Inlägg från: LillaLulla |Visa alla inlägg
  • LillaLulla

Istället för "Duktig"...

hewa - nämen OJ! så fint det blev här! Titta, nu kan man ju gå utan att snubbla på alla sakerna! till exempel. Prata om hur fint det ser ut när det är städat och hur praktiskt det är att slippa ha alla sakerna framme.

Själv har jag inte läst J.J´s böcker, men jag tänker göra det eftersom han verkar vara en allmänt klok människa. Jag tycker inte heller att man är duktig bara för att man äter upp sin mat - man MÅSTE äta, annars dör man ju!

Och ja, jag har också problem med att förklara åt svärmor hur vi tänker... Fast jag resonerar såhär: Hon har följt våra instruktioner till punkt och pricka, hon säger aldrig NEJ, FY eller dylikt, hon har bara varit en ängel. Så när sonen kommer till hennes kan han gott få höra hur duktig han är, det tar han inte skada av!

• LillaLulla

Men att städa rummet och klä på sig är ju saker som faktiskt är nödvändiga - man MÅSTE klä på sig när det är -30 ute. Då är det inte duktigt, bara något man gör för att det är nödvändigt.

• LillaLulla

Snarare kan man väl säga att det är BRA att hon kan klä på sig själv, så slipper du göra det.

• LillaLulla

Har någon här läst boken "växa med ansvar" av Barbara Coloroso? Den är ungefär i samma stil som Jesper Juul, tror jag. Den har jag, och där står det att en bra tumregel är att reagera som barnet gör - ifall tonåringen nyss klarat av en uppkörning och kommer hem och jublar av glädje så jublar du också.

Så gör jag. När sonen häromveckan klarade av att klättra upp i soffan utan hjälp så skrattade vi ihop och han fick visa att han kunde om och om och om igen: Klättra upp, skratta överlyckligt, klättra ner, klättra upp, skratta överlyckligt igen...

laven - varför berömma saker som är fullständigt naturliga? Låt oss säga att ditt barn nyss har hävt i sig en hel burk barnmat och en banan. Det är inte duktigt! Det är nödvändigt. Ifall man gör det till en "duktig" sak att äta så har man snart problem. Barnet börjar äta bara för att få beröm.

• LillaLulla

laven - hmm. Så ifall barnet INTE äter så är barnet "dåligt"? Eller kanske rentav "dum" eller "elak"? Gör det att barnet får en naturlig och avslappnad inställning till mat, tror du?

• LillaLulla

laven - varför inte skippa förväntningarna och låta barnen utvecklas till unika, egentänkande människor?

• LillaLulla

laven - problemet med att ständigt berömma barn och kalla dem duktiga är att det alltid finns en motsats: Lillan får full poäng i ett prov, mamma öser beröm över henne, visar provet för alla släktingar och lägger sedan upp det på kylskåpet så att alla ska se hur DUKTIG hennes lilla tjej är.

I nästa prov gör inte Lillan lika bra ifrån sig. Hon får näst intill underkänt. Hur ska hon våga visa provet för mamma? Hon som blev så glad när Lillan fick högsta poäng... Hur kommer hon att reagera nu, när Lillan inte är så duktig längre?

• LillaLulla

laven - duktig = älskad? Så vad är man då om man inte är så duktig? Oälskad?

Själv hade jag tänkt leva efter regeln att mina barn alltid är lika älskade, hur de än beter sig. Jag kommer att försöka motarbeta BETEENDET och inte barnet.

Sen tror jag inte heller på att dressera små barn till att bli duktiga och snälla små varelser som lyder minsta lilla vink utan att tänka efter. Vill jag ha en undersåte kan jag lika gärna skaffa en hund.

Och för att få självständiga, fritt tänkande barn så behöver man stå tillbaka lite som förälder. Ifall Lillan misslyckas med sitt prov så lär hon sig att man måste läsa ordentligt för att lyckas. Ifall lilla ettåringen vägrar äta så får han ingen mat. Snart nog gapar han stort igen.

• LillaLulla

Ja, det gäller att tänka efter vad man säger. Låter jättedumt eftersom en 10-månaders baby knappast förstår ordens fulla innebörd, men genom att tala rätt så får man en sund inställning till beröm och till sitt barn. Och det är bra att ha i framtiden!

• LillaLulla

laven - men är det inte bättre att istället visa intresse för barnets konstverk eller vad det nu kan vara genom att fråga om konstverket, undra hur de har tänkt när de har målat solen blå och sedan konstatera att det var ju finurligt!

Självklart ska man lära barnen hur man äter nyttigt och läser till prov. Men det ska inte bli ett krav för att barnet ska vara "duktigt" och barnet ska lära sig att ta lärdom av sina misstag.

Svar på tråden Istället för "Duktig"...