• Yosa

Dra ut en tand - hur går det till??

Har tyvärr slarvat o inte varit hos tandläkaren på några år (!). Nu har en av mina visdomständer allt mer börjat komma upp snett lixom lite under en annan tand. Visdomtanden är lite svart på den delen som till hälften ligger snett under den andra tanden. Är rädd att jag måste dra ut den.

Hur går det till att dra ut en tand/visdomstand?

- Får man bedövningssalva först före sprutan?
    - Går det till på samma sätt varesej det är en vanlig tand eller en visdomstand?
    - Gör det ont trots spruta?
    - Vad kostar det?
    - först får jag väl beställa tid för undersökning antar jag, men de drar väl inte ut den under det besöket va?

Jag har fött barn (tog 23 timmar) men är livrädd för sprutor i munnen. Har alltid lagat utan bedövning tidigare för att ja e så rädd för sprutor i munnen.....

• Svar på tråden Dra ut en tand - hur går det till??
  • mmonika77

- Du väljer själv om du vill ha bedövningssalva. Känns lite mindre om man tar bedövning då.
    - Ungefär samma. Käkkirurgen där jag jobbar går längst med kinden så man behöver inte gapa så mycket.
    - Du får aldrig ha ont.
    - 2800 kr för en tand.
    - Ibland måste man på röntgen, ibland undersökning innan om man är jätterädd ibland operation direkt. Det beror på hur de arbetar där du ska.

Tänk på att du kan få muskelavslappnande om du är rädd.

• Pikku Enkeli

Du kan få bedövningssalva om du vill.
    Ja det går till på samma sätt.
    För mig gjorde det mindre ont än att skrapa bort tandsten.
    Nej, du får troligen beställa ytterliagre en tid.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Xara

Jag var på en vanlig undersökning, när tandläkaren konstaterade att det var dags att bli av med en av visdomständerna. Hon gav mig en återbesökstid för den operationen.

Det är den enda tand jag dragit ut, så jag vet inte om det är samma för vanliga tänder som för visdomständer.

Jag fick ingen bedövningssalva före sprut-sticket, men det var just bara ett "stick"; upplevde inte alls att det gjorde ont? (Hade inte fött barn ännu, vid detta tillfälle).

Själva operationen gjorde inte ett dugg ont, kände över huvud taget inget i smärtväg. MEN det var lite läskigt, för den stora starka karln till tandläkare fick ta i så att han pustade, hela huvudet knakade och for runt och det tog rätt lång tid (tyckte jag, utan erfarenhet ) att få ut tanduslingen. Men ingen som helst smärta, alltså.

Kommer inte ihåg vad det kostade, dyrt som vanligt förmodar jag .

Jag har alltid lagat MED bedövning tidigare, är väldigt harig för smärta och är inte ett dugg "modig" eller stoisk. Däremot födde jag barn under 20 h utan annan bedövning är lustgas, men jag tyckte inte det var någon läskig smärta även om den var STARK och MYCKET så att säga. Minsta lilla ilning i munnen däremot, är läskigt tycker jag !!

• saua83

Hej hej!
    Jag har dragit ut 2 visdomständer och det har gått bra båda gångerna, beror väldigt mycket på hur tandläkaren är... Men för att svara på dina frågor...

- Får man bedövningssalva först före sprutan?
    Ja, jag har fått det båda gångerna! De sätter dit lite med en finger eller tops, väntar en liten stund och sticker sen - Själva bedövningen är ganska stark eftersom rötterna gärna sitter djupt så man är lite mörbultad i munnen/halsen innan bedövningen sen släpper...

- Går det till på samma sätt varesej det är en vanlig tand eller en visdomstand?
    Har även dragit ut några "vanliga" tänder och det som skilde var att de ena gången (visdomstand) fick spräcka den innan de fick ut den. Det känns lite mer när de tänderna dras ut oxå, men om bedövningen är bra gjord så är det inte så farligt.

- Gör det ont trots spruta?
    Som sagt, det känns att dra ut dem, men man får ta det onda med det goda, skönt när den sen är ute...

- Vad kostar det?
    Om jag inte minns fel så betalade jag 990:- för den första (var då på akutbesök (inflammation i visdomstanden), andra gången var dyrare 1200 :- ungefär, berodde på att det krävdes mer bedövning då roten var ordentligt djupt ner...

- först får jag väl beställa tid för undersökning antar jag, men de drar väl inte ut den under det besöket va?
    Mmm, om du har ont i tanden kan du komma in akut till tandläkaren och då drar de den direkt (om de har tid) annars går du på undersökning först och får en bedömning för att sedan gå dit och dra ut den en annan gång.

Hoppas du fått svar på frågorna, lycka till!
    Kram

• mmonika77

Man drar ALDRIG en tand med infektion i. Man får penicillin med sig hem

• Yosa

-Kan jag jobba dagen EFTER att jag dragit ut tanden?
    -Hur vet jag om det ä en infektion då?
    -Om jag nu får salva o sen spruta: Ska jag då inte vara alls rädd att det ska göra ont?

• Gisney

Jag var skitnervös inför detta men allt gick på fem minuter. En spruta bedövning och så vikade min tandläkare lite och så var den loss. Det äckligaste var att gå och bita på en liten gasbinda konstant i två timmar. 900 kronor kostade kalaset.

De tar säkerligen en röntgenbild innan de drar ut tanden och då syns det om det är en infektion. Det gör inte ont men det kan låta lite knak inte för att jag hörde något. Jag arbetade dagen efter.

• Starla

Jag har dragit ut mina 4 och det har varit super enkelt varje gång, det går så fort att man knappt märker något. Och känner det gör man inte heller, och det SKA man inte göra. Jag gick tillbaka till jobbet och jobbade resten av dagen varje gång. Blev bara tvungen att bita ner på en liten kompress i 30 min. Kostade 990kr (går hos en privat)

• saua83

Ojoj, felskrivning av mig. Inflammationen har kommit här den övre visdomstanden gjorde irritation på den undre, fick då inflammation/irritation på tandköttet vid den undre. De drog då ut den övre för att låta den undre och tandköttet där få en chans att läka av sig själv.

Jag jobbade samma dag som akutbesöket och dagen efter vid den andra utdragningen...kan vara lite obehagligt att äta dagarna efter om roten suttit djupt!

• Yosa

Jättetack för era svar!! Inom en månad har jag ring o beställt tid (har ju inte ont)

• pattisza

Jag var och drog ut en visdomstand idag. Jag skulle bara på årlig undersökning, och hon föreslog att vi skulle dra visdomstanden med en gång, men jag fick bestämma själv hur jag ville göra. Fick bedövningsspruta, kändes pyttelite. Kändes inget att dra ut tanden, knakade lite tog max 3 minuter, är nu lite öm där tanden fattas. Hade inga besvär av tanden, den hade kommit ut ganska mycket och var på väg snett in i kinden och hon hittade ett hål i den däfrör tyckte hon att den skulle dras men även det fick jag bestämma själv så klart.

Kostade 900:- Med undersökning röntgen och dragning av tand Privat, jag är 29.

Svar på tråden Dra ut en tand - hur går det till??