sladdrig el häng när jag gått ner *håll tummarna*..
    Nä folk trodde inte jag vägde så mkt som jag gjorde heller - sa dom iaf...  säkert bara för att vara snälla för jag ser ju själv hur enorm jag var.

Jag ska väga mellan 70-85 för att vara normalviktig har jag fått uträknat då min benstomme väger 12kg (normalt för kvinnor är ca 8 kg). 

Och tyvärr är de nog så att går man ner nästan 70kg kan inte huden dra ihop sig så du får nog räkna med häng e jag rädd....  bättre att räkna iskallt me att de kommer hänga så blir de en bonus om de inte är så mkt när man e klar.

kram
    ~♥~ Mamma till Filizia,Milton och Elliot ~♥~
  • trollprinsessan

Anonym (BM1 42) skrev 2007-05-03 22:20:26 följande:

Gaaaah... nu är det snart dags för mitt besök hos husläkaren... är så nervös! Ska alltså be om remiss till överviktkliniken och därigenom hoppas jag på att få en GBP beviljad!Ni som gjort det här förut, tror ni jag kommer tvingas väga mig vid detta besök? Det är verkligen skräcken, att stå på en våg och låta nån se dom groteska siffrorna.Funderar även på att be om recept på Acomplia eller Reductil, nån som har testat det? Jag vet att det inte är nån långsiktig lösning för min del men jag skulle verkligen behöva gå ner lite, märker så väl att dom senaste 10-15 kilona har gjort min hälsa så mycket sämre och "bantningspiller" kanske kan hjälpa mig fram till ev. op...
    jag har ätit xenical och reductil... utan direkt resultat...
    Acomplia har jag inte provat.. eller hört talas om heller tror jag..
    Tvingas tror jag väl inte att du kan ... men det e väl ganska bra om du gör det... De behöver väl din exakta vikt (om du inte redan vet den) för att kunna hjälpa dig..
  • Jofimiel

Trollprinsessan >>

De va under en hälsoundersökning genom jobbet jag fick reda på det, de mäter knäna och handlederna med nåt instrumment och kan genom detta få en vikt på benstommen.

kram

~♥~ Mamma till Filizia,Milton och Elliot ~♥~
  • ImLost

jag har ju som sagt gått ner 77 kg och jag loooooovar det blir häng :) . dessutom har jag jobbigt med det och är äcklad av mig själv ...fast sen tänker jag efter på skillanden av att ha vägt närmare 150 kg och då blir det lite lättare. eller ja ...MKT lättare  med tank epå att jag kan röra mig på ett annat sätt, och alla dessa kläder . 
    Bara att hoppas att man kan få så mkt hjälp som möjligt med hänget .
    just det ja ..måste bara tillägga att jag har tränat styrke också för att kanske räda skinnet lite men ..ack så vart det inte .
    Återigen ..viktoperationen skulle jag göra om 100ggr om det hade behövts ..trots hänget så är det helt klart värt det och det bästa som jag har gjort ( har ju inga barn).

kram e

• Anonym (väntar)
    Fetmaoperation ger bestående effekt
    En bantningsoperation mot sjuklig fetma ger en bestående viktnedgång även på flera års sikt. Nära nio av tio anser att de mår bättre efter operationen.

Det framgår av en studie av drygt 250 fetmaopererade patienter, skriver Upsala Nya Tidning.

- Att viktnedgången är så bestående och patienterna så nöjda känns väldigt roligt och motiverande, säger kirurgen Magnus Sundbom vid Akademiska sjukhusets kirurgklinik till tidningen.

Uppföljningen gäller patienter som på Akademiska sjukhuset genomgått den mest använda operationsmetoden vid sjuklig fetma.

När patienterna opererades hade de i snitt ett kroppsmasseindex, BMI, på 42. Vid uppföljningen minst fem år efter operationen låg värdet på 31 i snitt.
  • Jag är den bästa mamman dom har

Jag opererade mej 0101 och har fått tre barn

Anonym skrev 2007-05-03 22:47:36 följande:
    Kan man skaffa barn efrter en GBP? Måste man i så fall vänta visst länge innan man fixar en graviditet och är det risker med det hela???
    Jag opererade mej 0101 och har fått tre barn efter det väger i dag ca 55 kg och har hållit den sen min vikt stabiliserade sig och det var ca 1 år och 4 månader efter min operation och samtidigt vart jag gravid
    Jag är den bästa mamman dom har. buderare.infoom.se/index.php
  • Anonym (*)
    nudelbumsan skrev 2007-05-03 22:54:26 följande:
    jag väger 142 kilo och är 173 cm lång så jag har maaaassor med övervikt..
    Är i samma liga som dig...
  • Maja o Felicia

Hej
    Hur är det med alla? Är inne så lite nu, Maja har börjat röra sig mer och godtar inte att ligga här vid datan och leka längre..

