Inlägg från: mallansprallan |Visa alla inlägg
  • mallansprallan

För/nackdelar med två mindre madrasser jämte en bredare

Du slipper ju glipan mellan madrasserna om du väljer en 180 bred madrass. Det är smidigare att bädda och så. Om man vill ha olika hårdhet blir det ju visserligen problem. Det finns ribbotten till malm att köpa så man kan ha madrass utan ribbotten.

Köp inte täcken på Ikea, de är bara 200cm långa och nästan alla påslakan är 210cm. Då trillar hela tiden täcket ner i påslakanet plus att det ser fult ut tycker jag med ett tomt påslakan längs ner. Det konstiga är att Ikea också säljer 210cm påslakan.

• mallansprallan

Nej på hemtex tex har jag bara sett 210 lakan och på ikea är de flesta också 210.

• mallansprallan

Jag gick in på ikeas hemsida och nu var alla påslakan 200cm där men när jag var i butiken och köpte var nästan alla 210. Jag köpte ett täcke från ikea först men jag tröttnade efter ett tag på att täcken hela tiden gled neråt.

• mallansprallan
    IrenerI skrev 2007-02-02 23:47:04 följande:
    Vi har malm sängstomme och vi har så. Och ja då behövs en resårmadrass med "ram"(Kort finns hur vårat blev)
    Nej det finns botten att köpa och lägga i stommen så kan man ha en resårmadrass i. Vi hade en Malm-säng innan och köpte en botten med ställbar rygg.
  • mallansprallan
    IrenerI skrev 2007-02-03 00:04:50 följande:
    mallansprallan. - Jaha de hade jag missat att de fanns. Tur nån såg de och rättade till
    Vi visste inte det heller först. Vi trodde att det var botten till sängen och köpte en mjuk resårmadrass. Vi fick sätta i botten från en annan säng innan vi såg att de hade sådana att köpa.
  • mallansprallan
    Topdog skrev 2007-02-03 12:38:26 följande:
    Mitt tips:Köp 2 st 90 sängar och en 180 cm bred bäddmadrass så att skarven inte märks. Det finns INGA fördelar med 180 cm bred säng. Om ni någon gång vill flytta så är det ett rent helvete att baxa ut en så stor och tung säng.

Man behöver ju inte ha själva botten i 180cm. Vår resårmadrass är 180 och vi bor i lägenhet på tredje våningen. Var absolut inga problem med att få in den i lägenheten.

Har bild i galleriet. Vi valde att skippa sängramen nu och bara ha en säng på ben.

• mallansprallan

Men då måste eran varit väldigt tung och klumpig. Hade ni madrass med ribbotten som var 180cm? För madrasserna med ribbotten har vi två stycken 90cm men själva resårmadrassen och bäddmadrassen är 180cm. Resårmadrassen måste man vara två för att bära upp och ner och bäddmadrassen klarar en person.

Jag skulle aldrig vilja ha två stycken 90cm igen efter att ha skaffat denna. Hatar glipan som blir i mitten. Vi ligger alltid och sover ganska tätt ihop och då är det inte skönt med skarven. Mycket lättare att bädda dessutom!

• mallansprallan

Nej det handlade nog om madrasser överlag tror jag. Hon skulle ju ha en sängstomme så det behövs ju i och för sig ingen resårbotten.

Svar på tråden För/nackdelar med två mindre madrasser jämte en bredare