• J o E

Istället för "Duktig"...

Jag försöker också undvika att värdera vad min dotter gör, men det är skitsvårt! Ändå är det något jag funderat och tänkt på sedan innan jag blev gravid...

Vår dotter är 2,5 och jag försöker säga saker som "Visst är det kul att kunna springa/måla/diska etc?" istället för "vad duktigt du är som kan springa/måla/diska etc." På det sättet handlar det mer om att det är nyttigt och bra att ha färdigheter, inte att jag värderar hennes färdigheter.

Nu kommer snart ett liten syskon ut, och då tror jag att det kommer att bli ännu viktigare att vi inte lägger värderingar i det hon gör. T ex kommer hon ju att få vara med mycke och ta hand om syskonet. Jag vill verkligen inte att hon ska få höra varje dag att "åh vad duktig du är som hjälper mamma att byta blöja/köra vagnen/klappa lillebror -syster".

• J o E

Det som är viktigt är väl att fundera övert VARFÖR man säger något och inte bara hamna i en slentrianvärld av "åh vad duktigt du är som gör si och så"

Hur påverkar det våra barn att alltid få höra hur "duktiga" de är, istället för att utmanas och få diskutera och förklara vad de ha gjort? Barnet kanske inte ens VILL ha responsen "vad duktig du är" när hon kommer för att visa en teckning, men efter ett tag är det den responsen hon ändå söker, för att det är bekräftelse. Kanske vill barnet inte att man ska beundra teckningen utan vill bara beskriva den för dig? Då är det ju mycket bättre att ställa frågor än att berömma!

Annars kan ju våra barn bli sådana som alltid söker bekräftelse hos andra, istället för att känna sig trygga i sig själva...

Svar på tråden Istället för "Duktig"...