Skall läsa i kapp lite nu :)

Kärlek, ömhet och värme det är min barn!
  • Anonym (BMI 50)

Någon som såg på aktuellt alldeles nyss??? det handlade om operationerna.....
    Jag blev såååå motiverad så nu får kirurgen gärna skicka den där remissen - SNARAST!!!

Överläkaren i Örebro ansåg att man skulle behöva göra runt 10 000 operationer per år till skillnad mot de ca 1800 som gjordes förra året. Och om man opererade sig så ökade chansen att överlev med 30 % Förvånad

• Sannaa

Ska träffa dokor på VC nästa vecka.
    Ser framemot att få en op.
    Avskyr mig själv just nu och har inte bara min övervikt som jobbigt utan även sjukdomar i släkten som gör att min övervikt måste ses över.

Ni som opat er för några år sen.
    Hur äter ni idag?
    vad kan ni äta/inte äta?
    Hur ser era portioner ut?

Jag vill veta vad det är som förändras på lång sikt med maten.
    Folk man pratar med har så mycket fördomar mot viktop.

• Anonym (BM1 42)

Håller på att läsa Hanne Kjöllers bok: Operation: nytt liv nu och jag blir om möjligt ännu mer motiverad att operera mig, men också lite deppad för man får vekrligen svart på vitt att nästan ingen med så stor övervikt klarar av att gå ner det på egen hand och att nästan 100% av dom som lyckas gå ner går upp allt igen! Jag vet inte hur dom siffrorna stämmer men man blir ju rädd, tänk om jag inte får nån operation beviljad! Då är det kört för mig :(

• FH Mamma

Jag är anonym GBP 06..

Opade mig för 1 år och 1 månad sen lite drygt..

Jag äter det mesta men mindre av vissa saker som bröd tex.
    kan äta allt även godis + läsk men rätt lite
    Får ont i magen om jag ätit för mycket.
    Portion kanske 2 potatisar 1/2-1 fläskkotlett + sås men då blir jag rätt mätt..

Skillnaden mellan "vanlig portions ätare" och en viktop är nästan ingen men överviktiga tenderar (min åsikt) att innan op äta rätt mycket rätt fort och det går ju inte efter op.

Jag kan kräkas om något "fastnar" vilket inte alla verkar kunna.

Fördomar är nästan alltid brist på information. Folk tycker ofta att operation för att minska i vikt är fusk men det är ett stort jobb för oss opade.
    Man får förändra sitt beteende, var, när, hur man äter (inte tröst äta tex). istället för att äta när man mår dåligt måste man ta itu med känslorna (opade borde få träffa en psykolog). de som inte klarar det klarar inte alla förändringar.

Man får ingen snygg kropp för att man är opad tvärtom, man kanske blir smal men går man ner halva kroppsvikten på 1-2 år hinner inte huden med...
    Visst det går att fixa men kostar oftast pengar.

Kroppen och hjärnan får efter en så stor viktnedgång svårt att förstå varandra man kann tycka man fortfarande är "strl 56" när man eg är strl "40-44"

Det viktigaste jag lärt mig efter open det är att man ska ha en pålitlig kirurg som man kan och vill ta kontakt med om något händer.

Och man måste orka psykiskt. Tröstäter man mycket bör man själv ta kontakt med en kurator eller psykolog helst innan op för att man kanske har problem emd depression eller panikångest och det kan man döva med mat innan op men inte efter.

Det är mycket man inte tänker på innan op men det mesta klarar man av ... Man är starkare än man tror...

Förresten
    " Jag håller formen - rund är oxå en form" *S*

• jeja66

FH mamma: Gud vad bra du har skrivit. Jag känner igen mig så i allt. Kan inte riktigt fatta att jag nu drar storlek 42-44 eller L-XL. Tror fortfarande att jag måste titta på kläder för riktigt stora fortfarande.
    Var så otroligt roligt för ett tag sen när jag var ner till Ullared för att köpa kläder til "lilla" mig. Kunna köpa toppar som "alla andra" har. Nu i morgon tänkte jag ta med min dotter och handla ett par kjolar och eventuellt ett par toppar till. (passar på när gubben är i Norge)
    Jag blev så glad när jag läste dina rader. Har även smugit in till dig och ska skriva ett par ord i din gästbok tänkte jag.
    Kram//Eva

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)