Mammann skrev 2007-02-10 08:22:37 följande:
Pasadena:Men näee, Jesper Juul eller ej, så kan jag inte hålla med om att man ska behandla barnen på samma sätt som man behandlar en kompis, som inte bor i huset ens! Har inte läst om dammsugaren, men tycker inte man ska tacka för varje liten sak barnet gör. Jag förstår att man ska behandla barn som fullvärdiga individer, men det är stor skillnad på om man bor tillsammans eller ej. Behandlar hellre barnet istället som jag hade gjort med min partner ifall han hade gjort något hushålls-mässigt hemma. Visst finns det situationer då jag säger tack till honom, men oftare säger jag ju då " Gud så skönt att det blev rent!" eller "Va mysigt det är att laga middag tillsammans!. De är kommentarer som oxå tas upp på tråden som något som är bra att säga, dock verkar de likställas med "Tack" utav många, och det håller jag inte med om.
Jag tror att du missföstod mig. Jag skrev inte att man ska behandla sitt barn som man behandlar en kompis
Det är inte ens det det handlar om!
Det jag menar och som Jesper J skriver i sin bok är att man ska behandla sina barn som jämlikar och att barn precis som vuxna upplever saker på samma sätt. Om man säger till sitt barn att den är duktig som har dammsugit har man talat förbi henne/honom, precis på samma sätt som mot en vuxen person, vem det nu är må vara.
På samma sätt som man kan säga ifrån om barnet kommer med en bok och vill att man ska läsa, säger JJ att man inte ska behöva göra det om man inte vill. Då räcker det med att säga att man inte vill göra det just nu. Det är inte fel att prioritera ett eget behov.
JJ talar om att förhållandet mellan barn och vuxna ska sträva efter respekt och jämlikhet istället för (som tidigare) auktoritet. Det ycker jag är väldigt insiktsfullt