• nutra

Trygghansa

Är det någon som vet hur det går till med försäkringen.Lämnade in fullmakt i går så dem kan komma åt alla journaler.Vi har vårdbidrag sen lite mer än ett åt tillbaka,och det står att man få det i från Trygghansa med.Är dem jobbiga och slår ner på allt?Hur lång tid tog utredningen?Tacksam för info.

• Svar på tråden Trygghansa
  • Majsan70

När vi fick pengar från dem ang. deras "vårdbidrag", så gick det lätt o smidigt o vi hade pengarna på kontot efter bara några veckor. Vi fick retroaktivt från samma datum vi blivit beviljade vårdbidrag, och får nu fortlöpande pengar varje månad så länge vi uppbär vårdbidrag från FK.

• nutra

Det låter otroligt bra,har hört att dem ska va jobbiga.Vad är det dem titter på?Är det samma som FK dvs allt mer jobb.Tack för ditt snabba svar

• Majsan70

De godkänner samma som FK godkänt, förutsatt att det ingår i deras försäkring då.

Jag har alltid tyckt att TH har vart mycket smidiga att ha att göra med. Aldrig nåt tjafs o aldrig nåt gnat osv. Snabbt o smidigt alla de gånger vi anmält sjukdom o skada.

• nutra

Ja det är väl det då,vet ej vad som ingår i försäkringen och inte.Då hon har flera saker.Tack

• madlo

Hejsan! Jag har också skickat fullmakt till trygghansa men i ett annat ärenda, först tar det 1 månad för dem att få alla journaler och allt.. Sen brukar det gå ganska bra, de är samarbets villiga!

• Majsan70

nutra

Har du inte läst igenom eller ringt o frågat?
    Det gjorde jag och fick besked direkt via telefonen om vad som ingick osv.

• CillanB

Om ni inte har något emot att jag frågar.
    Vad har era barn för sjukdomar/handikapp som gjort att ni beviljats pengar från TH??

Vi får inte ut någonting för vår son som i våras fick diagnosen EDS.
    Han på TH sa att om sonen hunnit fylla 6 år hade läget ev varit lite annorlunda och vi hade ev fått ersättning.
    Innan vi överklagade beslutet till personförsäkringsnämnden så hade TH INTE hämtat in en ednaste journal utan bara kikat på internet vad EDS är.

NI SOM VET....
    Vad är det där som ni pratar med om ersättning/vårdbidrag från TH???
    Vi har vårdbidrag för vår son sedan i våras. Men som sagt TH har vänt oss ryggen

Nån som har tips och råd vad vi kan göra.

• Majsan70

cillanB

NU vet ju inte jag vad EDS är för något. Men för att få ersättning från TH så måste ju sjukdomen ingå i deras skydd så att säga.
    Min son har AD/HD, Tourette, OCD samt en mildare form av utvecklingssstörning. Hade han insjuknat före en viss ålder hade inte försäkringen löst ut. Nu insjuknade han rätt...eller rättare sagt visade de första symptomen vid "rätt" ålder för att få ersättning.

Förra året tog de bort hans form av ersättning helt ur basförsäkringen. När vi tog barnens försäkringar fanns inte den utökade som infattar sjukdomar som AD/HD o liknande.

Den ersättning vi får är samma belopp som vi får ut i Vårdbidrag. En enorm hjälp i vardagen faktiskt.

• CillanB

Majsan70:
    Eds är en bindvävssjukdom som innebär en rad olika symtom bla överrörliga leder som lätt hoppar ur läge, värk, plattfot, sammetsmjuk övertöjbar hud, plattfot, lätt för att få blåmärken etc.
    Vi har varit inne på socialstyrelsens hemsida och hittade inget som iknande eds.

Sonen kommer ju behöva en del hjälposv i framtiden. Kommer inte kunna ha fysiskt krävande jobb, kommer inte kunna idrotta.
    Han kommer även behöva en del hjälpmedel etc både nu och i framtiden.

Han har varit försäkrad hos TH sedan han låg i magen och han fyller snart 6 år, så vi känner oss överkörda och lurade

Svar på tråden Trygghansa