• nutra

Trygghansa

Är det någon som vet hur det går till med försäkringen.Lämnade in fullmakt i går så dem kan komma åt alla journaler.Vi har vårdbidrag sen lite mer än ett åt tillbaka,och det står att man få det i från Trygghansa med.Är dem jobbiga och slår ner på allt?Hur lång tid tog utredningen?Tacksam för info.

• Svar på tråden Trygghansa
  • Majsan70

Men har ni krävt att de reder ut saken? Kanske bara att ni hamnat hos en dålig handläggare som inte riktigt vet vad det rör sig om?

Men sen som sagt så finns det en hel del finstilt i de flesta försäkrings avtal. Det ingår lix att man verkligen läser in sig på vad som gäller.

Hade jag anmält till TH i dag hade vi inte fått ett öre eftersom de ändrat i sina avtal under förra året.

• CillanB

Vårat ärende ligger nu för prövning hos personförsäkringsnämnden.
    Handläggaren hade ingen aning om vad EDS var och var ganska otrevlig då vi pratade i telefon med honom.
    Hoppas nu bara personförsäkringsnämnden kommer fram till ett mer positivt beslut för vår son.
    Håll tummarna för oss.

• Papagayo

Hej! Hoppas allt reder sig med era försäkringar. Min dotter har Downs Syndrom, och när jag skulle ringa och försäkra henne frågade handläggaren på TryggHansa om DS växer bort med åldern... Jag trodde mina öron skulle trilla av... Jag kanske skulle ha svarat ja på den frågan . Det här hade inget med tråden att göra egentligen, men jag var bara tvungen att berätta om min erfarenhet av TH.

• hjalle71

Hej! Jag har en pojke som fyller fyra i sommar. Vi har sedan han var 7 mån gammal varit under utredning i Lund. Nu har vi dock fått en diagnos, mitokondriell sjd. Allt är tydl inte klart. Jag har oxå haft otaliga kontakter med TH. Vi får heller ingen hjälp. Från början sa dem till mig att så fort jag får vårdbidrag så kommer du att få ersättning från dem också. De ändrar sina regler hela tiden. Jag får inte ens ersättning när min lille pojke ligger inlagd. Tack o lov att man får vårdbidraget från FK, vet inte hur man skulle överlevt annars!

• ulricaa

Hjalle71:
    men om du hade försäkringen redan när du var gravid så ska du ju ha vårdersättning från TH om du har vb! Det står ju i försäkringsvillkoren... så det är ju inga regler du kan ändra...

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • hjalle71

Nutra. Jag tänkte på en sak, jag jobbar själv som läkarsekreterare och rutinerna är så här. Så fort du skickat in ditt godkännande för utlämning av journaler, skickas ansökan till din vårdgivare (läkare, sjukhus etc) som skall signera att de lämnar ut journalen och sekreteraren ska i sin tur kopiera och skicka hem dem till dig. Det är absolut inte fel av dig att ringa till din läkare och "trycka på lite". Ju fortare TH får in dina journaler desto fortare blir ditt ärende klart...

• hjalle71

ulricaa:
    Näpp, hade ingen graviditetsförsäkring. Tecknade den när han var född. Jag har en tioåring sedan tidigare så jag hade turen ändå och fick samma villkor som den. Man vågar ju heller inte säga upp försäkringen även om det känns som om man betalar och betalar i onödan. Min lille Alex kommer aldrig bli godkänd som kund hos TH el någon annan i framtiden annars. Kraven du ska uppfylla för att få försäkring kommer garanterat att ökas i framtiden. Är du inte kärnfrisk så lycka till...

• ulricaa

hjalle:
    synd! Men det är klart... då är det kanske inte rimligt att ni skulle få vårdersättningen...
    Har hört talas om ett bolag som heter ACE... har du kollat upp det?

• CillanB

ulricaa.
    Vad menade du med att om man haft branet försäkrat redan i magen och nu har vb så ska man få vårdersättning från TH??
    Vår son var försäkrad hos TH redan i magen och har sedan i mars förra året vb. Anmälde till TH men fick avslag, har överklagat deras beslut till personförsäkringsnämnden
    Vore väldigt tacksam om du kunde förklara för mig.
    Vi har bara denna veckan på oss in PFN ska fatta sitt beslut

• ulricaa

cillanB:

hade du väntabarn-försäkringen för 950 kr?

såhär står det på th:s hemsida:

VäntaBarn 

(MammaBarn ingår om du väljer att teckna VäntaBarn)

Ersättning för barnet 

Medicinsk invaliditet vid sjukdom och olycksfall
    Läke-, tandskade- och resekostnader vid olycksfall
    Vanprydande ärr vid sjukdom och olycksfall
    Merkostnader vid olycksfall
    Hjälpmedel vid olycksfall som läkare föreskriver
    Sjukhusvistelse i max 180 dagar
    Vårdersättning

Vårdersättningen baseras på hur mycket ersättning man har i vb. Vi har halvt vb och får 1550 kr/mån från th.

• anjasmamma

Våran utredning verkar ta väldigt lång tid hos th. Har ringt flera ggr och tryckt på men det är bara och vänta. Vi har helt vb beviljat sen i aug men är inte så säker på att vi får ngt från th för det. Anja har nämligen ingen riktig diagnos ännu, men har bla epelepsi. I th´s villkor för familjeskydd (som vi har) står inget om att de inte ersätter epelepsi, bara infantil spasm, och det har hon ju inte. Ändå har jag hört av många att th helt avskrivit sig från ep.
    Hoppas på någon form av ersättning i alla fall. Men de lär ju kunna göra kringelkrokar runt allt för att slippa betala....
    (Dottern är nu 17 månader och har varit försäkrad sen hon låg i magen, gratisförsäkringen)

• ulricaa

Men gratisförsäkringen är väl egentligen bara livförsäkring för barnet (upp till sex månader)? Den täcker väl inget annat, eller?????

• anjasmamma

Ulricaa: Den går automatiskt över i en tryggabarn föräkring när barnet föds, vilken är gratis i 6 månader sen får man betala för den. Då ingår även familjeskydd (numera tryggabarn plus)

• hjalle71

ulricaa: Hej! Jag har kollat upp nu med TH gällande vänta barn-försäkringen. Man blir faktiskt lurad av den försäkringen. Även om du har tecknat den så garanteras du inte vårdbidrag vid behov... Så fort barnet är fött så blir det en ny ansökan automatiskt. Jag känner en som har ett barn som är autistisk, hon får heller ingen hjälp då det är medfött. Tyvärr...  

anjasmamma: Hej! Jag fick ingen ersättning från TH gällande Alex epilepsi...

/Petra 

Svar på tråden Trygghansa