• majlinsa

För/nackdelar med två mindre madrasser jämte en bredare

Vi skall flytta och får då eget sovrum så vad passar inte bättre än att köpa en dubbelsäng till alla hjärtans dag..

Jag kollar lite på ikeas hemsida och tänkte först två st 90 madrasser som man sätter ihopp och får då en 180 säng.. men såg nu att det fanns madrasser som var så breda redan..

Så jag vill veta för och nackdelar med att ha två mindre madrasser man sätter ihopp eller en enda bred.

Sedan är jag inne på sängstommen malm från ikea och då behöver jag altså en madrass med en ribbotten om jag har förstått rätt?

Så behövs ju förstås nya sängkläder ect.. Så gärna lite andra förslag på sådanna saker om ni har..

• Svar på tråden För/nackdelar med två mindre madrasser jämte en bredare
  • norgesessan

(och inte hadde jag läst at 100 andra har skrivit det innan mig fast det om kiss/kräk var nytt iallafall )

• Malinski 82

Nu har jag inte läst hela tråden så jag kommer säkert int med nåt nytt...

Nackdel med en stor bred är att om det är en billig madrass (typ IKEA) blir det en grop i mitten av sängen om man ofta ligger nära varandra. Vilket leder till att man TVINGAS ligga nära varandra tillsammans i gropen.

Vi har 2 IKEAs billigaste 80 sängar och sedan deras dyraste stora bäddmadrass och sover fantastiskt! Då blir det som en säng, men själva bottnarna är separerade.

• Anniqa84

Tycker att två 80/90 är bäst att ha sen en bred bäddmadrass.. för en enda stor madrass är mkt med jobbigt att ta med om man flyttar.. så ser jag det :) Men.. det är ju så olika för alla. just nu har vi två 90.Sen har vi två små bäddmadrasser.. och det blir världesn glipa.VÄLDIGT jobbigt. Men vi ska köpa en bred bäddmadrass.. nackdelen för oss blir ju att vi inte kommer kunna höja och sänka huvud och fotänden nå mera. Men men.. :)

• Smajla
    Malinski - vi har haft vår bäddmadrass i tre år nu tror jag, är från IKEA och har inte blivit någon grop - inte ännu iaf.. Men vi kanske har haft tur, peppar peppar.. Sen bör man byta madrasserna med några års mellanrum (typ 5-7) så när den där gropen uppkommer byter vi helt enkelt ut den, så dyra är de inte från IKEA..
    //Nyinflyttad!!!
  • Malinski 82

Jag menar inte att det blir grop om man har bred bäddmadrass, utan om man har hela botten gemensam.

• Smajla
    Malinski - aha... ja, det har ju inte vi så det är väl därför den där gropen inte uppkommit då Skrattande
    //Nyinflyttad!!!
  • mallansprallan
    IrenerI skrev 2007-02-02 23:47:04 följande:
    Vi har malm sängstomme och vi har så. Och ja då behövs en resårmadrass med "ram"(Kort finns hur vårat blev)
    Nej det finns botten att köpa och lägga i stommen så kan man ha en resårmadrass i. Vi hade en Malm-säng innan och köpte en botten med ställbar rygg.
  • IrenerI

mallansprallan. - Jaha de hade jag missat att de fanns. Tur nån såg de och rättade till

• mallansprallan
    IrenerI skrev 2007-02-03 00:04:50 följande:
    mallansprallan. - Jaha de hade jag missat att de fanns. Tur nån såg de och rättade till
    Vi visste inte det heller först. Vi trodde att det var botten till sängen och köpte en mjuk resårmadrass. Vi fick sätta i botten från en annan säng innan vi såg att de hade sådana att köpa.
  • IrenerI

Vi kollade inte så noga dock då vi redan hade madresser, men vad smart att de finns.

Svar på tråden För/nackdelar med två mindre madrasser jämte en bredare