Fast... som ett barn av Duktighets-generationen. Jag tror fasen i mig jag minns detta från min barndom!! Låt säga att jag blev uppfostrat med alldeles för många "duktig" mot mig, och jag kom med en teckning och visade för någon vuxen som läst Jesper Juul(Fanns Julle på 70-talet?) . Och bara möttes med en massa " åh, titta en hund!" VAd blå den är!, Vad använde du för pennor?". Men jag hade redan lärt mig att hoppas på ett "Åh, vad fint!!". Då tror jag att jag blev präktigt besviken... Jag tror jag tänkte "Hon tycker att det blev fult.... Använde jag fel pennor..? Blev den för blå alltså?. "
Jag tror fasen jag kan minnas en sån episod!!! .....( hm, har väl kanske inte den bästa självkänslan jämt heller, nåt jag jobbar på, hehe, nu vet jag varför!) Men iallafall! Hur ska vi hantera alla dessa som redan blivit stukade av duktighets-syndromet? Finns det då inte en fara i att inte ge dom ett enda "fint" till svar? Vore inte det bästa i den sitsen vara att kombinera. "Vilken FIN blå färg på hunden?, Vadhar du använt för pennor?" Bara en tanke...
Tror jag blivit jätte-misstänksam om jag fått till svar "Är DU nöjd med teckningen?" Det är ju inte därför jag visade upp den för den vuxne, vad jag själv tycker vet jag ju redan.. Den vuxne vill inte säga vad hon tycker för hon tycker den är ful, så därför låtsas honatt det spelar mest roll vad jag själv tycker.... Typ så hade nog mitt resonemang gått. Alltså MITT resonemang, jag som redan fått alldeles för många "duktig" tidigare i livet.