Inlägg från: timberhochmandie |Visa alla inlägg
  • timberhochmandie

Öppet köp / bytesrätt

Fast om man tar reda på lite konsumenträtt gäller faktiskt konsumentköplagen med eller utan kvitto... Går en vara sönder inom sex månader från köpet ska butiken laga den. Självklart är ett kvitto guld värt vad gäller bevisläget, men lagen gäller lika fullt utan kvitto. Själv brukar jag spara kvitton (på annat än mat etc) i sex månader av just den alnedningen. Min plånbok är tjock som en tegelsten.

• timberhochmandie

luscious:

Vittnen kan vara en bra grej. När det gäller konsumentköpL kan man ju till syvende och sist dra det till domstol, så då gäller alla typer av bevis man kan komma på...

• timberhochmandie

Nix, sedan man ändrade konsumentköplagen behöver kunden INTE bevisa att felet fanns från början. Om felet uppträder inom sex månader efter köpet presumeras det vara ett ursprungligt fel och då måste butiken bevisa att det inte fanns vid köpet för att slippa laga/byta varan.

• timberhochmandie

Visst, utgångspunkten är naturligtvis att du bägar kvitto som bevis, men om kunden inte har det, men däremot "annan bevisning" (vad det nu kan vara? foton på att han/hon köper varan???) så gäller det lika fullt som bevis för att kunden ska kunna genomföra sin reklamation. Är varan då köpt för max sex månader sedan så ska ni laga eller byta den.

• timberhochmandie

Fast om ni inte accepterar bevisning som håller i domstol så kan man som kund helt enkelt gå vidare och då åker butiken på det i högre instans istället. Plus att butiken riskerar dålig publicitet. Förståndiga butiker bråkar inte med juridikkunniga kunder.

• timberhochmandie

Japp, det blir mycket krångel om man inte sparar kvittot - därför sparar jag mina kvitton - men det är juridist möjligt att kräva sin rätt även utan kvitto.

Sedan går det ju att fuska med kvitto också. (Beroende på vad det är för vara...) Man kan köpa en annan, likadan vara och reklamera den gamla felaktiga sedan (som någon skrev nåt om här ovan, fast ang. hur butiker beter sig mot leverantörer) eller någon annan kan ha ett kvitto som man kan använda.

• timberhochmandie

luscious:

Det har jag redan svarat på här ovan. Som kund måste man INTE bevisa ursprungligt fel om varan går sönder inom sex månader. Felet förutsätts vara ursprungligt tills butiken har bevisat motsatsen.

grenadjären:

Japp, vid byte och öppet köp kan ni kräva kvitto. (Ja, jag VET att det är vad som står i rubriken, men jag kastade mig in för att argumentera mot annat som uppkommit i tråden...) Det finns helt enkelt ingen lagstadgad rätt till byte eller öppet köp, utan det är ett avtal som butikerna frivillit ingår med kunden och då gäller också de avtalsvillkor man har kommit verens om. Dvs. i säkert 99 av 100 fall krävs kvitto.

Ett vittne som i domstol vittnar under ed kommer att vägas in i bevisningen, även om det är ens mamma eller en kompis...

Svar på tråden Öppet köp / bytesrätt