Undrar om min övervikt..
Nu är inte jag någon hälsopedagog ännu då (men om 3-4 år så).
Som jag har fått lära mig är att man skall äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag och sedan på kvällen kan man ta en smörgås om det behövs.
Kan ta ett exempel på hur jag äter, lättare då.
Frukost: Fiberhavegrynsgröt med antingen russin\ halvt rivet äpple (äter sedan resten)/banan skivor (men det är jag), man kan ha sylt på men jag gillar inte det. Med lite mjölk i tallriken och sedan ett STORT glas vatten. Runt kl 6:30-7:30 går i skolan.
Mellanmål: En till två frukter. Ibland en smörgås och en frukt beror på vad som händer under dagen. Ungefär vid 9-10 beror på, havegrynsgröt mättar riktigt bra.
Lunch: Matlåda från gårdagen. Med en morot eller nå sånt. Mellan 12-13, för det är då man behöver näringen för att orka resten av dagen.
Mellanmål: Frukt (en eller två beror på när exakt man kommer hem) Vid ungefär 14-15:30.
Middag: Det som står på matlistan vilket underlättar när man kommer hem och är trött, man vet exakt vad man skall äta. En portion mat och en grönsak. 16:30-18:30 beror lite på.
Om man får socker sug så kan man ta en bit mörkchocklad (70% eller mer) efter varje stort mål mat (lunch och middag).
Om man blir sugen på kvällen kan man ta en smörgås eller en till frukt.
Sedan att man lyxar till det gör inget, det måste man få göra. Sedan vardaglig motion, gå som du gör och såna saker.
Det är vad jag fick lära mig och lever efter det. Svårt i början men går av rutin sedan.