Inlägg från: ominte |Visa alla inlägg
  • ominte

Istället för "Duktig"...

tessis73 skrev 2007-02-09 20:36:48 följande:
    Sicali: jag kan hålla med dig! Visst försöker jag tänka på att inte överdosera på ordet duktig. Men det blir nästan lite löjligt ibland, hur spontan blir man om man hela tiden ska hålla på att censurera sig och försöka tänka ut något mer pedagogiskt att säga?Sen ifrågasätter jag hur mycket roll det spelar vad man säger. Idag har min son spontant dammsugit, och jag sa till honom "vad skönt, då slipper jag dammsuga idag när jag är så förkyld!" Jag sa inte att han var duktig, men jag visade ändå att jag blev väldigt glad att han gjorde något bra. Det kanske också sätter press på honom att han ska prestera bra saker, vad vet jag?Det här har blivit en ny grej som slagit igenom, det låter väl vettigt, men jag undrar om det påverkar så mycket som en del verkar tro.

Som flera skrivit så handlar det om att ändra tankesätt så att det till slut blir spontant att säga och tänka annorlunda än att bara kasta ur sig ordet duktig. Det är nog lätt, just för att man slipper tänka till lite extra..

I ditt exempel med dammsugaren så var det ju jättebra att säga som du gjorde istället för "vad du är duktig". Ungefär vad man skulle sagt till en vuxen kompis som tog tag i dammsugaren. Inte skulle man väl säga till kompisen "vad duktig du är" Det handlar ju om att skapa jämlikhet mellan barn och vuxan som JJ förespråkar. Ditt exempel med damsugaren är precis som i exemplet i boken om matlagningen.

• ominte
    Mammann skrev 2007-02-10 08:22:37 följande:
    Pasadena:Men näee, Jesper Juul eller ej, så kan jag inte hålla med om att man ska behandla barnen på samma sätt som man behandlar en kompis, som inte bor i huset ens! Har inte läst om dammsugaren, men tycker inte man ska tacka för varje liten sak barnet gör. Jag förstår att man ska behandla barn som fullvärdiga individer, men det är stor skillnad på om man bor tillsammans eller ej. Behandlar hellre barnet istället som jag hade gjort med min partner ifall han hade gjort något hushålls-mässigt hemma. Visst finns det situationer då jag säger tack till honom, men oftare säger jag ju då " Gud så skönt att det blev rent!" eller "Va mysigt det är att laga middag tillsammans!. De är kommentarer som oxå tas upp på tråden som något som är bra att säga, dock verkar de likställas med "Tack" utav många, och det håller jag inte med om.

Jag tror att du missföstod mig. Jag skrev inte att man ska behandla sitt barn som man behandlar en kompis Det är inte ens det det handlar om!

Det jag menar och som Jesper J skriver i sin bok är att man ska behandla sina barn som jämlikar och att barn precis som vuxna upplever saker på samma sätt. Om man säger till sitt barn att den är duktig som har dammsugit har man talat förbi henne/honom, precis på samma sätt som mot en vuxen person, vem det nu är må vara.

På samma sätt som man kan säga ifrån om barnet kommer med en bok och vill att man ska läsa, säger JJ att man inte ska behöva göra det om man inte vill. Då räcker det med att säga att man inte vill göra det just nu. Det är inte fel att prioritera ett eget behov.

JJ talar om att förhållandet mellan barn och vuxna ska sträva efter respekt och jämlikhet istället för (som tidigare) auktoritet. Det ycker jag är väldigt insiktsfullt

• ominte

MammaNova, att säga att barnet gjort fint är också att värdera handlingen. Ahh det är jättesvårt men jag kan inte tänka mig att det skadar att någon gång säga att det blir fint i rummet/toaletten eller var det nu är barnet städar.

• ominte

tessis, det är svårt, jag förstå vad du menar! Vad jag förstår är att man ska undvika att värdera handlingarna som barnet gör och istället prata med dem så att de känner sig viktiga och skapar sig ett egenvärde som individer. I exemplet med teckningen då, att man inte värderar att barnet har ritat duktigt eller vacker eller fint eller snabbt eller whatever utan att man istället "lägger märke" till vad barnet har gjort och får det att känna sig viktigt, i sig själv. Barnet får fantisera fritt, berätta och beskriva istället för att få ännu en stjärna på sin duktighetskant. Frågar man istället lilla Calle vad han har ritat, hur han tänkte med färgerna, skapar man en helt annan känsla hos barnet av att känna sig sedd och viktig än om man bara säger duktig och sen är det inget mer med det.
    Så tänker jag Ungefär..

• ominte

Ska väl tillägga att jag tror att man stärker barnets självkänsla när man frågar de frågorna i exemplet med teckningen istället för att lägga värderingar i handlingen.

• ominte

tessis, jag tror som du att man kan lägga en värdering trots att man inte säger precis ordet duktig. Det är som sagt supersvårt...Får läsa boken från början igen

• ominte
    Mammann skrev 2007-02-10 13:11:24 följande:
    Tycker heller inte man ska undvika att värdera ett barns handlingar rakti över. Är ett barn just duktigt så är det klart hon ska få höra det. Det oxå! Poängen är väl bara att många av oss värderar/ har värderat HELA tiden, så ofta att det blir ett förhållningssätt, och det ger ett underskott på annat, som exempelvis bygger upp självkänslan istället.
    Så tror jag också
  • ominte
    Noran skrev 2007-02-14 00:25:32 följande:
    När barnet säger "Titta vad fint jag har ritat" i stället för "Titta vad jag har ritat", då vet man att man har misslyckats. Eller?
    Nej det tror jag inte. Man får inte glömma att barn får säkert höra att de är duktiga från andra håll, tex dagis, mor/farföräldrar osv. Om mitt barn sa så, så skulle jag vända på det och inte fortsätta "ja, jätteduktig är du, vad fiiint" osv. Utan kanske fråga vad h*n har ritat, vad h*n har tänkt med färgerna osv, och liksom uppmuntra det istället.
  • ominte

