• jojja

Istället för "Duktig"...

Vill inte att min dotter ska växa upp och bli "den duktiga tjejjen". Har läst en del Jesper Juul och så och insåg då att det finns andra begrepp som gör att man uppmärksammar barnet som person istället för dess prestation.

Men vad?

Behöver en massa tips på vad man kan säga istället för "Åh vad duktigt". Är så jämrans less på det... Försöker och försöker, men tillslut hamnar jag i duktig-träsket igen....

• Svar på tråden Istället för "Duktig"...
  • Bonanza

Visst är det svårt? Jag kämpar hela tiden.

Men exempel: när han torkar av bordet när han har ätit, kan det heta "vad glad jag blir när du hjälper mig" och när han lyckas klättra upp på något ställe han inte lyckats med förut: "vad fantasirik du var som kom på ett sätt att klättra upp. Är du glad nu?"

Men visst faller man i duktighetsfällan hela tiden!

• mludvigs

Man kan till exempel säga ' vad kul det är att baka ihop med dig' eller 'jag älskar att sitta och läsa tillsammans med dig'. Då blir det mer till personen än till en grej barnet gjort.

• Morbid Mistress

Vi använder exempelvis "tack för hjälpen det var snällt" istället för vad duktig du är som dukar/hjälper till med städning etc.

Likaså "Vad bra att du..." (fast det är iofs rätt likt att vara duktig )

• ebben

Oj,så det är "fel" att säja "duktig"??
    Hjälp-då har jag visst förstört mina barn.......
    Nä,men jag fattar vad ni menar,men varför?
    Är det inte kul att känna sig duktig?

• Jennyrockar

Vad är det som är så hemskt med att säga att barnet är duktigt?!!!!!

~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • jojja

Ja, ingen kan ju påstå att det är lätt iaf

Vilka bra förslag ni har.

Som du skriver Bonanza att du utgår från dig själv genom att säga "vad glad jag blir..." tycker jag är kanon. Likaså om barnet gör något dumt så brukar jag säga att "vad ledsen jag blir när du har sönder boken". För boken bryr sig ju inte.

Vill ju som sagt verkligen inte få en "duktig storasyster" om jag nu kan försöka att avhjälpa det lite.

• 4barnsMom

Jag undrar oxå.. Har 3 duktiga barn och Elias ser ut att bli det med Flört

Stolt Mamma till Samuel 22/7-97 Elin 24/2-00 Elias 3/3 -06 Mina hjärtegull
  • Angeldog

Min son har valt lite själv. han säger att han klarade det. Så jag brukar variera med Du klarade att duka bordet, Du klarade att sätta på dig skorna, samtiidigt som ja ibland använder vad glad jag blir...., vad duktig du är, Vad roligt att du hjälper mamma.

• jojja

ebben och Jennyrockar--> Jag vill helst inte säga det eftersom det uppmärksammar den prestation som barnet utfört och att det då leder till att det är barnets prestationer som är bra och inte barnet själv.
    Vad är det Jesper Juul tar upp? Ett barn kommer och visar en teckning för mamma som kommer in genom dörren. Det barnet egentligen vill är att få uppmärksamhet till sin person vilket det får om mamman säger "vad glad jag blir över att se dig" iställte för att säga "vad duktig du är som har ritat".

Svårt att förklara...

• ebben

Men ,om jag säjer "vad duktig du är som torkat bordet" tex-så är det ju PERSONEN,som har torkat bordet som varit bra,gjort nåt bra.
    Det är ju inte bordet jag berömmer.......Då ger man ju personen dvs barnet uppmärksamhet.

Svar på tråden Istället för "Duktig"...