• AnnMarie

Undrar om min övervikt..

Nu är inte jag någon hälsopedagog ännu då (men om 3-4 år så).

Som jag har fått lära mig är att man skall äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag och sedan på kvällen kan man ta en smörgås om det behövs.

Kan ta ett exempel på hur jag äter, lättare då.

Frukost: Fiberhavegrynsgröt med antingen russin\ halvt rivet äpple (äter sedan resten)/banan skivor (men det är jag), man kan ha sylt på men jag gillar inte det. Med lite mjölk i tallriken och sedan ett STORT glas vatten. Runt kl 6:30-7:30 går i skolan.

Mellanmål: En till två frukter. Ibland en smörgås och en frukt beror på vad som händer under dagen. Ungefär vid 9-10 beror på, havegrynsgröt mättar riktigt bra.

Lunch: Matlåda från gårdagen. Med en morot eller nå sånt. Mellan 12-13, för det är då man behöver näringen för att orka resten av dagen.

Mellanmål: Frukt (en eller två beror på när exakt man kommer hem) Vid ungefär 14-15:30.

Middag: Det som står på matlistan vilket underlättar när man kommer hem och är trött, man vet exakt vad man skall äta. En portion mat och en grönsak. 16:30-18:30 beror lite på.

Om man får socker sug så kan man ta en bit mörkchocklad (70% eller mer) efter varje stort mål mat (lunch och middag).

Om man blir sugen på kvällen kan man ta en smörgås eller en till frukt.

Sedan att man lyxar till det gör inget, det måste man få göra. Sedan vardaglig motion, gå som du gör och såna saker.

Det är vad jag fick lära mig och lever efter det. Svårt i början men går av rutin sedan.

• AnnMarie

kanske ska tillägga att chocklade gör att man får bort socker suget man kan få efter man har ätit. Jag tar alltid en bit chockad efter maten (vet många fler som gör det) och sedan är man inte sugen nå mer. För mörk chocklad är så "mättande" (hittade inte nå bättre ord för det).

• AnnMarie
    little moon skrev 2007-02-02 21:33:07 följande:
    Tack för alla tips!Skriver upp vanlig yoghurt och middag.. plus honung och mörk choklad.. Men så svårt att äta två mål om dagen? Hur lyckas man? Exempel på vad man ska äta? Känns så mycket..
    Svårt och svårt är det väl inte. Det är en vane sak tyckte jag i början. Först kändes det som att man bara åt hela tiden. Vilket man nästan gör, men inte dålig mat. Jag använde mobilen som larmade mig och talade om. Sedan nu har kroppen själv börjat tala om för mig att jag ska äta. Testa mobilen den funkade för mig.

Fick även lära mig att det är bättre du börjar med rutiner att du lär dig äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och ev. kvällsmål. Sedan tar du vad du äter, kanske drar ner på fettet och använder olja, minskar på socker. Vet inte om detta är ett bra exempel men jag försöker. Tänk dig en rökare som både slutar röka och gå ner i vikt. Det är inge bra kombination att börja med. Bättre att ta en sak i taget, lika med maten också.

Först rutiner (så de sitter i ryggen), sedan ta tag i vad man äter.
  • AnnMarie

Detta med att äta något lättare på lunch och sedan något matigare på kvällen. Vänd på det istället har jag fått lära mig. För det är mitt på dagen man behöver maten för det är då man är som aktivast. Vet att de använder denna "teknik" på ätstörnings enheter och dietister. Fast som sagt jag är inte hälsopedagog ännu har långt kvar.

little moon skrev 2007-02-02 21:48:44 följande:
    Tack för alla tips! Så tex soppa och sallad går bra som lunch och sen något matigare på kvällen, låter ju genast lite bättre Skriver upp allt. Det där med en bit mörk choklad efter maten ska jag tipsa sambon om Sockerberoende deluxe
    Då är det där med chokladen perfekt för din sambo, om han tycker om chokladen mycket kan du lägga undan den tills han fått i rygg raden att han skall bara ha en bit efter maten. Dumt att göma för en vuxen människa men ibland behöver man lite hjälp.
  • AnnMarie

Vet folk som äter fil med egen gjord müsli (den andra innehåller så mycket socker inte bra om din sambo är sockerberoende tycker då jag). Annars finns det annan gröt, mannagryn fast i fiber form dock väldigt mycket mjölk då. Havegrynsgört är riktigt bra, gillar han det inte eller bara ovana? Man kan testa att ha i linsfrön och psyklin frön (ej säker om de sista fröna heter så men tror det) då blir det lite annorlunda smak på gröten. Det viktigaste är nog att han äter frukost, bättre med fil och flingor än inget. Kanske inte behöver vara dem med mest socker i.

Eller om han vill ha två grova smörgåsar med ört te eller nå sånt så går det. Men det är vad jag tycker.

Ett exempel igen (gillar såna jag ): min sambo HATADE att äta frukost fick inte ner det. Men nu äter han dock inte havegrynsgröt utan två smörgåsar och oboy, det är något istället för inget. Får se det lite så tills det blivit rutin.

• AnnMarie
    little moon skrev 2007-02-02 22:20:25 följande:
    AnnMarie skrev 2007-02-02 22:15:35 följande: Vet folk som äter fil med egen gjord müsli (den andra innehåller så mycket socker inte bra om din sambo är sockerberoende tycker då jag). Annars finns det annan gröt, mannagryn fast i fiber form dock väldigt mycket mjölk då. Havegrynsgört är riktigt bra, gillar han det inte eller bara ovana? Man kan testa att ha i linsfrön och psyklin frön (ej säker om de sista fröna heter så men tror det) då blir det lite annorlunda smak på gröten. Det viktigaste är nog att han äter frukost, bättre med fil och flingor än inget. Kanske inte behöver vara dem med mest socker i.Eller om han vill ha två grova smörgåsar med ört te eller nå sånt så går det. Men det är vad jag tycker. Ett exempel igen (gillar såna jag ): min sambo HATADE att äta frukost fick inte ner det. Men nu äter han dock inte havegrynsgröt utan två smörgåsar och oboy, det är något istället för inget. Får se det lite så tills det blivit rutin. Tack för svaret Bad sambon läsa det jag sammanfattat och han tyckte det lät helt okej, men bara havregrynsgröt varje dag utbrast han, vad tråkigt! Har ätit boveteflingor förut.. de är väl okej? Fibermannagryn, finns det i vanlig mataffär, har dock aldrig sett det?
    Han kan ta varannan dag om han går med och äta det ibland. De dagar han vet kan vara lite jobbigar på jobbet kanske kan vara en bra idé att äta havegrynsgröt, går ju även att ha på en massa goda saker som fryst\färska bär (färska sommaren då), rivet äpple är jätte gott tycker jag, även russin, banan är gott också gott.

Boveteflingor går det väl att göra gröt av om man vill det?

Jag ska gå och hämta förpackningen så ska jag berätta exakt vad det heter, det finns i matbutik. Detta ämne är ju ganska aktuellt nu när man läser till hälsopedagog.
  • AnnMarie

Gravhamsgryn hette det. Brukar jag ta ibland när jag blir less. Har även där rivet äpple, skivad banan eller bär (frysta\fäska). Inte lika grovt men det funkar om man vill ha lite variation.

Svar på tråden Undrar om min övervikt..