• Sanda

Tips på fattigmansmat!

Vi är näst intill panka denna månaden! NU behöver kag tips på måltider som inte kostar mycket. Antingen med ingridienser man kanske har hemma. Har ju ett bassortiment. Eller så man bara måste köpa till något billigt! Vi har en ettåring oxå så det måste ju vara lite nyttigt oxå för hans skull! Fruskost lunch och middag!! Tack på förhand!!

• Svar på tråden Tips på fattigmansmat!
  • Danna80

makaronilåda, ugnspannkaka, tomatsoppa, grönsakssoppa...

• vårsol

Grytor och soppor på rotfrukter är ju billig mat. Kombinera med lite linser eller bönor för att få protein. (Tillsätt extra fett till barnet)

Pasta och tomatsås med kidneybönor är också billigt

Vitkålssoppa

• FaRieTaLe

Jag tog ett recept på Hemköp på Falugryta som var jättegod och sonen som är 1 år älskade den. Billig och nyttig!

300 gram falukorv
    1 paket bacon
    3 stycken morötter
    1 burk krossade tomater
    1 lök
    1 köttbuljongtärning
    125 g brysselkål

Strimla bacon och lök och fräs upp i en gryta. Tillsätt buljongen och de krossade tomaterna,låt koka under lock i några minuter.
    Lägg i morötterna skurna och låt koka ca 10 min.Låt brysselkålen få koka med de sista minuterna. Lägg sist i korvstrimlorna och låt det hela få koka upp igen. Smaka av.

Till detta kan ni antingen ha bulgur eller ris.

Det var jättegott! Jag tog inte med brysselkålen utan tog lite broccoli istället.
    Tänkte göra den i veckan med potatis i.

• Sanda

jooo, synd att jag avskyr bönor och linser bara Och sonen blir riktigt dålig i magen av det!

Rostade rotfrukter och rotfrusktsgratäng är supergott iof det ska jag nog prova!

• Sanda

FaRieTaLe Ja, närbutiken här nere har extrapris på falukorv så det vore kanske något!!

• Tjomsan

Blodpuddning, spagetti carbonara (pasta, bacon ev äggula), makaronisoppa (stekt köttfärs, buljong, snabbmakaroner som får koka med, hotta upp med lite tomatpuré eller ketchup), ugnspannkaka, gröt, potatisrätter (potatis är ju urbilligt), sill och potatis, jansons frestelse... På ex www.tasteline.com kan man på avancerat sök leta fram goda och billiga rätter.

• luna matte

Jag lagar mycket soppor, det är billigt, varmt och väldigt gott! Exempel på extremt billig soppa är ju potatis och purjosoppa, kräver ju bara potatis, purjolök lite buljongtärning och ev lite andra kryddor!

• malla

Falurisotto

Fräs 2 dl ris och 1 hackad gul lök i lite olja i en gryta. Spä med 5 dl vatten, 1 buljongtärning o ch 1 tsk salt. Koka på svag värme i 20 min.
    Under tiden: skiva och strimla ca 4 hg falukorv och stek på stekjärn.
    När riset är färdig kokt, blanda ner frysta gröna ärter, rör om så att de blir varma. Blanda sedan i den stekta korvewn samt hackad röd paprika.
    Smaklig måltid!

Både vi vuxna och våra småkillar tycker om denna rätten.

• MammaAnnaPanna

soppor är billig mat och baka gärna eget bröd till (mycket billigare än man kan tro!)

Ravioli

Sen är ett tips att kolla runt på matbutikernas hemsidor om dom har extrapris på nått speciellt. Har dom det på t.ex. köttfärs. Gör köttfärssås men dryga ut den med extra tomat och grönsaker.

Samma sak gäller andra storkok så som korvstroganoff, ungslådor av alla dess slag mm mm

Lycka till

* BF 8 Juni 2007 *
Svar på tråden Tips på fattigmansmat!