• Soffepropp

Jag blir så förbannad!

Hallandsposten idag.....

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=204358

Jag vet att det har skrivits om det förr men någonting måste vi väl kunna göra för att sätt dit dom j*vlarna!!!

Vi e ju så många! E detta något våra barn ska behöva leva med? Hur kan det INTE finnas en lag som skyddar dem?

• Svar på tråden Jag blir så förbannad!
  • Röda

Hej!

Det här gäller grundlagarna kring yttrandefrihet. Risken är väl att ett community som hålls utomlands inte skyddas av svenska grundlagar. I Sverige borde kränkningen kunna gälla som "ras", alltså rasism, eftersom det är vad som läggs i begreppet som gäller. Man ska anmäla till JK, justitiekanslern, han som fick Expressen att backa ang Persbrant.
    Men jag ska faktiskt kolla med en av mina gamla lärare om det här. Återkommer.

• Mosaik

hej har inte riktigt hängt med här, men det är ju fruktansvärt.. vilken sida e de som de skriver sånt här? vad jag förstår så har ni kunnat gå in o se detta med egna ögon?
    fy tänkt om nån tar våra barn(bilderna) o lägger upp på deras hatsida

• Röda

Det kan vara bra att känna till att man alltid har upphovsrätt till bilder man tagit själv. Det gäller internationellt och behöver inte framgå på bilden. Men man kanske kan tänka sig att en bild blir mindre intressant att använda av oseriösa om man vattenmärker dem i photoshop eller så.

• kleine Hexe

Usch, jag blev så illamående och ledsen när jag såg forumet. Vad är det för människor? Nu är jag riktig arg, det var så fint med alla bilder och bildspel på vara söta barn! Jag ville egentligen inte ta bort mina bilder och är fortfarande inte säkert om det är riktigt att ge dem den makten men samtidigt vill jag skydda mitt barn. Vad kan vi göra?

• Röda

Här är ett brev jag nyss fick från en lärare jag haft en gång. Hon ger ju inga spiksäkra svar, men hänvisar till personuppgiftlagen som visst täcker internationellt. Alltså ska man anmäla till Datainspektionen. Hon nämner också olaga hot, uppvigling enligt vanlig Brottsbalk (alltså inte en yttrandefrihetsfråga. Man får inte hota någon verbalt trots yttrandefrihet).
    Ska man gå vidare tro?

Kom gärna med åsikter!
    -----------
    Hej
    tack för att du skickade länkar till dessa sidor. Att du inte rätar ut frågetecknen själv efter att ha gått kursen är inte så underligt - jag har lite svårt att få rätsida på dem själv...

Chatt, blogg etc ligger som regel under skrivandes ansvar. Om jag förstår rätt är detta en sådan sida, och i så fall gäller personuppgiftslagen. I så fall spelar det ingen roll att sidan tekniskt ligger i UK, de personer som från Sverige lägger in uppgifter behandlar personuppgift och gör den tillgänglig från tredje land vilket borde vara tillräckligt för att den strängare tolkningen skall gälla. De uppgifter det här handlar om, bilder, är personuppgifter eller i vart fall personanknuten uppgift, dessutom sådan som berättar om de publicerades hälsotillstånd vilket inte är att räkna som harmlöst enligt PUL.
    Datainspektionen borde alltså kunna agera.

Hets mot folkgrupp enligt YGL kan det inte bli, bl a för att sidan engelsk - då gäller engelsk lag och vad den ev säger om dessa publiceringar vet jag inte. Även om sidan är att den art att det är den som lägger in - troligen en svensk - som är ansvarig, och det alltså skulle kunna bli frågan om att pröva enslig brottsbalken, så är handikappade inte en av de definierade folkgrupperna.

Att handikappade har särskilt svagt skydd är egentligen, som jag ser det, både rätt och fel. De har samma skydd som alla andra människor. Man får inte uppmana till brottslig handling gentemot dem (uppvigling, olaga hot etc), man får inte hänga ut deras personliga förhållanden på nätsajter som går under PUL.

Jag har nog inte kunnat ge så många svar, mest funderingar, men jag har åtminstone själv ansett det intressant att fundera kring detta.
    Ha det gott,
    XXX

• kleine Hexe

Läste att andra föräldrar med barn med downs syndrom ska gå till närmaste polisstationen och polisanmäla att våra barn bli förolämpade genom sajtens innehåll. Om många gör det, kanske det händer någonting? Hur är det med sv.downföreningen? Har de redan reagerat?
    Jag har knappt sovit i natt så illamående är. Jag ska vattenmärker mina bilder, jag tycker det är viktigt att vi syns!

• Röda

Jag tycker också att det är viktigt att vi syns. På barnens och våra villkor. Här och överallt förbaskemej.
    Och det är bra att vi har en grym mediabevakning här i forumet och gärna i fler sammanhang.

• Soffepropp

Jag tycker oxå att det e viktigt att vi syns! Men jag gör det inte på bekostnad av Alva. Det är inte SÅ viktigt att jag riskerar att hon blir uthängd och skrattad åt av en bunke idioter.

Missförstå mej rätt. Nu menar jag inte att ni tycker det utan det är mitt argument till att ta bort mina bilder.
    Så länge hon e liten så kan jag höras och synas i hennes ställe. Mej får dom gärna skratta åt. Kunde inte bry mej mindre i såfall...Cool

• gräsulv

Undrar....
    Om någon känner igen de fotade personerna de lagt ut, går det då att göra anmälan?

Får folk lägga ut bilder på personer, som inte godkänt det?

Om vi alla skulle polis anmäla som någon här nämnde, hur går det till, vad säger man i så fall?

Enskild anmälan eller gemensam namn lista? Vi är ju några stycken här på FL..

Är inte Tv 4 eller SVT intresserade av detta?

Ingen mänsklig människa med känslor kan ju finna nöje i att titta på dessa bilder i syftet att håna... det är så Hemskt!

Jag blir så arg och ledsen

Svar på tråden Jag blir så förbannad!