• little moon

Undrar om min övervikt..

Jag har i något år funderat på min fetma och har sökt runt men inte hittat något speciellt. Ser inte stor ut alls men inte smal heller.
    Är 167 cm och väger 88 kg just nu. Vikten pendlar ganska ofta. Ibland 1 kg ner och ibland 3 kg upp och så ner och jag vet inte varför.

Jag försöker träna varje morgon om inget kommer ivägen (30 min på motionscykel, olika övningar för kroppen, ibland med lite vikter) och så 1-2 timmars promenader varje dag, ibland längre. Har en 8 månaders son så man sitter inte still ofta

Äter jag totalt fel?

Idag har jag ätit
    Frukost runt 9:
    En kopp te med mjölk, ett glas apelsinjuice, några bitar scones med ost och gurka plus 2 vitamintabletter och vatten.

Lunch runt 14:
    1 ½ laxfilé (små) med citronpeppar, 1½ dl ris, ½ tallrik med broccoli, majs, paprika o morot plus lite kall sås och 1 glas vatten plus 2 skivor bröd.

Kväll:
    lite godis och ett glas cola (för att det är fredag)
    plus en smoothie (vaniljyoghurt, banan, blåbär, jordgubbar, vetegroddar och kanel)

Vatten

Jag skriver för att jag undrar helt enkelt, kommer inte fram till något..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 21:11:17:
    Kan tillägga att jag gått upp 7 kg när jag varit gravid..

• Svar på tråden Undrar om min övervikt..
  • marlene23

hm.. jag har en 8 månaders dotter. gick upp 19kg under grav. gick ner lite direkt efter förlossningen, men går bara upp mer och mer nu. pga att jag ammar! Jag äter varken godis, dricker inte socker... osv.. motionerar inte så mycket, men lite iallafall. Jag är 162 lång och väger nu 78kg.. fattar inte varför jag inte kunde få gå ner efter två veckor som alla andra verkar göra när de ammar

• marlene23

juice är det massa socker i och cocacola med..

• Skruttis82

tror nästan du äter för lite. skulle kanske va bra med mellanmål också, typ frukt eller så.

sen är ju inte bröd så bra om man vill gå ner i vikt. kanske äta havregrynsgröt på morgonen istället? och dricka lite juice.

lax är ju bra mat, innehåller nyttiga fetter som kroppen behöver. köra med råris?

lite tips bara...

• Skruttis82

färskpressad juice skulle det stå

• little moon

Tack för era svar

Ja denna dag har jag slarvar lite.. varit sjuk.. Men annars äter jag havregrynsgröt med nötter och torkad frukt på till frukost.. Och frukt mellan målen..

Och godis och cola äter/dricker jag sällan..

Råris var ett tips, ska prova

Brukar ofta äta knäckebröd eller rågbröd..

Marlene23 Samma här.. gick visserligen ner 16 kg efter förlossningen men gått upp allt nu.. supertrist..

• marlene23

TS: jaa det är verkligen jobbigt!

• AnnMarie

Nu är inte jag någon hälsopedagog ännu då (men om 3-4 år så).

Som jag har fått lära mig är att man skall äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag och sedan på kvällen kan man ta en smörgås om det behövs.

Kan ta ett exempel på hur jag äter, lättare då.

Frukost: Fiberhavegrynsgröt med antingen russin\ halvt rivet äpple (äter sedan resten)/banan skivor (men det är jag), man kan ha sylt på men jag gillar inte det. Med lite mjölk i tallriken och sedan ett STORT glas vatten. Runt kl 6:30-7:30 går i skolan.

Mellanmål: En till två frukter. Ibland en smörgås och en frukt beror på vad som händer under dagen. Ungefär vid 9-10 beror på, havegrynsgröt mättar riktigt bra.

Lunch: Matlåda från gårdagen. Med en morot eller nå sånt. Mellan 12-13, för det är då man behöver näringen för att orka resten av dagen.

Mellanmål: Frukt (en eller två beror på när exakt man kommer hem) Vid ungefär 14-15:30.

Middag: Det som står på matlistan vilket underlättar när man kommer hem och är trött, man vet exakt vad man skall äta. En portion mat och en grönsak. 16:30-18:30 beror lite på.

Om man får socker sug så kan man ta en bit mörkchocklad (70% eller mer) efter varje stort mål mat (lunch och middag).

Om man blir sugen på kvällen kan man ta en smörgås eller en till frukt.

Sedan att man lyxar till det gör inget, det måste man få göra. Sedan vardaglig motion, gå som du gör och såna saker.

Det är vad jag fick lära mig och lever efter det. Svårt i början men går av rutin sedan.

• listo

Frukost: Ta bort juicen, den är full med onödigt socker. Byt ut brödet mot fullkornsbröd och lägg gärna till lite smör på mackan.

Lunch: Ser i stort sett bra ut, men om du äter vitt bröd så byt ut det mot grovt istället

Middag: ÄT MIDDAG!

Kväll: Smoothie är helt okej, men tänk på att vaniljyoghurt innehåller en hel del tillsatt socker. Om det är möjligt så använd hellre naturell yoghurt, ev. kan du smaksätta med lite honung (bättre socker än strösocker).

Sedan kan du även med fördel lägga till ett mellanmål på förmiddagen, kanske en frukt eller några nötter.

I nuläget äter du förmodligen för lite, vilket gör att kroppen försöker spara på de reserver som finns. Dessutom får du i dig rätt mycket socker, vilket inte är optimalt.

• AnnMarie

kanske ska tillägga att chocklade gör att man får bort socker suget man kan få efter man har ätit. Jag tar alltid en bit chockad efter maten (vet många fler som gör det) och sedan är man inte sugen nå mer. För mörk chocklad är så "mättande" (hittade inte nå bättre ord för det).

• little moon

Tack för alla tips!

Skriver upp vanlig yoghurt och middag.. plus honung och mörk choklad..

Men så svårt att äta två mål om dagen? Hur lyckas man? Exempel på vad man ska äta?

Känns så mycket..

Svar på tråden Undrar om min övervikt..