• iab

Skeptisk till pergotime

Hej
    Jag läste om någon som undrar varför man får utskrivet pergotime när man har regelbunden mens samt fungerande ägglossning. Detta har även hänt mig men jag känner mig skeptisk till att ta dessa piller när man vet att ägglossningen fungerar. Vetni om pergotime har någon annan fumktion än att hjälpa till med att ägglossa. Är det inte konstigt att min gynekolog inte tycker att det är nödvändigt att följa upp med VUL för att se så att jag inte börjar släppa en massa ägg.

• Svar på tråden Skeptisk till pergotime
  • Ylle

Jag är också lite skeptiskt till pergo även om det säkert är jättebra för en del, jag tycker jag fick dom utskrivna för fort.

Jag har för kort lutealfas, bara ca 8 dagar och har fått pergo utskrivet den här månaden. Men jag känner mig inte riktigt redo för dom än bla för ev biverkningar och risken för tvillingar/trillingar eftersom vi dessutom har tvåäggstvillingar i släkten. Dessutom så har jag en dotter som blev till i bara farten. Jag har även fått progesteronvaggisar för att hindra att mensen kommit dundrade och körde bara med dessa den här månaden och hittills verkar det ha funkat. Testade positivt idag och ska köra på med progesteronet minst en vecka till. Går det åt skogen den här gången med så kör jag på med pergo, har två tidiga mf i bagaget.

Jag verkar oftast ha äl, men lite svag... Den blev starkare när jag gick ner 5 kilo (var inte överviktig hade bmi runt 25) men vägde lite mer än jag brukar. Kanske har det tillsammans med proggisarna gjort susen.

• n1ettan

topdog- finns det nåt att göra när ÄL sekretet ändrar sig så där mycket när man äter pergo?

Byta medicin ? Göra en hemmainsemination?

• Willwmansmoster

Top dog:

Vad menar du med din sista mening?:
    "Att Pergotime varken skulle göra från eller till- det kan ju inte stämma..."

Alltså, det är ingenting jag säger, snarare ifrågasätter.
    Läs inlägg 7, där är det en som skrivit det.
    Jag skrev så för jag ville veta vad hon menade, förlåt om jag gjorde dig förvirrad:( inte med flit.

Hoppas som du säger, att våran chans att bli gravid är stor,
    Ha en bra dag!

• Topdog

Jag tror att det hon menar är, att om man har en fungerande ÄL så är ju inte ägglossningen orsaken till att man inte blir gravid utan det beror ju på något annat, och det kan ju inte Pergo hjälpa upp.

• iab

Hur vet man om man har svag ägglossning?

• HanneH

Jag undrar samma som Nettan1:
    "topdog- finns det nåt att göra när ÄL sekretet ändrar sig så där mycket när man äter pergo?

Byta medicin ? Göra en hemmainsemination"

Något att göra är då kanske Insemination som det skrivits om ovan. Hemmainsemination kan väl inte hjälpa, det ökar väl inte chansen jämfört med vanligt samlag.

• Jämten

En tänkvärd sak som min läkare sa var att enda sättet att verkligen veta att man haft ägglossning är att man får positivt graviditetstest... Pergo hjälper till att stärka ägglossningen, även för oss som till synes har regelbunden ägglossning. Han sa även att Pergo kan fördubbla chanserna att bli gravid jämfört med utan så vi får väl hoppas att det stämmer!

• n1ettan

Denna cykel med pergo fick jag nästan inget fertilt sekret. I cykler utan pergo har jag ung 4-5 dagar med fertilt sekret. Vet inte om detta i sig kommer att vara ett hinder , skall tala med min gynekolog. Nu har jag precos haft äl så nu knaprar jag 100mg barnalbyl omdagen för att öka blodgenomströmmningen i livmoderslemhinnan. Jag läste att det kan öka ens chanser att bli gravid med ca 5%, och det är ju 5% åt rätt håll.

