Inlägg från: Grenadjären |Visa alla inlägg
  • Grenadjären

Öppet köp / bytesrätt

Öppet köp / bytesrätt SPARA ALLTID KVITTO

Varför respekteras inte detta?
    Dagligen är det folk som vill ha pengar tillbaks för en vara fast de inte kan visa upp ett kvitto.
    Det står klart och tydligt skyltat i kassan och skrivet på kvittot vad som gäller. Trots detta förklarar folk att "äh, jamen det sparar man ju inte, det gör ju inte du heller"

Lika många tror att man får lämna tillbaks underkläder.
    En del till och med säger att de var tvungna att prova kallingarna först men de passade inte så de vill byta storlek eller ha pengarna tillbaks.

I många affärer plomberar man underkläder och erbjuder öppet köp även på dessa om plomberingen är helt obruten. Så gjorde vi också förr, men det visade sig att så många kunder på egen hand lyckades återplombera underkläder att vi inte kunde garantera andra kunder att de underkläder de köpte var rena och oanvända. Så vi slutade med det och tar icke tillbaks underkläder i byte och återköp, aldrig.
    Detta fårstås inte av folk heller.
    Hur är det ställt egentiligen?`??
    SPARA ALLTID KVITTO PÅ DET NI HANDLAR!!!

• Svar på tråden Öppet köp / bytesrätt
  • Grenadjären

Servus

Precis. Inte för så längesedan hade jag en kund som propsade på att få lämna tillbaks ett 3-pack kalsonger. Bruten förpackning så klart. Jag förklarade precis som det var, anledningen till varför vi slutat med att ta tillbaks underkläder i återköp. Och kunden svarar: "Men på H&M får man lämna tillbaks"
    Okej, svarar jag... då vet jag att jag aldrig ska köpa underkläder där... Jag vill ju veta att underkläderna jag köper inte är begagnade.
    Kunden förstod inte vad jag menade, för hon var så uppe i sin ilska och iver att få rätt.. så det slutade med att hon kastade kallingarna på kassadisken och stack

• Grenadjären

Jan H

Vill du lämna tillbaks ngt och utnyttja "öppet köp" och ha pengarna tillbaks, eller vill du reklamera en felaktig vara och ha pengarna tillbaks så skall kvitto finnas med annars är det liksom finito.
    I de allra flesta fall så skall kvitto även finnas om du bara vill byta storlekar eller byta till annan vara. Likaså så ska etiketter och prislappar sitta kvar på plagget (om det inte handlar om gåvor/presenter för då ska prisetikett sitta fast med kvitto), och plagget/varan ska vara i exakt samma skick som när det köptes. Annars blir det också finito. Om de inte är dumsnälla, som en del kan va i vissa affärer.

• Grenadjären

Bonanza
    Då blir jag lite nyfiken på var du handlar egentligen??

Anledningen till varför du får byta osv utan kvitto kan ju vara av flera arter.
    En kan vara att etiketterna sitter kvar i det du vill byta och personalen är väldigt snäll eller att företaget har den policyn.

En annan kan vara att du kanske är stamkund där du handlar och därför så är de schyssta på det sättet. Eller att den ev "kedja" du handlar i är ensamna om det varumärke på varan du vill byta, och därför kan de utesluta att varan inte är köpt där.

Jag vet själv att man på några ställen är "dumsnälla" när det gäller sånt där. Men oftast, och jag har själv erfarenhet, för jag har testat, så funkar det inte om man inte har kvitto. I synnerhet inte när man vill ha pengarna tillbaks

Företaget måste ju självklart redovisa alla sina utgifter. Hur ska de göra det om de inte får tillbaks kvittot av kunden?

Här om dagen stod att läsa i Östgöta Correspondenten om ett par tjejer som satt i system att gå in i affärer, prova ut kläder som inte är larmade, och sedan slita sönder dem lite diskret på olika ställen, för att sedan gå fram till kassan och påstå sig ha köpt varan där och vill nu reklamera den och ha pengarna tillbaks pga det som är trasigt på varan. Dessa butiker som gick med på detta var just de som var "dumsnälla" eller de med nonchalant personal,men de gick också miste om ett antal 1000-lappar

• Grenadjären

Ungen

Alltså vill du ha pengarna tillbaks så måste du kunna bevisa när/var/hur varan är köpt. Oavsett om det är en reklamation eller bara "ånger"
    Så har det varit inom alla kedjor där jag jobbat och där jag jobbar nu. Och jag vet att det generellt är så inom handeln.
    Jag som säljare måste kunna redovisa varför jag gett en kund pengar, och företaget måste i sin tur kunna redovisa sina utgifter.
    Precis som Iseika säger.. Ända sättet för mig som enskild säljare att hålla ryggen fri (slippa bli anklagad för att förfalska returer osv) är att kräva kvitto av den som vill ha pengar tillbaks för en vara. Oavsett reklamation eller "ånger"

Som sagt så finns det säkert undantag. Ta en kedja som Brother´s tex som har sina egna varumärken som "East West" och "Riley" Inga andra än Brother´s säljer dessa märken, så i sådana fall kanske det är lättare att ta tillbaks. Men även på Brothers´s har jag gått bet när jag ville reklamera en tröja och jag saknade kvitto. Jag tog en annan vara istället.

