• majlinsa

För/nackdelar med två mindre madrasser jämte en bredare

Vi skall flytta och får då eget sovrum så vad passar inte bättre än att köpa en dubbelsäng till alla hjärtans dag..

Jag kollar lite på ikeas hemsida och tänkte först två st 90 madrasser som man sätter ihopp och får då en 180 säng.. men såg nu att det fanns madrasser som var så breda redan..

Så jag vill veta för och nackdelar med att ha två mindre madrasser man sätter ihopp eller en enda bred.

Sedan är jag inne på sängstommen malm från ikea och då behöver jag altså en madrass med en ribbotten om jag har förstått rätt?

Så behövs ju förstås nya sängkläder ect.. Så gärna lite andra förslag på sådanna saker om ni har..

• Svar på tråden För/nackdelar med två mindre madrasser jämte en bredare
  • Skruttis82

Sängkläder rekommenderas Hemtex! De brukar ha rea ganska ofta, och har snygga påslakan tycker jag.

Jag hade valt en bred säng om jag vore dig. Det kommer jag att göra nu när jag ska flytta. Vill inte ha nån grop i mitten jag... :o)

• Sencha

För våran del, när vi blir klara med vinden/ovanvåningen och därmed ska skaffa säng till vårt nya sovrum, så kommer den stora fördelen att vara att vi kan få upp två 90-sängar uppför trappan. En 180-säng går inte att få upp. Inte ens vår nuvaranade 140-säng går att få upp.

Mer normalt:
    Med två 90-sängar kan ni välja olika madrasser, om en av er vill ha mjuk och en vill ha hård.

• majlinsa

De med att madrassen kanske inte går igenom dörren har jag inte ens tänkt på..

Men blir det två 90 sängar så blir det en bäddmadrass (tror jag det heter) som är lika bred som hela sängen då..

Men om man köpte tex täcke och kudde från ikea är de samma bäddmått på hemtex sängkläder och ikeas då? Eller behöver jag köpa dessa på tex hemtex eller jysk?

• speedy gonzales

vi har malm, med resårbotten madrasser (såna tjocka med fjädrar) och sen en ganska tjock bäddmadrass över. Vi har tagit två mindre resårmadrasser och sen en stor bäddmadrass. Jag tänkte mer så om man flyttar blir det ett himla bök att kånka på en sån stor madrass, även när man ska dammsuga dom. Hade behövt hjälp varenda gång juh! Sen gillar jag när man slipper skarven i mitten, hur kul är det att ligga i den? Så därför köpte vi en hel bäddmadrass istället.
    Hoppas du fattar? Börjar bli lite trött o förklarar kanske inte så bra ;)

• Skruttis82

Som de andra skriver, en tjock bäddmadrass är ju också ett alternativ, så slipper man känna av skarven.

Jag har täcken och kuddar från Ikea, men påslakan från Hemtex, det är samma mått, funkar kanon!

• speedy gonzales

samma här, täcke o kuddar från ikea, sängkläder från ikea, hemtex, ellos mm

• Grannen

Fördel: Ingen skarv i mitten.

Nackdel: Eftersom min man är tyngre än mig så lutar hela madrassen mot hans sängsida. fast det kanske går att undvika om man har en hårdare madrass.

• majlinsa

Då lutar det åt två mindre madrasser från ikea, en tjockare bäddmadrass och en sängstomme..
    Nu gäller det att hitta ett ungefärligt pris på det hela.. Och hur jag skall överaska sambom.. för jag kan inte köpa detta utan att han är med och provar och fören vi flyttat..

• mallansprallan

Du slipper ju glipan mellan madrasserna om du väljer en 180 bred madrass. Det är smidigare att bädda och så. Om man vill ha olika hårdhet blir det ju visserligen problem. Det finns ribbotten till malm att köpa så man kan ha madrass utan ribbotten.

Köp inte täcken på Ikea, de är bara 200cm långa och nästan alla påslakan är 210cm. Då trillar hela tiden täcket ner i påslakanet plus att det ser fult ut tycker jag med ett tomt påslakan längs ner. Det konstiga är att Ikea också säljer 210cm påslakan.

• Skruttis82

Även jysk har bra täcken!

Svar på tråden För/nackdelar med två mindre madrasser jämte en bredare