Om doktorn tycker att det är ok, tänker jag ta nästa kur med pergo rakt på den här. Inget tycks ju ändå lyckas för oss, så det är väl bara att bita ihop och fortsätta försöka.

• Topdog

Om man får uteblivet ÄL-sekret med Pergotime så finns det 3 saker att göra:

1. Skippa Pergotime och hoppas på att få ÄL iallafalla.
    2. Övergå till hormonsprutor. Dessa stimulerar ÄL men ger inte biverkningen med sekretet.
    3. Äta Pergotime och göra insemination. OBS! Heminsemination hjälper INTE. Det måste göras av en läkare som för in en slang i livmodern.

• Moloko

Topdog: Intressant läsning angående Pergon.
    Vi har försökt i snart 28 månader.

Det första året gick det inte enl min läkare då min slemhinna knappt existerade. En fin bi-effekt från P-sprutan. Tog ett år ungefär för den att återhämta sig.

Sen började jag med ägglossningstester, utan att få utslag en ända gång. Jag fick Pergo, och i ett år testade vi med det, utan att det lyckades.

Då gjorde min läkare ett eftersamlagstest, dvs att vi hade samlag 10 timmar innan jag besökte honom. Han tog då ett test för att se hur det gått för simmarna, och det gick inte alls. Ingen rörelse alls. Inseminering konstaterade min läkare var den enda lösningen.

Till saken hör att jag inte haft några äl-trådar alls under den här perioden då jag gått på pergo. Jag fick tid på sjukhuset för att testa passagen i äggledarna innan han ville börja med inseminering, och under dessa 3 månader då jag satt på kö för den undersökningen så gick jag givetvis inte på Pergo. BOM så fick jag äl-trådar. Nu kör jag Pergo varannan månad, och den månad då jag inte går på Pergo producerar min kropp ändå 2 ägg... så nu kan man ju undra varför jag äter Pergo då?!

Vi har nu misslyckats med vår 3e inseminering, och ska nu skrivas in på Cura-kliniken i Malmö för IVF.

Önskar er alla lycka till!

Det du skriver Topdog tycker jag låter väldigt logiskt.

• n1ettan

Idag ringde dom från gyn och sa att jag var överstimulerad och absolut inte fick äta mer pergo? Hur många tabletter äter du frågade hon- en svarade jag men jag har egen äl.

Nu skall vi invänta mens och sedan se. Hon började snacka en massa goja om gravtest och annat skit, som om jag med alla våra problem inte skulle testa redan BIM dagen. Hur som haver, något mer pergo får jag inte äta. Jag hade 100 i provvärde, nån som vet vad det betyder?

• kattis29

hallåj =)
    jag åt pergotime förra månaden å blev jättesjuk å inlagd på sjukhuset.jag åt dom i 5dagar å lägsta dosen å jag har egna ägglossningar.jag har haft å har svettningar,illamående hela tiden,svullen å uppblåst i magen+gaser,å vätska i buken - därav inlagd på sjukhus.förra månaden hade jag 3st STORA äggblåsor å denna månad har jag 7st äggblåsor fast jag inte ens åtit pergotime denna månad..ONT är bara förnamnet på det helsike jag har haft dessa 2 månader pga pergotime.ätit smärtstillande i 1,5 månad nu å det blir inte mindre ont.

se upp med vad ni stoppar i er..
    vi ska på IVFmöte imorn =)
    ha det gott å hör gärna av dig =)
    mvh/kattis

• n1ettan

Skall tillägga att jag letat lite om dåligt sekret när man äter pergo. Tydligen är det så vanligt som hos 30% av kvinnorna. Vad man då kan göra är att äta en hostmedicin som innehåller guaifenisin, under 5 dagar innan äl och 1 dag efter. Tja det är ju inte alltid så lätt att veta när man har äl, men om man vet så.

Svar på tråden Skeptisk till pergotime