• Laire

Har jag eller CDON fel?

Jag som student kan beställa från CDON.com med gratis frakt, jag får då en rabattkod på frakten (29 kronor) som jag fyller i vid beställningen. Jag har flera gånger gjort detta och allt har fungerat jättebra, och ifall ordern delats upp och levererats i olika paket har jag aldrig behövt betalta extra.

Nu beställde jag ett spel för 156 och en bok för 39, jag fick spelet med faktura på 156 kronor. Så långt är jag nöjd.

Sedan när boken (som var slut först) skickas, är fakturan på 68 kronor (alltså 39 plus frakt).

Mailade CDON och fick till svar att de "dragit av fraktkostnaden på första fakturan", men jag ska ju ha fraktfritt! När jag betalat frakten förr och fått leveransen uppdelat på flera paket har de aldrig lagt på frakt på alla paket, utan bara på ett. Och om de drar av frakten på faktura 1 och lägger på den på faktura 2 har jag ju inte fått det fraktfritt!

Eller?

Allt blir så mycket lättare när man älskar sin granne istället för sitt fosterland.
  • Svar på tråden Har jag eller CDON fel?
  • midjarie

Under villkor säger de att:
    6. Frakt
    En kostnad för frakt tillkommer med f n 29 kr per order, oavsett antal varor i ordern eller om den delas upp i flera försändelser. Det lönar sig alltså att beställa flera varor samtidigt. Beställer du för över 600 kr bjuder vi på frakten.

www.cdon.com/info.phtml

Och det står också:
    www.cdon.com/info.phtml
    Hur lång tid tar det tills jag får mina varor?
    ...Böcker skickas i separata försändelser, även om de är beställda i samma order som andra varor....

Om en vara är restnoterad, måste jag betala ny frakt på nästa leverans?
    Frakt utgår på första leveransen/fakturan. Övriga delleveranser är fraktfria.

På dem igen och fråga hur de får ihop det.

• Yummie

Har heller aldrig behövt betala för frakten när en vara inte funnits inne. Det är samma sak med Discshop, där är det också gratis frakt när de skickar varan som inte funnits på lager. Väntar just nu på en leverans från Discshop som skall komma om ca 1 vecka när det fått in den.

• Aquariana

De måste ju ha gjort fel, är det fraktfritt så är det väl. Det är väl deras datasystem som inte fattar... stå på dig även om det inte är mycket pengar.

• Fru Kirta

Fast har du kollat att rabatten inte är dragen på slutsumman av själva produkterna på den andra fakturan (alltså inte boken)?
    Alltså att det finns kostnaden på boken och frakten på den ena fakturan och priset på spelet - 29 kr - frakten 29 kr på den andra?

• Laire
    Fru Kirta skrev 2007-02-06 23:06:47 följande:
    Fast har du kollat att rabatten inte är dragen på slutsumman av själva produkterna på den andra fakturan (alltså inte boken)?Alltså att det finns kostnaden på boken och frakten på den ena fakturan och priset på spelet - 29 kr - frakten 29 kr på den andra?
    Det har jag kollat, och så är det INTE.

Jag mailade in exakta siffor och uträkningar till CDON, men fick aldrig svar... Väntar och se vad de gör.
    Allt blir så mycket lättare när man älskar sin granne istället för sitt fosterland.
  • Tina83

de HAR fel. jag har jobbat på sadlibris, o det är samma system. du ska INTE betala frakt.

• mmian

Jag har aldrig betalt frakt för delad leverans... Hos CDON alltså, jag bsetället en gång i månaden därifrån ungefär.

Made in Thailand- Juniora BF 070809
  • snigelina

Jag gnällde också på dem över att jag fått betala frakt en gång vid delad leverans och fick samma svar som du. Och de hade rätt, jag hade bara läst slarvigt.

På första fakturan drog de av 29 kr och hade heller aldrig lagt till 29 kr på den för frakt. På den andra fakturan fanns frakten med, 29 kr.

-29+29=0

• Tina83

ja,men hon skulle ju ha fraktfritt.de ska inte lägga på frakt på andra fakturan.
    på adlibris hade vi samma system, o då skickas det fraktfritt oavsett om det är delad leverans eller ej.

• snigelina

Men läs vad jag skrev! De drog från frakt på den första fakturan och den var ditlagd på den andra. Alltså betalade vi aldrig nån frakt.

Vi skulle också ha fraktfritt.

• Laire
    snigelina skrev 2007-02-08 17:10:50 följande:
    Men läs vad jag skrev! De drog från frakt på den första fakturan och den var ditlagd på den andra. Alltså betalade vi aldrig nån frakt.Vi skulle också ha fraktfritt.
    Men summorna stämmer inte ändå,har ju självklart lyckats slänga första fakturan men har betalningen kvar på Internetbanken, så antingen har de gjort fel eller så har jag betalat in 29 kronor för mycket på deras faktura, men då borde de ju reagerat? För de är bra snabba om man råkar betala  för lite...(råkade slänga om två siffror en gång)
  • ming

Jag tycker ju inte att du ska behöva betala frakt bara för att varan (boken) var slut vid första leveransen.
    Jag vet dock inte om det är lagligt rätt eller fel.

Svar på tråden Har jag eller CDON fel?