• iab

Skeptisk till pergotime

Hej
    Jag läste om någon som undrar varför man får utskrivet pergotime när man har regelbunden mens samt fungerande ägglossning. Detta har även hänt mig men jag känner mig skeptisk till att ta dessa piller när man vet att ägglossningen fungerar. Vetni om pergotime har någon annan fumktion än att hjälpa till med att ägglossa. Är det inte konstigt att min gynekolog inte tycker att det är nödvändigt att följa upp med VUL för att se så att jag inte börjar släppa en massa ägg.

• Svar på tråden Skeptisk till pergotime
  • Topdog

Har man fungerande ÄL kan Pergotime tillochmed minska möjligheten att bli gravid rejält. Ca 1/3 av de som äter Pergotime får som oönskad biverkning att det inte bildas något fertilt sekret vid ÄL. Detta gör att spermierna inte kan simma in i livmodern.

Det Pergotime kan vara bra för om man har fungerande ÄL är att man får högre progesteronvärden. Detta i sin tur kan hjälpa den som har lite kort tid mellan ÄL och mens. Det ger då tid för ägget att fästa ordentligt så att inte slemhinnan stöts ut innan kroppen fattat att den är gravid.

• ljust

Va? det låter ju mycket märkligt, då får man ju göra insemination då om det ska funka

• Jezza

Just det där med sämre älsekret när man äter Pergotime tror jag hände mig. Hade för det mesta regelbunden äl och mens(äl och mens hoppade över ca 1 gång per år) men fick ändå utskrivet 5 kurer som jag åt under ca 1 år. Varje gång så märkte jag att älsekretet ändrade sig och blev supertjockt istället för som äggvita som jag hade innan.
    Kanske en tillfällighet att det blev så, man vet ju aldrig.

Visste ju tyvärr inte då att sekretet faktiskt kan ändras som en biverkan av tabletterna utan fick reda på det senare..

Blev i allafall gravid sen utan nån medicinering.

• Topdog

grått:
    Just precis, skippa Pergo eller göra insemination är alternativen!

Det är inte det minsta märkligt. Det enda som är märkligt är att det inte står med som en biverkning på bipacksedeln för det är almänt känt bland fertilitetsexperterna att Pergotime ofta ger uteblivet ÄL-sekret.

• Willwmansmoster

nu blir man ju helt förvirrad!
    Igår började jag äta pergotime, ska äta i 5 dagar, sen blir det vul för att se hur kag svarat på tabl. och redan denna månad Ins:)

Är någon av er läkare?
    Varför skulle läkare skriva ut Pergotime till kvinnor med klockren ÄL, om det gör motsatsen till det man vill-bli gravida???? Förstår inte riktigt, har dessutom lite svårt att tänka mig att det skulle vara så, litar nog mer på att läkare vet vad dom gör.

Att Pergotime varken skulle göra från eller till- det kan ju inte stämma...

• n1ettan

När jag åt pergo (har egen Äl) så märkte jag att mina flytningar blev mycket tjockare kanske lite segare i konsistens. Nu tänkte jag nästa cykel äta pergo, äta bisolovn (för att tunna ut flytningarna) och om jag är riktigt motiverad utesluta koffein.

Fast nu när ett år har gått sedan vi startade så känns det som om tåget har gått. Jag menar att 80% av alla par har ju blivit gravida på det året, alltså tillhör vi de resterande 20% med endast ett litet hopp om att få något gemensamt barn. Livet är orättvist.

• Willwmansmoster

När livet känns som mest orättvist gäller det att leva på hoppet:)
    Ett år är inte länge, ni fixar det säkert!

• Jezza

n1ettan: Precis så blev det för mig med!
    Håll hoppet uppe!Hur många ggr har du ätit pergo? Har du sagt till din gyn att flytningarna ändrar sig då?
    Det finns ju andra äl-stimulerande läkemedel som går att testa om inte pergon passar dig..
    För oss tog det 20 månader innan det blev graviditet, trodde också att det var kört för oss men pötsligt så hände det.

Lycka till!

• Topdog

Willwamnsmoster:
    Nej, jag är inte läkare utan en av dom som fått konstaterat dåligt ÄL-sekret av Pergotime.

Jag har ingen aning om vad det är för läkare som skrivit ut Pergotime till dig, men de är inte alla läkare som vet om denna biverkning med sekretet. Min information har jag fått från 3 olika läkare som jobbar på IVF-kliniken på Sophiahemmet, där det gjorde ett test under min utredning där det konstaterades att jag inte hade något ÄL-sekret. Dessa doktorer (som är erkänt mycket duktiga och kunniga) förklarade för mig att det är en vanlig biverkning av Pergotime.

Att Perogtime skrivs ut iallfall beror på att många vanliga läkare skriver ut pergo och inte vet mer om medicinen än vad som står i FASS. Andra läkare som som är mer insatta i problematiken tycker väl att det är värt att chansa och se, det flesta får ju inte problem med sekretet.

Ifall du väljer att tro på det jag berättar eller ej, är upp till dig, men jag hade gärna velat veta om detta istället för att gå i 6 cykler och hoppas, när själva Pergon gjorde det omöjligt för mig att bli gravid.
    Om det är så att du ändå ska göra insemination så spelar det ju ingen roll att du äter PErgo, då kommer du ju ändå förbi problemet och har goda chanser att bli gravid.

Vad menar du med din sista mening?:
    "Att Pergotime varken skulle göra från eller till- det kan ju inte stämma..."

• CeciliaBa

Jag fick också Pergo utskrivet och har normal äl...blev lite förvånad själv...jag tog det några gånger men inget hände...nu blir det IVF.

Kill them with kindness...
Svar på tråden Skeptisk till pergotime