• Soffipropp

MVC Kungshöjd

Jag har BF den 16 maj och trodde i mitt stilla sinne att det skulle finnas en föräldragrupp för mig och min sambo som startade i god tid innan beräknat förlossningsdatum. MEN ICKE!!!
    Jag trodde också att föräldragrupperna var samordnade mellan alla bm på samma MVC, men det är de tydligen inte. Min barnmorska upplyste mig om att hon tyvärr inte har någon grupp som riktigt passar mig, eftersom de andra antingen ska ha i mars eller runt jul/aug OCH allihop är omföderskor! Men hon ville i alla fall placera mig i den gruppen som hade första träffen den 26 APRIL.(Om jag har otur, har jag fått barn då...)

Påpekade då att jag kunde väl få gå i en annan grupp hos en annan bm, där det fanns andra som passade in på mitt BF. Men nähä, det gick inte...
    Är så besviken på min barnmorska just nu.... Hon kan inte förstå mitt problem alls och DET tycker jag är konstigt. Ska det vara så svårt att samordna?
    Finns det någon annan som är förstföderska i Göteborg, med BF i maj, som går på MVC Kunghöjd och som kan tala om när de har fått tid för föräldragrupp!? Isåfall skulle jag ju veta vilken bm jag ska kontakta/byta till...
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden MVC Kungshöjd
  • Annie

Det där låter oerhört underligt i mina öron. Visserligen har vi också fått en sen grupp med sista träff dan efter min BF men det är vårt eget val. Och min BM var väldigt noga med att kolla upp alla barnmorskornas grupper för att se om det fanns plats för oss när det inte passade med den tiden vi fått. Jag går också på Kungshöjd men har BF 8:e mars. Borde inte vara någon skillnad. Kolla med BM igen!!

Lycka till!!

Annie

• sundborn

Úrsäkta om jag avviker lite från ämnet, men vad tycker ni om MVC Kungshöjd i allmänhet? Kan ni rekommendera att man vänder sig dit? Någon BM som är särskilt bra eller särskilt dålig? Jag hoppas på ett positivt gravtest i veckan som kommer och jobbar nära Kungshöjd, så jag är lite nyfiken.

• Annie

Jag gillar dem skarpt. Försök få Cathrine som jag går hos. Hon är superbra. Dessutom bryr de sig om en och tar ens rädslor på allvar. Jag är t ex väldigt stickrädd och har fått mycket hjälp med det. Fantastisk personal på alla sätt.

/Annie

• sundborn

Tack för ditt svar, Annie. Jag är också hemskt stickrädd. Tror inte jag fixar att ta ett blodprov i armvecket.... Måste man det?
    Förlåt, Soffipropp, jag kom visst helt ifrån ditt ämne. men du får se det som att jag flyttar upp din tråd! ;)

• Tulla

Jag förstår om du är besviken. Bor själv i Göteborg och har BF 13 maj. Ska på min första föräldrargrupp på tisdag i Askim. Måste man gå där man bor? Kan du inte vara med oss tex? Ska till MVC om 1 timme, kan ju höra efter lite med min BM vad hon säger.
    Själv längtar jag till tisdag. Känner inte allt för många i Göteborg så jag ser det som ett sätt att lära känna mer folk.
    Hör av mig igen. Kram åsa

• Ivrig

Hej Soffipropp!
    Jag har beräknad BF 5 maj och från början sa de till mig att det inte skulle bli nån föräldragrupp - men häromdan kom det en inbjudan till föräldragruppsträff! Tre träffar för förstföderskor annordnar de och den första träffen är 26:e februari. Birgitta är min BM - hon är toppen!

• Soffipropp

I stort är jag nöjd med MVC Kungshöjd! Jag tycker att lokalerna är fräscha och att man blir väl bemött i stort där. När min barnmorska Anna slutade efter bara en träff (hon skulle själv ha barn), så ångrar jag dock att jag inte själv forskade lite i vilken bm som skulle ta över mig....
    Har hört att Linda ska vara riktigt bra t.ex.