• Grenadjären

Kan som exempel nämna farbrorn som köpt herrhängslen av mig. Efter ett par veckor kommer han in och lägger fram ett par hängslen på disken framför mig.
    En av klämmorna är trasig, och han vill reklmamera hängslena.
    Men originalförpackning, etiketter och kvitto saknas. Och då kan ju som bekant jag inte ta tillbaks varan.
    Till saken hör även att hängslena kommer ifrån en av Sveriges största grossister/leverantörer av hängslen/slipsar/ osv. Alltså säljs dessa hos väldigt många.
    Saken är ju klar! Tar man reda på lite konsumenträtt så får man reda på att det är kundens ansvar att spara kvitton faktiskt i ända upp till 2 år. Ännu längre om det gäller elektronik.
    Men som många säger "äh.. lägg av, vem sparar kvitton, det gör man ju inte.. inte du heller!" Okej, då får man skylla sig själv tycker jag!

• Grenadjären

Ungen

Jo.. precis det sa jag också!
    Men det handlar även om att man måste kunna redovisa för sin arbetsgivare varför man gett en kund pengar. Det räcker inte med att bara säga att "det var en retur" för tyvärr så förekommer det att butikspersonal förfalskar returer för att stoppa slantarna i egna fickor.
    Och sen måste företaget redovisa sina utgifter också

• Grenadjären

Luscious

Exakt! Det är ju de villkor som gäller.

• Grenadjären

Ungen

Nej det kanske blev ngt missförstånd.. Vi skrev samma sak. Nämligen att det kan finnas undantag då vissa kedjor kör med sina egna märken som inte säljs av andra. Då kan det kanske vara lättare att ta tillbaks en vara utan kvitto.

Men vill man ha pengar tillbaks så krävs kvitto. Oavsett om det är en reklamation eller vanlig ånger

• Grenadjären

timberhochmandie

Okej.. där jag jobbar..
    det kommer in en kund som köpt en tröja..
    Inga etiketter, inget kvitto kvar och en söm har gått sönder.
    Vad ska jag göra????

Hur vet jag när kunden köpte tröjan, och hur vet jag att det var hos oss han/hon köpte den???
    Att vi säljer likadana tröjor håller inte som argument. För vissa fabrikat säljs nästan överallt!

Kunden måste kunna bevisa med kvitto, om man vill ha pengarna tillbaks.
    Hur ska jag annars kunna redovisa returen, och hur ska företaget i sin tur kunna redovisa den utgift som en retur innebär??????????????????????????????????

• Grenadjären

timberhochmandie

Det kan jag aldrig tänka mig att det gör. Det är kvittot jag som säljare vill ha. Inget annat. Kvittot följer sedan med som redovisning på var pengarna tagit vägen. Det finns en hel del olika saker på kvittot som visar saker som annan sk bevisning inte gör. I undantagsfall kan ett kontoutdrag som visar att kunden handlat i den aktuella butiken och för summan, accepteras men mycket sällan.

Om en kund kommer tillbaks med tex en jacka som köptes för ett år sedan, och ngt gått sönder på den som inte ska gå sönder efter ett års användning med normal slitage, då gör vi ett avdrag för det så kunden får en slant tillbaks. (då självklart mot uppvisande av kvitto)
    Eller om en kund reklamerar en jacka som är ett år gammal, då drar vi självklart av procent för det slitage som är på jackan. Så kunden får inte hela summan som han/hon betalt tillbaks för jackan. Även detta självklart mot uppvisande av kvitto

• Grenadjären

Ja fast hur jurudikkunniga kunderna är spelar ingen roll.
    Vid kassan står det skyltat att kvitton ska sparas, på kvittot står samma sak, om alla gällande villkor, plus att vi muntligen ofta talar om att "spara kvittot och etiketter"
    Det är upp till kundens ansvar att ta del av de villkor som gäller.
    Och det är fortfarande så att jag som säljare måste kunna (med kvitto) redovisa var företagets pengar tar vägen. Och företaget i sin tur med. Det om ngt borde väl vara förståeligt för ngn som är insatt i juridik.
    Det finns affärer där man inte får kvitto alls. Jag vet en sådan och om den butiken får man ofta höra av kunder att "det kan ju inte vara seriöst"

• Grenadjären

Alltså, vad menas med vittnen då? Morsan? eller polarn?
    Hur jäviga är inte de?

• Grenadjären

Möjligt att det är juridiskt möjligt. Men det är en process som blir så lång att den inte står i rimlig proportion till vad den egentligen handlar om. Och jag tror itne heller att jag som säljare eller företaget skulle åka dit på detta.
    Syftet med att kräva kvitto är ju att skydda personalen och förebygga riskerna med "fuskreturer" och att alla returer måste redovisas, och att företaget måste kunna redovisa var pengarna tar vägen.
    Väg detta mot att Karl Kund inte tar reda på gällande villkor eller skiter i dem.
    Undra vem som får rätt isåfall.. men ett sådant fall hoppas jag att vi slipper se i domstol för det vore ett jäkla slöseri med resurser

Svar på tråden Öppet köp / bytesrätt