Istället för "Duktig"...
Jag har inte läst JJ ännu men blev riktigt intresserad av pedagogiken nu när jag läste i denna tråd.
Mycket håller jag med om, men andra saker tycker jag låter helt galet. Så klart.
Om mitt barn (som inte har kommit ännu) springer och visar en teckning för mig kommer jag berömma teckningen om jag tycker den är fin. Jag kommer vilja uppmuntra barnet för att den målar (det är ju nyttigt för kropp och själ
), och jag vill att den ska få bekräftelse att den målar bra. Om barnet presterar något bra tycker jag absolut inte att det är något fel i att ge barnet bekräftelse.
Det jag tror är viktigast är INTE att ta bort bekräftelsen på saker som barnet gör - jag tror barn behöver höra att de är duktiga på att måla t.ex.
Att man är duktig på att måla är ju något som man själv ofta inte vågar tro på förrens man har hört det många många gånger.
(jag personligen blir ju skitglad över att höra att min sambo tycker att jag är duktig på att fotografera till exempel och skulle absolut inte vilja att han slutade att tala om det)
Däremot håller jag med om att det inte är nödvändigt att påpeka för barnet att det är duktigt för att det äter upp sin mat. Men om man nu får ett barn som tycker jättemycket om t.ex. musik kommer jag absolut inte att dra mig för att berätta för barnet att det är jätteduktigt på att sjunga för att uppmuntra det och göra så att den vågar sjunga och tror på sig själv!
Okej, så man tar INTE bort bekräftelsen på saker som barnet gör. Istället tror jag att man ska LÄGGA TILL även annat beröm som inte baserar sig på prestation. Som t.ex. att påpeka att det är roligt att umgås med barnet. Att den är en underbar liten människa som man alltid kommer att älska. Så att den även känner att man uppskattar den för att den är precis den den är - en unik person!
Jag tycker precis som någon skrev här ovanför - om barnet kommer och visar upp en teckning, jättestolt, skulle det kännas helt fel att INTE berätta för barnet att teckningen är fin. Att istället börja svamla om "hur tänkte du när du ritade den". Nej. Det är inte det som barnet vill höra.
Att ge ett barn bekräftelse när det behöver det tror jag inte alls kan leda till att barnet kommer få dålig självkänsla. Små barn behöver ju bekräftelse.
Men som sagt var, LÄGG TILL även andra uppskattningar, det tror jag är "det rätta".