Men till saken hör att jag har en ovanligt komplikationsfri graviditet, så jag undrar hur viktig bm är för mig egentligen. Det är ju inte henne jag kommer att träffa vid förlossningen i alla fall! Ja ja, oavsett vad som händer med min föräldragrupp så tror jag jag överlever...
    Tjingeling!

• sundborn

Tack för svar. Linda och Cathrine skall jag alltså lägga på minnet...

• Annie

Sundborn: Var tydlig med din rädsla när du skrivs in så kan du får prata med en psykolog om du vill. Min rädsla bottnade mycket i att jag aldrig hade gjort ett blodprov i armvecket innan. Men deras stickmänniska är så himla bra, duktig och erfaren. Ett stick och sedan är allt bra.

Som svar på din fråga: ja, man måste ta blodprovet. Be dem ta ett enda i v 25. Det gjorde jag. Om man inte tar provet så sa min BM att de skulle behandla en på BB som om man var HIV-smittad. Låter inte speciellt roligt. Dessutom kollar de blodgrupp och RH-faktor. Om du skulle behöva en transfusion så är det bra att veta vilken blodgrupp man har. Hoppas att du är Rh + så slipper du fler test.

Stick i fingret tar de ca 4-5 grr. Det känns ingenting, redskapen nu för tiden är helt fantastiska.

Hoppas detta lugnar dig. Maila mig gärna om du vill så kan vi utbyta erfarenheter.

Kram
    Annie

• sundborn

Tack för tipsen, Annie. Jag tror att det viktigaste för mig är att personen som skall ta provet är duktig så att hon inte behöver sticka flera gånger. Det vore mardrömmen!
    Jag är väldigt tacksam för dina råd!

• Tulla

Hej
    Jag var på MVC i Askim igår och frågade där om din situation. Hon sa att de är pliktiga att lösa detta för dig. Du SKA få en föräldrargrupp. Stå på dig. Hoppas det löser sig för dig.

• brunetten

Jag går också på MVC Kungshöjd och har bf 30 maj. Jag har inte ens fått en tid för föräldragrupp. Vi ska inte på vårt andra inbokade besök förrän i v26 (18/2). Jag går också hos Cathrine.

Det verkar vara like olika hos olika BM på Kungshöjd. Jag har en kompis som fick ett extra besök ca i v 20 för att lyssna på hjärtat, men det fick inte jag. Jag har tyvärr varit tvungen att gå en extra gång till Cathrine då jag är mkt trött och har även varit på besök hos läkaren vilket kändes mycket bra. De lyssnade på mig och det kändes verkligen om om de bryr sig.

• Vilmagbg

Jag går i och försig på MVC på Masthugget och var vi var på vår första föräldragruppsträffs i tisdags ( bf 17/ 4)
    Vad jag fattade det som så hade flera av de andra paren inte "vår" barnmorska i vanliga fall men nu var det hon som höll i denna gruppen.
    Så man borde ju kunna gå i en annan barnmorskasgrupp. //// Cilla

• sundborn

Ytterligare en fråga: KAn man få ett VUL på MVC Kungshöjd? Jag vill gärna se att allt är bra redan innan det "stora" UL. Funderar iofs på att gå privat på Gbg Kvinnoklinik vid Stampen.

• brunetten

Ja det finns utrustning för VUL på Kungshöjd. Däremot vet jag inte vilka de låter göra det och inte. Jag fik en läkartid på en torsdag och den läkaren var känd för att göra VUL på alla sina patienter så vi fick göra ett.

• sundborn

Hihi! Idag skall jag ringa och anmäla mig! Testade positivt igår kväll (fast jag hade misstanken redan innan)!

• sundborn

Hihi! Idag skall jag ringa och anmäla mig! Testade positivt igår kväll (fast jag hade misstanken redan innan)!

Svar på tråden MVC Kungshöjd