Nja, jag håller inte med om att man ska uppmuntra barnet genom att säga vad fint den målar/ritar.
    Gick själv en kurs i (alternativ) målning och ledaren pratade under tiden man målade och sa vid flera tillfällen att det är vitkgit att måla utifrån det man känner och tycker om, och att det inte finns något fint, fult, snyggt eller bra måleri. Hon sa också att det är viktigt att inte lägga värderingar i målningar när det handlar om barn, för då lär det sig att försöka prestera istället för att bara måla det barnet känner för, det som dyker upp just då och som kommer ner på papper. Och det ligger mycket i det tror jag. Hade själv blivit väldigt irriterad om kursledaren gått runt och sagt till några att deras målning var fin och att de var duktiga men till vissa itne sagt nånting alls.
    Målning och teckningar är ett exempel på saker man inte ska värdera. Men det är ju min (coh JJ's åsikt)

• ominte

Angående att tycka om bekräftelse utifrån. Ja, det märker jag själv att jag behöver ibland från min sambo tex. Fast jag skulle må mycket bättre om jag inte behövde så ofta, utan istället kunde bekräfta mig själv och tycka att jag sydde/bakade/whatever, bra utan att behöva höra det från andra! Det handlar ju också om självkänsla. Jag tycker jag har blivit bättre på att bekräfta mig själv sen jag började jobba med min egna självkänsla (läste Mia Törnbloms - Självkänsla NU) och hoppas jag kan föra över samma sak till vårt kommande barn också

• ominte

AdoXa
    jag förstår lite hur du tänker. Min önskan vore att man inte ska värdera sådant som tex teckningar öht Ialla fall inte sånt som barn gör.. Sen ser du ju verkligen inte ut så i verkligheten, allt värderas ju, tyvärr. men kan man hålla det borta så länge det går från sitt barn är det ju bra, tycker jag!

• ominte
    mludvigs skrev 2007-02-15 14:08:36 följande:
    Har inte läst de senaste inläggen men - igår var det en sändning på SVT24 från en föreläsning med en kvinna som pratade just om detta med självkänsla hos barnen!MYCKET intresant! Hon drog paralleler till rädsla - typ barnet vaknar efter en mardröm och kommer in till föräldrarna och säger att det är ett monster under sängen. Att då bara gå tillbaka till rummet och titta under sängen och säga - där ser du, inga monster är att förminska barnets tankar. För barnet VET ju att så fort hon stänger ögonen så finns monstret där igen.Om man själv vaknar upp efter en mardröm så vill man ju inte att ens partner bara ska säga, titta nu genom fönstret, ingen mördare där - sov igen utan man vill att ens partner ska hålla om en så att man kan somna igen.Många sådana här grejer talade hon om.
    Jag såg också det programmet, jätteintressant! Mycket av det (fast mer sammanfattat) pratar Mia Törnblom om i sin bok Självkänsla Nu (vad jag tjatar om den boken känner jag) Men det är väldigt itnressant och mycket vettigt hon kommer med. Jag har själv kommit att må mycket bättre sen jag började ordna upp min självkänsla
  • ominte
    Mammann skrev 2007-02-15 18:13:59 följande:
    Paseda: tacksam för boktips bara! för visst är detta hur intressant som helst. Ska kolla på biblioteket, är den för ny, eller tror du att den finns där?
    Hennes första bok Självkänsla NU finns med all säkerhet på bibblan. Finns även som pocket! Hon har nyligen kommit ut med en till bok Mera självkänsla och i den står det också mycket om barn och hur man som förälder hjälper sina barn att bygga upp deras självkänsla.
  • ominte
    höstsjö skrev 2007-03-22 11:22:00 följande:
    Ger mig in i diskussionen här sent omsider! Sätter inte herilane fingret på en viktig sak här? Duktig signalerar ju i vissa lägen en sorts underordning; du har blivit bra på att anpassa dig efter vad jag har bestämt. Det kan kännas som en klapp på huvudet, lite von oben.Fast jag tycker egentligen inte att man bör rensa bort ordet duktig helt o hållet, bara vara lite mer sparsam med det! Att använda det när ett barn (eller vuxen) har gjort en riktig kämpainsats, något man faktiskt imponeras av. Eller, som AdoXa skriver, att använda det för att stärka ett barn i en motgång. Det blir ju väldigt genomskinligt om man säger duktig om allt. Då betyder inte ordet någonting längre. Men något av det dummaste med ett ord som duktig är att det är värderande. Som förälder är ju inte min huvudsakliga uppgift att bedöma barnets göranden och låtanden, utan att älska det förbehållslöst och lära det viktiga saker om livet. Varför göra sig till examinator över hur barnet lyckas? Då tycker jag att uttryck som "Vad du kan" eller "Tack" inte alls innehåller den värderande aspekten. Dessutom är det uttryck de sedan kan använda själva, utan att det låter som om de värderar sina vänners prestationer.Om man redan har sagt en massa "duktig" och "fin teckning" så att barnet nu förväntar sig de kommentarerna kan man ju kanske jobba på att specificera sig, för att uppnå bättre trovärdighet. Kommentera och beröm detaljer i teckningen, så blir det mer personligt.
    Bra skrivet!
Svar på tråden Istället för "Duktig"...